ابهام در اکران/ سینما جای نمایش فوتبال است؟

سابقه پخش مسابقات فوتبال در سینماها به بیش از یک‌دهه پیش بازمی‌گردد؛ دقیقا از زمانی که بحران ریزش مخاطب در سینمای ایران شکل نگران‌کننده‌ای به‌خود گرفت، طرح نمایش فوتبال برای رونق سینماها در دستور کار واقع شد.

تصویر ابهام در اکران/ سینما جای نمایش فوتبال است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، چند روز پیش خبری از آخرین جلسه شورای صنفی نمایش بیرون آمد که مضمونش این بود: «مسابقات جام‌جهانی در سینماها پخش می‌شود.» اتفاقی مسبوق به سابقه که همیشه موافقان و مخالفانی داشته است. خروجی دوازدهمین جلسه شورای صنفی نمایش که در خانه سینما تشکیل شد، این بود: «بررسی شیوه‌های اجرایی پخش مسابقات جام‌جهانی در سینماها و تشکیل کارگروهی با حضور اعضای شورای صنفی نمایش، نمایندگانی از انجمن سینماداران، پخش‌کنندگان، تهیه‌کنندگان و سازمان سینمایی در وزارت ارشاد.»

آنچه رئیس انجمن سینماداران در روزهای بعد اعلام کرد از قطعی شدن نمایش مسابقات جام‌جهانی در سینماها حکایت داشت. محمد قاصداشرفی در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای صدور مجوز نمایش مسابقات فوتبال جام‌جهانی قطر در سالن‌های سینمایی گفت: خوشبختانه موافقت‌های لازم برای ایجاد شرایط مورد نیاز نمایش مسابقات فوتبال در سینماها انجام شده تا سالن‌های سینمایی بتوانند با موفقیت مسابقات موردنظر را نمایش دهند.

وی با اشاره به اینکه رئیس سازمان سینمایی نیز پیگیر نمایش مسابقات فوتبال جام‌جهانی در سینماها بود، توضیح داد: با توجه به جلساتی که تا امروز برگزار کردیم، قرار است سینماهای سراسر کشور امکان نمایش مسابقات فوتبال را داشته باشند. رئیس انجمن سینماداران ادامه داد: همچنین از سوی سازمان سینمایی اقدامات لازم برای همکاری با نیروی انتظامی هنگام پخش مسابقات فوتبال در سینماها صورت گرفته است. امیدوارم بتوانیم شرایطی را فراهم بیاوریم که این مسابقات با کیفیت مناسب در سالن‌های سینمایی نمایش داده شوند. وی با اشاره به اینکه تمام مسابقات فوتبال ایران در گروه خود در سینماها نمایش داده می‌شوند، توضیح داد: در تلاش هستیم تا دیگر مسابقات پرطرفدار جام‌جهانی قطر را نیز در سالن‌های سینمایی پخش کنیم. رئیس سینما ماندانا درباره توافق بین سینماداران و صاحبان فیلم‌هایی که در آن بازه زمانی فیلم‌هایشان نوبت اکران دارد، گفت: درباره چگونگی همکاری میان سینماداران و صاحبان فیلم‌های در حال اکران و درصدی که می‌توان به آنها پرداخت کرد، پیشنهادهایی به شواری صنفی نمایش داده شده و باید دید چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود.

اشرفی در پایان با اشاره به اینکه مردم علاقه‌مند به تماشای فوتبال در سینماها هستند، گفت: بی‌شک استقبال خوبی از نمایش مسابقات فوتبال جام‌جهانی در سینماها صورت می‌گیرد و این می‌تواند به‌نفع سینمای ایران باشد، اما نباید فراموش کرد که این استقبال تنها ممکن است یک مسکن موقت برای سینما به شمار رود.

نمایش فوتبال در سینماها هنوز قطعی نشده

اما واکنش یکی از مدیران سینمایی به مصاحبه رئیس انجمن سینماداران نشان داد هنوز چیزی قطعی نشده و طرح پخش مسابقات جام‌جهانی در سینماها برای اجرایی شدن نیازمند جلسات و هماهنگی‌های بیشتری است. روح‌الله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم، اعلام کرد: «پخش بازی‌های جام‌جهانی از سینماها تا این لحظه قطعی نشده است. رایزنی‌ها با مراکز مسئول و دست‌اندرکار ادامه دارد. دستورالعمل ‌اجرای احتمالی این طرح تدوین و به ادارات کل استان‌ها اعلام شده، اما اجرای این برنامه هنوز قطعی نشده است. شورای راهبردی اکران به ریاست رئیس محترم سازمان سینمایی طی ۲ تا ۳ هفته آینده با درنظر گرفتن همه جوانب امر در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد. ابلاغ پیش از موعد دستورالعمل‌ها بیشتر به‌خاطر آمادگی سینماها درصورت قطعی شدن اجرای این طرح بوده و تصمیم نهایی به‌صورت رسمی به سینماها ابلاغ خواهد شد. با توجه به علاقه و مطالبه عمومی، سازمان سینمایی کشور از تمام ظرفیت خود برای اجرای این طرح بهره خواهد برد و امیدوارم موانع اجرای این طرح خوب با کمک دست اندرکاران ذیربط رفع شود.»

سینما جای نمایش فوتبال است؟

سابقه پخش مسابقات فوتبال در سینماها به بیش از یک‌دهه پیش بازمی‌گردد؛ دقیقا از زمانی که بحران ریزش مخاطب در سینمای ایران شکل نگران‌کننده‌ای به‌خود گرفت، طرح نمایش فوتبال برای رونق سینماها در دستور کار واقع شد. هر بار هم که این طرح به اجرا درآمد، موافقان و مخالفان درباره‌اش به اظهارنظر پرداختند. در صف مخالفان همیشه فیلمسازان و تهیه‌کنندگانی که فیلمشان روی پرده بود، قرار داشتند و موافقان هم اغلب از صنف سینماداران بودند که اعتقاد داشتند با این کار چراغ سینما روشن می‌ماند و ملت‌گریز پا از سینما، لااقل به بهانه فوتبال، پا به سالن‌ها می‌گذارند. موضوع نمایش فوتبال البته، صرفا موضوعی میان سینمایی‌ها نبوده و همیشه پای ملاحظات دیگری هم در میان است؛ ملاحظاتی که مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم‌ هم به آنها اشاره کرده و همه‌چیز را منوط به رایزنی‌ها با مراکز مسئول دانسته است.

منبع: روزنامه همشهری

417055