نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۱ درصد افزایش یافت

نرخ بهره بین بانکی در هفته سوم اردیبهشت ماه به ۲۳.۶۱ درصد افزایش یافت و روند نوسانی خود را ادامه داد.
تصویر نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۱ درصد افزایش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون، بانک مرکزی در روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، در هفته منتهی به بیستم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ نیز این گزارش را منتشر کرد. در این گزارش، آمار دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره بازار پول، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو اعلام شد.

بر اساس این گزارش نرخ بهره بازار بین بانکی در هفته‌ای که گذشت صعودی شد و نسبت به هفته گذشته رشد کرد. حداقل نرخ توافق بازخرید اما همچنان بدون تغییر نسبت به هفته‌های گذشته باقی ماند.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

بررسی آخرین آمار بانک مرکزی از روند تغییرات نرخ بهره بین بانکی نشان می‌دهد که این نرخ در سومین هفته اردیبهشت ماه با رشد ۰.۰۶ واحد درصدی همراه شده است. به این ترتیب میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در پایان این هفته به ۲۳.۶۱ درصد رسید.

این رشد اندک در حالی رخ داد که نرخ سود بین بانکی پس از یک رشد قابل توجه در طول ماه‌های گذشته، در هفته‌های اخیر روندی نوسانی را پشت سر گذاشته است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که شوک ناشی از افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات و همچنین رشد قابل توجه نیازهای شبکه بانکی به وجوه نقد بر نرخ بهره بین بانکی تا حد زیادی تخلیه شده است. بنابراین نباید در آینده نزدیک انتظار تغییرات قابل توجهی در این نرخ داشته باشیم.

حداقل نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، نرخی است که بانک‌ها و بانک مرکزی با استفاده از آن در بازار باز معامله می‌کنند. تغییرات این نرخ می‌تواند ابزاری برای سیاست‌گذار در کنترل رفتار بانک‌ها در این بازار باشد.

484948