وزیر بهداشت اعلام کرد:

تدوین برنامه ۴ساله برای مهار بیماری‌های مسری

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت سلامت مردم کشورهای همسایه، به اهداف نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج که در ایران برگزار شد اشاره کرد و گفت: طی این نشست یک برنامه عملی چهارساله تدوین شد که بر سه حوزه‌ شبکه مراقبت‌های اولیه، مهار بیماری‌های مسری و بهداشت تجمعات انسانی تاکید می‌کند.
تصویر تدوین برنامه ۴ساله برای مهار بیماری‌های مسری

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر بهرام عین‌اللهی در اختتامیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج، گفت: خدارا شکر می‌کنیم که اجلاس بین‌المللی دیگری را در ایران برگزار کردیم. فکر می‌کنم تشکل G۵ عالی‌ترین تشکل سلامت در منطقه خواهد بود. دبیرخانه دائمی G۵ در تهران آماده فعالیت است و می‌تواند ارتباط مستمری را با کشورهای عضو داشته باشد.

وی با بیان اینکه امیدواریم تصمیمات اتخاذ شده در این نشست، اجرایی شوند، افزود: گزارش کامل این اجلاس را به هیات دولت و رییس جمهور ارایه دادم و از کشورها می‌خواهم که گزارش این نشست را به مراجع بالاتر خودشان در کشورهایشان ارائه دهند تا سلامت برای مسولان اجرایی اهمیت ویژه پیدا کند و بتوانیم به اهداف‌مان برسیم. رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، شخصا در حوزه سلامت فعال است و در بحث واکسیناسیون علیه کرونا شخصا وارد شد و شخصا به بحث تهیه واکسن کمک کرد.

عین‌اللهی با بیان اینکه در این نشست به اهداف مورد نظر دست یافتیم، گفت: باید توجه کرد که ما یک هدف بیشتر نداریم و آن این است که سلامت در مردم کشورهای همسایه ایجاد شود. سلامت مردم ایران، عراق، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، عراق و... برایمان مهم است. برایمان قابل تحمل نیست که یک بیماری در کشوری باشد و هدف‌ اصلی G۵ این است که همه کشورها از بیماری رها شوند. دو هفته آتی اجلاس ژنو را در پیش داریم و امیدواریم در اجلاس ژنو بتوانیم کشور تاجیکستان را هم به عضویت دائمی G۵ درآوریم.

وزیر بهداشت گفت: طی این نشست یک برنامه عملی چهارساله تدوین شد که بر سه حوزه‌ شبکه مراقبت‌های اولیه، مهار بیماری‌های مسری و بهداشت تجمعات انسانی تاکید می‌کند. در زمینه بهداشت تجمعات انسانی راهپیمایی باشکوه اربعین را در منطقه داریم و دیدارهای دوجانبه با مسوولان عراق داشتیم. باید در این تجمعات ارتقاء بهداشت را داشته باشیم تا مردم با آسایش در این تجمعات شرکت کنند.

وی در پایان گفت: از همه کشورهای عضو که در اجلاس G۵شرکت کردند، تشکر می‌کنیم. آمیدواریم با این گروه در جهت تحقق سلامت برای همه موفق باشیم.

484776