اشاره به رویکرد فمینیستی در لایحه امنیت زنان غیرمنصفانه است

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری درخصوص لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار گفت: برخی نسبت‌های غیرمنصفانه به این لایحه از قبیل رویکرد فمینیستی و سند ۲۰۳۰ کاملا ظاهربینانه و غیرواقعی است چراکه در آن استناد به مطالب قرآنی مشهود است.
تصویر اشاره به رویکرد فمینیستی در لایحه امنیت زنان غیرمنصفانه است

به گزارش سایت خبری پرسون، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار گفت: این موضوع بر اساس تاکیدات رهبری تدوین شده است.

وی یادآور شد: این لایحه حاصل پیگیری دغدغه‌مندانه موضوع زنان از ۱۲ سال پیش تاکنون بوده است منتها تاکنون نافرجام ماند. مقام معظم رهبری در آخرین دیدارشان با بانوان در دی‌ماه سال گذشته به این موضوع اشاره کردند.

خزعلی ادامه داد: این لایحه بنابر توصیه رهبر معظم انقلاب و در دولت دهم تدوین شده است لذا انتصاب آن به دولت‌های یازدهم و دوازدهم صحیح نیست چون این لایحه در این دو دوره معطل ماند. این لایحه پس از اصلاح و تأیید قوه قضائیه در زمان آیت‌الله رئیسی، کارشناسی‌های بسیار فقهی و حقوقی را به خود دیده و شاید در کمتر لایحه‌ای چنین دقت و کنکاشی برای بررسی زوایای مختلف امر به کار رفته باشد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری تاکید کرد: برخی از موارد ذکر شده و نسبت‌های غیرمنصفانه از قبیل رویکرد فمینیستی و سند ۲۰۳۰ و از جمله آنها به صرف ذکر کردن لفظ زن و برخی از اصطلاحات مشترک کاملاً ظاهربینانه و غیرواقعی است. در این لایحه استناد به مطالب قرآنی مشهود است. اگر تعبیراتی را در دفاع از زن یا مرد و عدالت و عدم ضرر و ستم به آن اعتقاد داریم، در قرآن نیز به صورت خاص ظلم به زنان و ضرر رساندن به آنان مورد منع قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید در این لایحه برخی اصطلاحات و تعاریف متداول تعریف شود، افزود: موضوع اصلی لایحه حفاظت از زنان در برابر آسیب است. همان‌گونه که در برخی از لوایح مانند حمایت از کودکان آمده است؛ خانواده‌محوری این لایحه نیز در تبصره (۱) ماده قابل ملاحظه است که صراحتاً هرگونه اقدام پیشگیرانه و حمایتی را مطابق با اصل (۱۰) و با محوریت خانواده تفسیر کرده و در ماده ۴۴ نیز به این امر اشاره شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ادامه داد: حمایت‌های قانونی نه تنها نافی خانواده نیست بلکه می‌تواند زن را دلگرم و مرد را متوجه تبعات سوءرفتار کند و به تحکیم خانواده و کمتر شدن طلاق منجر می‌شود که بخش عمده آن به دلیل اینگونه رفتارها و عدم وجود پشتوانه‌های قانونی است. طبق برنامه ششم باید طلاق ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد اما متاسفانه شاهد افزایش فزاینده طلاق و از هم پاشیدگی خانواده‌ها هستیم که یکی از عوامل مهم آن سوء‌رفتار است.

خزعلی افزود: برخی نمایندگان در خصوص دادن حق طلاق در صورت تکرار ضرب و شتم و اشتغال زنان بدون اذن و مسائل دیگر مطالبی را بیان کرده که صحیح نیست و احکام مربوط به جرائم در جایگاه خودش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وجود دقت به کار رفته در تدوین لایحه ممکن است موارد ناقصی نیز وجود داشته باشد و باید آن را دولت و مجلس انقلابی در یک کمیسیون مشترک رفع اشکال کنند.

وی در پایان گفت که معاونت حقوقی رئیس جمهور و مرکز تحقیقات اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس با این لایحه موافق هستند. شورای نگهبان نیز در صورت وجود ایرادات مغایر با اسلام نظر خود را اعلام می کند.

خزعلی همچنین در حاشیه دیدار از نمایشگاه قرآن، علت این را که خانم‌ها بیشتر از آقایان در میان بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن حضور دارند بیان و اظهار کرد: همیشه علاقه‌مندی خانم‌ها به مباحث تربیتی و فرهنگی بیشتر از آقایان بوده است. مخصوصاً در مباحث دینی خانم‌ها استقبال بیشتری نشان می‌دهند و از این مسئله باید استقبال کرد.

وی ادامه داد: خانم‌ها محور خانواده هستند. پس باید زمینه را برای فعالیت و استفاده بهتر آن‌ها از نمایشگاه قرآن فراهم کرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم اینکه خانم‌ها به مباحث فرهنگی ارادت ویژه‌ای دارند یکی از نمونه‌های تجلی رحمت الهی در بانوان است.

وی همچنین درباره مبارزه با بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه بیان کرد: قرار است برنامه ساماندهی حجاب به صورت متمرکز و نه پراکنده و سلیقه‌ای برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: این برنامه به صورت متمرکز در ستادی که در وزارت کشور برگزار شده تصمیم‌گیری شده و به بخش‌های مختلف ابلاغ می‌شود.

منبع: ایسنا

480113