ناتو:

روسیه در حال نقشه برداری از زیرساخت‌های حیاتی زیردریایی آمریکا و اتحادیه اروپا است

رئیس اطلاعات ناتو با این ادعا که روسیه در حال نقشه‌برداری از سامانه‌های حیاتی زیردریایی است، نسبت به خطر قابل توجهی که مسکو می‌تواند با هدف قرار دادن زیرساخت‌های اروپا و آمریکای شمالی ایجاد کند، هشدار داد.

تصویر روسیه در حال نقشه برداری از زیرساخت‌های حیاتی زیردریایی آمریکا و اتحادیه اروپا است

به گزارش سایت خبری پرسون، دیوید کاتلر، دستیار دبیرکل ائتلاف نظامی در امور اطلاعات و امنیت به خبرنگاران گفت: «نگرانی‌های شدیدی وجود دارد که روسیه کابل‌های زیردریایی و دیگر زیرساخت‌های حیاتی را در تلاش برای مختل کردن زندگی غرب و به دست آوردن اهرم فشار علیه کشورهایی که از اوکراین حمایت می‌کنند، هدف قرار دهد».

اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از انفجارهای خط لوله نورد استریم در پاییز گذشته که دشواری نظارت بر تاسیسات و شناسایی مهاجمان را برجسته کرد، برای محافظت بهتر از زیرساخت‌های حیاتی در زیر دریا رقابت می‌کنند.

به گفته ناتو، از مهمترین موضوعات، محافظت از سیستم‌هایی مانند کابل‌های زیردریایی است که ۹۵ درصد از ارتباطات اینترنتی را تشکیل می‌دهند و روی هم رفته هر روز ۱۰ تریلیون دلار تراکنش‌های مالی را انجام می‌دهند.

کاتلر گفت: «روسیه به طور فعال در حال نقشه‌برداری زیرساخت‌های حیاتی متحدان هم در زمین و هم در بستر دریاست، و این تلاش توسط سرویس‌های اطلاعاتی نظامی و غیرنظامی روسیه پشتیبانی می‌شود.» او در مورد «خطر مداوم و قابل توجه» هشدار داد که روسیه می‌تواند به سیستم‌های متحدین حمله کند.

رئیس اطلاعات ناتو گفت: «گشت‌زنی‌های روسیه در داخل و بیرون از اقیانوس اطلس در سطح بالایی هستند، بیشتر اوقات در سطحی بالاتر از آنچه در سال‌های اخیر دیده‌ایم. به نظر می‌رسد روسیه زیرساخت‌های زیرآبی را در سراسر اقیانوس اطلس، دریای بالتیک و دریای شمال هدف قرار داده است.

کاتلر به استراتژی نظامی روسیه - که خواستار «تخریب سریع زیرساخت‌های حیاتی در مراحل اولیه یک درگیری است»، تاکتیکی که در اوکراین به عنوان یکی از دلایل افزایش نگرانی دیده می‌شود، اشاره کرد.

483857