به گزارش سایت خبری پرسون، حسن روحانی در دوره انتخابات ریاستجمهوری سال ۹۶ در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی این هشدار را به همه داد که اگر این گروه قدرت را بهصورت رسمی در دست بگیرند دیگر کسی جلودارشان نیست: «من اینها را میشناسم. اینها روزی در جلسهای تصمیم گرفته بودند در پیادهروهای تهران دیوار بکشند و مردانه، زنانه در پیادهرو ایجاد کنند. همانطور که در محل کارشان بخشنامه جنسیتی زنانه و مردانه اعلام کردند.»
شهرداری تهران و حامیان دولت درستی حرفهای روحانی را اثبات کردند. شهرداری تهران جداسازی زنان و مردان در پایتخت را با جداسازی در مترو و تشکیل ستاد حجابوعفاف در درمانگاههای شهر تهران شروع کرده است.آنطور که علیرضا زاکانی، شهردار تهران میگوید این جداسازیها مربوط به اعتراضات سراسری اخیر نیست و قبل از جریانات سال ۱۴۰۰ برنامه جداسازیها را چیده بودند. راست هم میگوید، به گفته حسن روحانی، آنها در جلسهای قبل از انتخابات ریاستجمهوری سال ۹۶ این تصمیم را گرفته و برنامه را چیده بودند و حالا که بر مسند نشستهاند، برنامههای آن سال خود را به مرحله اجرا رساندهاند.
حرفهای حسن روحانی در دوره انتخابات ریاستجمهوری سال ۹۶ در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی این هشدار را به همه داد که اگر این گروه قدرت را بهصورت رسمی در دست بگیرند دیگر کسی جلودارشان نیست: «من اینها را میشناسم. اینها روزی در جلسهای تصمیم گرفته بودند در پیادهروهای تهران دیوار بکشند و مردانه، زنانه در پیادهرو ایجاد کنند. همانطور که در محل کارشان بخشنامه جنسیتی زنانه و مردانه اعلام کردند.»تفکیک جنسیتی البته از دوره احمدینژاد با ابلاغ بخشنامهها شروع شد و در دوره قالیباف هم این جداسازی در بدنه شهرداری ادامه پیدا کرد. در دوره پنجم مدیریت شهری که اصلاحطلبان بر مسند پایتخت نشستند، اما این موضوع منتفی شد و با طرحهایی همچون دوچرخهسواری و زیست شبانه به جامعه نیز سرایت پیدا کرد. اما در این دوره مدیریت شهری، دورهای که پربیراه نیست بگوییم دوره قدرت گرفتن پایداریچیها در شهرداری است، جداسازی نهتنها در بدنه شهرداری، بلکه در جامعه نیز به صورت مدون و برنامهریزیشده انجام گرفته و از گفتههای زاکانی اینطور بر میآید که این روند همچنان ادامهدار است.
با آمدن نامِ ابراهیم رئیسی بین کاندیداهای ریاستجمهوری موضوع تفکیک جنسیتی نیز مطرح شد و تا جایی قوت گرفت که ریحانه سادات دختر ابراهیم رئیسی در پاسخ به این سوال که تصویر اشتباهی از رئیسی وجود دارد، چیست؟ گفت: «دیوار... دیوار... در واقع این تخریبی بود که در سال ۹۶ انجام شد که ایشان بین زن و مرد دیوار میکشد. درحالیکه ایشان پلی ایجاد میکند که باعث پیشرفت هم خانمها میشود هم آقایان.»، اما درست زمانی که رهبری از همدلی و اتحاد میگویند، زاکانی همپیمان با رئیسی در شهرداری تصمیم میگیرد در مترو دیوار بکشد بین زنان و مردان، آنهم دیوار به قول خودش فلزی.چند روزی است که عکسهایی از جداسازی در مترو در فضای مجازی منتشر شده که واکنشهای بسیاری را در پی داشته است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اما معتقد است؛ «حجاب موضوع شرعی و قانونی است و سلیقهای و نکته فردی هم نیست، بلکه اجتماعی است. در خانه هر کسی هرکاری میتواند انجام دهد، کسی هم حق ندارد به زندگی شخصی افراد سرک بکشد. اما وقتی بحث از موضوعات اجتماعی و حق و حریم دیگران است، پاسداشت این حریم بسیار اهمیت دارد.» او میگوید در مراکز عمومی که ما خدمات ارائه میدهیم، رعایت حجاب ضروری است.
از این جمله میتوان این برداشت را کرد که شهرداری حاضر نیست به زنان با حجاب اختیاری خدمات ارائه کند؟ چیزی که هنوز در قانون عنوانی برای آن پیشبینی نشده، اما شهردار تهران به آن تاکید میکند: «بسیاری از افرادی که رعایت نمیکنند اطلاعاتی ندارند و اگر خدمت به آنها ارائه کنیم، شرایط جدیدی را تجربه خواهند کرد. این در مواجهههای ما بسیار شفاف بوده و درصد زیادی از این افراد، موارد را رعایت و استقبال کردند. در مراکز عمومی که ما خدمات ارائه میدهیم، رعایت حجاب ضروری است؛ جداسازی بخش بانوان و آقایان احترام به حریم بانوان است. در برخی از قطارهای مترو دو واگن برای بانوان جدا شده است.»
جالب این است که شهردار تهران اعتقاد دارد که کشورهای خارجی در حال الگوبرداری از او هستند: «افتخار داریم که به بانوان خدمات ارائه دهیم. در خارج از کشور از این الگو استفاده میکنند، اما عدهای میگویند ما از این روال دست برداریم. این حریمی که ایجاد شده پرده نیست و یک حفاظ استیلی با نقش و نگار است. ۱۲۹ رام قطار A.C به این حفاظ نیاز داشت تا آقایان وارد واگن بانوان نشوند و مزاحمتی را شاهد نباشیم که این موضوع از درخواستهای بانوان بوده است.»
شهردار تهران با جمله آخر بیش از هر چیز به مردان ایران اهانت میکند، مردانی که نمیتوانند هیجانات خود را کنترل کنند و شهرداری را مجبور کردهاند دور زنان حصار بکشد. از سوی دیگر شهرداری نهتنها در مترو بلکه در شهرسالم نیز قرار است عفاف و حجاب را اجرایی کند. در دومین نشست شورای عفاف و حجاب شرکت شهر سالم مقرر شد که ستاد حجابوعفاف در درمانگاههای شهر تهران تشکیل شود. جالب آنکه این جلسه شورای عفاف و حجاب شرکت شهر سالم به ریاست امیر نورمحمدی، مدیرعامل این شرکت با ۱۵ نفر تشکیل شده تا حجاب و عفاف در شهرداری یک تشکیلات عریض و طویلی داشته باشد.
غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران درباره جداسازیهایی که شهرداری در دستور کار قرارداده است، میگوید: «تعجب میکنم؛ مسئله جداسازی و اینطور برخوردهای فیزیکی، بارها در گذشته تجربه شده و در حل مسائل فرهنگی بهوضوح شکست خورده است. اما باز هم به همین نوع نگاه و عملکرد رجوع میکنیم. اگر با مسئله پوشش و وقار اجتماعی خانمها و آقایان که نیازمند اقدامات فرهنگی است، برخورد فیزیکی شود، صددرصد شرایط بدتر خواهد شد.»
او با تاکید بر اینکه برای تغییر تفکر و نظر یک فرد زور و اجبار نتیجهبخش نخواهد بود، میافزاید: «اگر با زور موضوعی به نتیجه برسد، حتما بسیار سطحی است. مثلا درباره حجاب پس از گذشتن از گیت روسریشان را دوباره برمیدارند. این رفتار فقط بهنوعی لج و لجبازی بین مدیریت بخشهای مختلف و مردم تبدیل میشود. طبق تجربه؛ باید سلیقه و نگاه مردم را به موضوعات فرهنگ فاخر و غیرمبتذل از جمله خواندن، نوشتن، کتاب، روزنامه، موسیقی، مجله، تئاتر، هنرهای تجسمی، سینما و... معطوف کنیم. البته منظور از فرهنگ، هنر پوپولیستی کوچهبازاری نیست که امروزه در جریان است، برای آنکه ثابت کنند در حوزه فرهنگی اقداماتی صورت گرفته است.»
کرباسچی به گذشته اشاره و تاکید میکند: «یک روزی در مجموعههای شهرداری اشکال میگرفتند که چرا فردی مانند شجریان برنامه اجرا میکند، حالا ببینید با تشویق وزارت ارشاد و مسئولان فرهنگی چه کسانی به سالنهای فرهنگی میآیند؟ آنهم با چه هزینههای گزاف. در آن زمان برای مردم به صورت رایگان یا شبیه به رایگان برنامه اجرا میکردیم و مرحوم شجریان دستمزد خود را برای ساخت فرهنگسرای بهمن هدیه کرد. حالا جلوی دو نفر روی صندلی دیوار میکشیم، از آن طرف در سالن چندهزارنفری چنین کنسرتهایی برگزار میکنیم. البته من مخالف این کنسرتها نیستم، چون نیاز بخشی از جامعه و جوانان ماست، اما حرفم این است که این دو عملکرد با هم سنخیتی ندارد.»
شهردار اسبق تهران میگوید: «زمانی با راپل از دیوار بالا میرفتند تا دیشهای ماهواره را به پایین پرتاب کنند، اما حالا همه چیز رها شده است و انگار نه انگار که این کار خلاف قانون است. کارهایی میکنیم که در آن میمانیم و به نظرم عجیب است که میخواهیم از اول چرخ را اختراع کنیم و به این همه تجربه سیچهلساله توجه نمیکنیم. برای حل مساله، آیا بهتر نیست به تعداد وسائل حملونقل بیافزاییم و رفاه مسافرین را فراهم کنیم که خودبهخود خیلی از مسائلی که نگرانش هستند، رفع شود؟ اگر ازدحام و فشردگی در مترو نباشد، مسائل بهتر حل نمیشوند و مردم راضیتر نخواهند بود؟»
او در پاسخ به این سوال که بخشهای فرهنگی و سازمانهای عریض و طویلی که بودجههای زیادی به خود اختصاص دادهاند، توانستند در فرهنگی که مدنظرشان بود، موفق عمل کنند؟ میگوید: «تا موفقیت را چه معنا کنیم؟ اگر فرهنگسازی شده بود که در حال حاضر با این مشکلات روبهرو نبودیم. ولی اگر موفقیت «آماردهی» باشد، در آماردهی به افرادی خاص موفق بودهاند. درصدی از جامعه هستند که همیشه در مراسم مذهبی و آیینی شرکت میکنند و اگر دولت و نهادها هم اقدامی در این زمینه نداشته باشند، آنها از نان شبِ خود میزنند تا آن مراسم را برگزار کنند. قرنهاست که جامعه مذهبی این برنامهها را داشته و هنوز هم آن را ادامه میدهد. اینکه برخی بخواهند احساسات مذهبی مردم را در کارنامه خودشان ثبت کنند، ممکن نیست. نهاد فرهنگی که با انگیزه اصلاح و دخالت در سلیقه فرهنگی فعالیت کند، باید جامعه هدف خود را تحت تاثیر قرار دهد.
اگر جامعه هدف قشر مذهبی است که زحمت نمیخواهد، رهایشان کنید، آنها آیینهای سنتی و مذهبی را بهتر از گذشته انجام میدهند و بسیاری از مواقع دخالتها باعث میشود روحیات سنتی خالص هم مخدوش شود. ولی اگر جامعه هدف نسلی است که به قول خودتان تحت تاثیر مسائل روز و القایی از رسانههاست با این اقدامات تحت تاثیر قرار نمیگیرند و با این رفتار موفقیتی به دست نمیآورید. چراکه اگر موفقیتی بود که شرایط این نبود که بگویید باید مسائل انتظامی و امنیتی را کنار بگذاریم و به مسائل فرهنگی روی آوریم.»
هم میهن