افشاگری جنجالی یک نماینده درباره دولت رئیسی

عضو کمیسیون صنایع گفت: همیشه در فضای استیضاح التهاب است، یک جمعی طرفدار استیضاح هستند و یک جمعی مخالف و چون استیضاح از صاحبان قدرت است دست آن‌ها برای رایزنی باز است و این باز بودن دست آن‌ها در رایزنی کار را برای نمایندگان ملت سخت می‌کند.
تصویر افشاگری جنجالی یک نماینده درباره دولت رئیسی

به گزارش سایت خبری پرسون، شش ماه پس از استیضاح سوم فاطمی‌امین، امروز بالاخره حرف استیضاح‌کنندگان به کرسی نشست و وزیر صمت را از مسند قدرت به زیر کشیدند. نمایندگان که در جلسه قبل با ۱۸۲ رای وی را در سمت خود ابقا کرده بودند، حالا با ۱۶۲ رای وی را برکنار کردند.

وزیر صمت را امروز معاون اول رئیس جمهور و شش وزیر همراهی می‌کردند و دست آخر، هرچند قرار نبود رئیس جمهور به مجلس برود، ولی در نهایت آقای رئیسی خود را به مجلس رساند، هرچند نتوانست نمایندگان را قانع برای عدم رای به استیضاح فاطمی امین کند. فاطمی امین که قصد موج‌سواری بر صحبت‌های علیرضابیگی در مورد ۷۰ خودروی شاسی بلند را داشت و در دفاعیات خود همواره به این موضوع می‌پرداخت، نتوانست بهره لازم را از این داستان ببرد.

زیرا به‌نظر می‌رسد آنان قانع شده‌ بودند این روزها مافیای خودرو از هیچ تلاشی برای ماندگاری فاطمی امین فروگذار نکرده است. لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از پایه‌گذاران این استیضاح به بررسی حال‌وهوای امروز مجلس پرداخته است.

با توجه به داستان استیضاح وزیر صمت فضای امروز مجلس چگونه بود؟

همیشه در فضای استیضاح التهاب است، یک جمعی طرفدار استیضاح هستند و یک جمعی مخالف و چون استیضاح از صاحبان قدرت است دست آن‌ها برای رایزنی باز است و این باز بودن دست آن‌ها در رایزنی کار را برای نمایندگان ملت سخت می‌کند. بنابراین وقتی یک استیضاحی رای می‌آورد بدانید که خیلی استیضاح‌کنندگان وقت گذاشته‌اند و زحمت کشیده‌اند.

شما دیروز گفته بودید از دولت با شما برای لابی‌گری تماس گرفته بودند، وضعیت امروز لابی‌گری و رایزنی در فضای مجلس چگونه بود؟

بله، دیروز به‌سراغ خود من هم آمده بودند و طرف نمی‌دانست که من خودم مدیر استیضاح هستم، من به ایشان گفتم به کاه دان زده‌اید و بنده خدا خجالت کشید و نمی‌دانست چه بگوید.

امروز چطور؟ بعلاوه اینکه جلسه زمانبر شد و فرصت بیشتری برای این‌کار داشتند.

به این جهت زمانبر شد که بنا نبود رئیس جمهور به مجلس بیاید، وسط جلسه پیام آمد که ایشان به مجلس می‌آیند از این‌رو یک ساعت به ایشان برای دفاع از وزیر اختصاص دادند و چون برابر آیین‌نامه باید مجلس در اذان ظهر تعطیل شود و طبق هیچ شرایطی ما نمی‌توانیم مجلس را بعد از اذان بگذاریم، از این جهت مجلس تعطیل شد و یک ساعت باقیمانده به‌بعد از ظهر موکول شد.

در این حین برای لابی‌گری فعالیتی داشتند؟

لحظه‌ای از این داستان فارغ نبودیم.

امروز کمیسیون اصل نود جلسه‌ای در خصوص استیضاح گذاشته بود، این جلسه در راستای حمایت از وزیر بود؟

معمولا رسم است بعضی از کمیسیون‌ها با وزیر جلسه می‌گذارند و من نرفته بودم، از این‌رو اطلاعات دقیقی ندارم.

در مجموع جلسه چگونه گذشت؟

امروز هم مورد لطف قرار گرفتیم هم مورد نوازش.

این بحث ۷۰ خودرو شاسی بلندی که آقای علیرضا بیگی مطرح کرد تا چه حد در رای نمایندگان تاثیر گذار بود؟

این بحث خطایی بود، به علاوه مجلس را مورد تخریب قرار می‌داد؛ دیدید که بیشتر بحث‌های وزیر سراغ این موضوع رفت. یعنی وزیر یک موضوع پیدا کرد و می‌خواست موج سواری کند که نگرفت. ممکن است خدای ناکرده یکی دونفر یک خطایی کرده یا نکرده باشند و من اطلاعی ندارم، ولی بررسی‌ها نشان داد که اتفاق خاصی نیفتاده است. جایگاه مجلس در تراز بالای نظام است و نماینده مردم هستند. مقام معظم رهبری در جواب دانشجویی فرمودند رئیس جمهور و نمایندگان مردم حرف مردم را می‌زنند. ما منتخب مستقیم مردم هستیم و مردم به‌وکیل خود امید دارند و ما نباید زیر پای وکیل مردم را خالی کنیم.

تعداد آرای موافق استیضاح ۶۰ نفر بیشتر ازمخالفین بود، علت افزایش آرا نسبت به‌دوره قبل چه بود؟

آن رایی که در زمان رای اعتماد داده شده بود پس گرفته شد.

483192