۳۴ درصد حمل و نقل بر عهده وسایل نقلیه عمومی است

شهردار تهران به منظور ارائه گزارش وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت.
تصویر ۳۴ درصد حمل و نقل بر عهده وسایل نقلیه عمومی است

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا زاکانی در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت روز ملی شوراها با بیان اینکه باید ما به ازای اتفاقات حوزه حمل و نقل گام‌هایی برای ارتقاء زندگی در تهران برداریم، اظهار کرد: امیدواریم شورای ششم و مدیریت برگرفته از آن، رضایتمندی خوبی را برای مردم فراهم کند.

شهردار تهران با بیان اینکه ۶۶ درصد حمل و نقل در تهران با خودروهای شخصی و ۳۴ درصد با وسایل حمل و نقل عمومی است، گفت: از این میزان ۱۰ درصد سهم مترو، ۶ درصد اتوبوس، ۱۶ درصد تاکسی و دو درصد تاکسی های اینترنتی نقش دارند.

تمامی خطوط مترو نیازمند توسعه است

او افزود: متروی ما هفت خط فعال دارد و در حقیقت امکان انتقال ۱۰ درصد را به خود اختصاص داده اما از فرسودگی ناوگان رنج می برد.

زاکانی با اشاره به هدف گذاری شهرداری برای سال ۱۴۰۲ در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: ما می خواهیم این معادله را به ۴۵ درصد در بخش حمل و نقل عمومی و ۵۵ درصد وسایل حمل و نقل شخصی جابجا کنیم و ۹ درصد جابجایی را داشته باشیم. در این میان هدف گذاری ما این است که ۱۰ درصد مترو به ۱۲ درصد و ۶ درصد اتوبوس به ۱۰ درصد و ۱۶ درصد تاکسی را به ۲۰ درصد و دو درصد تاکسی های اینترنتی به سه درصد افزایش پیدا کند.

شهردار تهران با بیان اینکه می خواهیم سهم ۲۰ درصدی مترو و ۲۰ درصدی اتوبوس و ۲۵ درصدی تاکسی و ون را در سال جاری داشته باشیم، یادآور شد: این بخش به اعتبارات بالایی نیاز دارد و اگر بخواهیم کلیه ظرفیت ها را به صورت فعال و با بهای تمام شده امروز داشته باشیم بر اساس افزایش ارقام به ۶۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

زاکانی با بیان اینکه در سال قبل ۸۳.۵ همت برای خودمان هدف گذاری کردیم، گفت: ۷۲ همت به میزان ۱۴۳ درصد بودجه محقق شد و امسال جلسات دقیق و هدف بندی شده و موارد مشارکت و مولدسازی لحاظ شده و تأمین امکان برای حمل و نقل را ۶۴ همت پیش بینی کرده ایم که در متمم بودجه تأمین خواهد شد.

طراحی نرم‌افزارهای موبایلی در حوزه حمل و نقل تا آبان ماه

شهردار تهران با بیان اینکه در این راستا سیاست هایی پیش بینی شده که حمل و نقل را به صورت روان دنبال کنیم، تاکید کرد: کاهش سفر در شهر از این سیاست های ما است که از طریق هوشمندسازی و مرتفع کردن نیاز به سفر دنبال می شود. نرم افزارهای موبایلی متعددی در حال طراحی است که تا آبان ماه عرضه و رونمایی خواهد شد. مناسب سازی و ایجاد شرایط دسترسی به بهترین شکل نیز در همین مسیر دنبال می شود.

افزایش ۴برابری ظرفیت قطارهای نسل اول با بازسازی ناوگان مترو

او تأکید کرد: مطلوبیت سیاست دوم ماست که شامل ساماندهی خطوط موجود است؛ از ۲۱۱ قطعه اتوبوسرانی ۳۴ درصد خطوط و ۷۰ درصد مسافران را جابجا می کنند و توجه به این ۳۴ درصد و دقت در تنظیم ۶۶ درصد دیگر خطوط امکانی ایجاد می کند که مبتنی بر نیاز مسافر قدم برداریم. افزایش کیفیت ناوگان نیز دومین موضوع در این سیاست است. همانطور که می دانیم ۴۲ رام قطار دی سی داریم که متعلق به دهه ۷۰ است و به بازسازی اساسی نیاز دارد و هم اکنون ۲۰ درصد ظرفیت دارد که با بازسازی ظرفیت آن به ۸۰ درصد خواهد رسید.

شهردار تهران با بیان اینکه اتوبوسرانی نیز نیاز به بازسازی و نوسازی دارد، گفت: ویژگی سوم در این سیاست افزایش ناوگان است و در کنار کیفیت، افزایش ناوگان نیز مورد توجه قرار گرفته که جزئیات آن مشخص شده است. قراردادهای بسیار خوبی منعقد شده که اطلاع رسانی خواهد شد.

او با بیان اینکه مساله چهارم توسعه خطوط است، خاطرنشان کرد: مقدمات احداث خطوط ۸ تا ۱۱ مترو نیز فراهم شده و امکانی را ایجاد می کند که خدماتی به مردم ارائه دهیم که مطلوبیت داشته باشد؛ پیش از آغاز سال ۱۴۰۲، یازده کیلومتر مترو احداث شد که خط ۶ ما را احیا کرد. روز گذشته که ایستگاه علامه جعفری با ۱.۵ کیلومتر تونل افتتاح شد، مطلوبیتی را برای مردم در این منطقه ایجاد کرد.

زاکانی با بیان اینکه بی‌آرتی بزرگراه شهید همت از قبل مصوبه داشته و می توانیم به عنوان مطلوبیت جدید از آن نام ببریم، گفت: همین مطلوبیت برای تاکسی و ون نیز وجود دارد.

او با اشاره به تعریف الگوهای جدید به عنوان پنجمین مسئله، تصریح کرد: همین افقی را باز می کند که برای خط ۱۸ کیلومتری از ترمینال شرق تا آزادی تراموا ایجاد شود و مردم با این الگو مواجه شوند؛ اتوبوس های سه کابینه نیز که با وزارت کشور دنبال می شود مطلوبیت جدیدی را ایجاد خواهد کرد. مطلوبیت سفر نیز از دیگر برنامه های ماست تا ۶۶ درصدی که از خودروی شخصی استفاده می کنند به بهترین شکل از حمل و نقل عمومی خدمات دریافت کنند.

ساماندهی فضای پارک شهر از طریق پارکینگ های ساده، مکانیزه و حاشیه‌ای

شهردار تهران با اشاره به الگوهای نظم بخشی در دو محدوده ترافیک، خاطرنشان کرد: ساماندهی پارکینگ های شهر از طریق پارکینگ های ساده، مکانیزه و حاشیه ای نیز دنبال می شود تا ساماندهی مناسب برای شهر را مورد توجه قرار دهیم و کارکرد مناسب را شاهد باشیم.

او به هوشمندسازی در سفر به صورت اختصاصی اشاره کرد و افزود: این هوشمندسازی باید کاهش سفر را به دنبال داشته باشد و با هوشمندی به بهره مندی برسیم و حمل و نقل بار را به صورت مویرگی و هوشمندی و همچنین حمل و نقل ترکیبی مسافر را دنبال کنیم. باید به شهروندان توصیه شود که مابه ازای طی مسیر، چه میزان را با مترو، اتوبوس و یا تاکسی طی کنند و در ادامه بتوانیم رفتار افراد را رصد کرده و خدمات ویژه به آنها ارائه دهیم؛ برای مثال تشویقات ویژه برای افرادی که به طور مداوم از مترو استفاده می کنند، قائل شویم.

شهردار تهران با بیان اینکه در جوهره این سیاست ها عدالت محوری مدنظر است، گفت: در این موضع به جایی می رسیم که افراد معلول، ایثارگران و مادران و دیگر اقشار از تخفیفات ویژه قائل شوند.

او همچنین تصریح کرد: مبتنی بر این سیاست ها نوع الگوها تعیین خواهد شد که کاملاً مبتنی بر نیازهای جامعه خواهد بود؛ اگر ترکیب ارائه خدمات از ۶۶ درصد به ۵۵ درصد برسد، گشایش و آرامش و آسایش را خواهیم داشت و اگر پس از سه سال به ۳۰ درصد برسد شرایط متفاوتی را شاهد خواهیم بود.

زاکانی با بیان اینکه در مترو بزرگترین گلوگاه ما واگن است، گفت: ۴۲ رام قطار دی سی، ۱۲۹ رام قطار AC و چهار رام قطار سه واگنه در خط فرودگاه داریم. پنج رام دی سی و یک رام ای سی خارج شده و ۲۶۰ رام قطار دو طبقه داریم که ۱۸۰ مورد آن در حال خدمات رسانی است.

عملیاتی شدن پیش‌پرداخت هزینه ساخت ۷۹۰ واگن تا پایان ماه جاری

او افزود: در نوسازی سه بخش را هدف گذاری کردیم؛ از سال ۹۵ تعداد ۶۳۰ واگن از سوی دولت برای تهران در نظر گرفته شده که پیش پرداخت صورت بگیرد و پس از سالیان سال در دولت کنونی، این رقم تقبل شد و مسیر هموار شده و در جلسه با مسئولان دولتی مقرر شد که تا پایان همین ماه از طریق بانک شهر موضوع عملیاتی شود که البته دولت قول هفته آینده را داد اما پیش بینی ما تا پایان اردیبهشت ماه است. با رایزنی با طرف چینی موافقت شده که ۷۹۰ دستگاه واگن را با همان پیش پرداخت داشته باشیم و قرار شده در سفری که به چین خواهیم داشت واگن ها ۱۴ ماهه تحویل داده شود.

شهردار تهران با اشاره به واگن سازی داخلی، گفت: ۱۱۳ دستگاه واگن داریم که یک رام هشت واگنه زیر بار رفته و تست شده و آماده ورود به خطوط است که ۶۲ میلیون یورو از ۷۷ میلیون یوروی تعهد دولت تقبل شده است؛ هنوز با مپنا برای واگن پارس به نتیجه نرسیده ایم اما وعده داده اند که ماهیانه یک رام قطار تحویل می دهند البته هنوز روی قیمت به توافق نرسیده ایم.

منبع: خبرگزاری شهر

482993