زنگ هشدار افزایش سریع دمای اقیانوس‌های جهان

افزایش سریع دمای اقیانوس‌ها، زنگ خطری را برای دانشمندان زیست‌محیطی که نگرانند به گرمایش بیشتر زمین دامن بزند به صدا در آورده است.

تصویر زنگ هشدار افزایش سریع دمای اقیانوس‌های جهان

به گزارش سایت خبری پرسون، میانگین دمای سطح دریاهای جهان در ماه جاری یک رکورد تازه ثبت کرد. این دما تاکنون به این سرعت و به این اندازه بالا نرفته بود.

دانشمندان کاملا متوجه دلیل این پدیده نمی‌شوند اما نگران هستند که این روند در کنار سایر رویدادهای آب و هوایی باعث شود دمای زمین تا پایان سال آینده به سطح نگران کننده‌ای برسد.

کارشناسان بر این باورند که یک پدیده اقلیمی (چرخه آب و هوایی کلان) موسوم به "ال نینیو" یا "ال نینو" که باعث گرمتر شدن اقیانوس‌ها می‌شود در ماه‌های آینده ظاهر خواهد شد.

گرم شدن آب اقیانوس‌ها می‌تواند به مرگ آبزیان، رویدادهای شدید آب و هوایی بیشتر و بالا آمدن سطح دریاها منجر شود. آب گرمتر همچنین ظرفیت کمتری برای جذب گازهای گلخانه‌ای خواهد داشت.

اما یک مطالعه مهم تازه که هفته پیش بدون سروصدا منتشر شد روی یک تحول نگران کننده انگشت می‌گذارد.

براساس این مطالعه در ۱۵ سال گذشته، حرارت انباشته زمین ۵۰ درصد بالا رفته و بیشتر این گرمای اضافه جذب اقیانوس‌ها شده است.

این تحول عواقب واقعی داشته یعنی نه فقط دمای کلی اقیانوس‌ها در ماه آوریل به رکورد تازه‌ای رسیده بلکه در برخی مناطق اختلاف این دما با میانگین درازمدت فوق‌العاده زیاد بوده است.

کارینا فون شوکمن، اقیانوس‌شناس در گروه تحقیقاتی "مرکاتور اوشن اینترنشنال" و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: هنوز به خوبی روشن نیست که چرا تغییری به این سرعت و در این ابعاد بزرگ در حال وقوع است. ما در ۱۵ سال گذشته میزان حرارت در سیستم اقلیمی زمین را دو برابر کرده‌ایم. نمی‌خواهم بگویم که این تغییر اقلیم است یا نوسان‌های طبیعی یا ترکیبی از این دو، چون هنوز نمی‌دانیم. اما شاهد این تغییر هستیم.

جالب اینکه یک عامل نفوذ که ممکن است باعث ورود دمای بیشتر به اقیانوس‌ها شده باشد، کاهش آلودگی صنعت کشتیرانی است.

در سال ۲۰۲۰، سازمان بین‌المللی دریانوردی مقرراتی را برای کاهش محتوی سولفورِ سوختی که کشتی‌ها می‌سوزانند تعیین کرد. این اقدام تاثیر سریعی داشته و میزان ذرات ریز معلق (اروسول) در اتمسفر را کاهش داده است. اما این ذرات آلاینده همچنین می‌توانند باعث انعکاس و برگرداندن نور خورشید به فضا شوند، بنابراین حذف آنها ممکن است باعث ورود نور و گرمای بیشتر به اقیانوس‌ها شده باشد.

یک عامل مهم دیگر که باعث نگرانی دانشمندان شده پدیده آب و هوایی موسوم به "نوسان جنوبی ال نینیو" است.

در سه سال اخیر این پدیده طبیعی در یک مرحله خنک‌تر به نام "لا نینیا" یا "لا نینا" قرار داشت و دمای سیاره را مهار کرد اما محققان اکنون معتقدند که یک ال نینیوی قوی - گرم کننده - در حال شکل‌گیری است که عواقب قابل توجهی برای جهان خواهد داشت.

ال نینیو احتمالا الگوهای آب و هوایی را در سراسر جهان مختل خواهد کرد، مانسون (بارش های موسمی) را تضعیف می‌کند و با خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی بیشتری در استرالیا همراه است.

اما نگرانی‌های اساسی‌تری وجود دارد که با گرمتر شدن اقیانوس، توانایی آن برای جذب انرژی اضافی کمتر خواهد شد و در نتیجه ممکن است که اقیانوس، شروع به دفع این گرمای انباشه شده در خود کند.

482088