اعتراضات سراسری در سوئد علیه پیوستن این کشور به ناتو

اعتراضات علیه میزبانی سوئد از یک مانور نظامی بین‌المللی و تلاش‌های این کشور برای پیوستن به ناتو در ۱۷ شهر سراسر این کشور برگزار شد.

تصویر اعتراضات سراسری در سوئد علیه پیوستن این کشور به ناتو

به گزارش سایت خبری پرسون، چندین سازمان و شبکه از جمله "انجمن صلح و داوری سوئد" و "نه به ناتو" این اعتراضات را سازماندهی کردند. تنها در استکهلم، پایتخت سوئد صدها تن در این رویداد شرکت داشتند.

معترضان بنرها و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود "نه به ناتو" و "جنگ ناتو بچه‌های ما را در ازای یک دلار می‌کشد".

یکی از این معترضان گفت: ناتو چیزی نیست جز ماشین جنگ آمریکا و این سازمان تنها به دستورات و ماموریت‌های محول شده از سوی آمریکا عمل می‌کند.

اکثر مردم سوئد به طور سنتی نظر منفی نسبت به پیوستن کشوران به ناتو داشته‌اند؛ اما به دنبال حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی، این دیدگاه تغییر کرد. سوئد مه سال گذشته هنگامی که نظرسنجی نشان داد که نظر اکثر مردم یعنی حدود ۵۳ درصد نسبت به ناتو تغییر کرده و نظر مثبتی نسبت به آن پیدا کردند، سیاست‌های دیرینه عدم تعهد نظامی‌اش را کنار گذاشت و درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کرد. با این حال، بسیاری از سوئدی‌ها همچنان نسبت به پیامدهای منفی عضویت در ناتو برای کشورشان نگرانند.

پارلمان سوئد ۲۲ مارس به مساله عضویت این کشور در ناتو رای مثبت داد؛ اما تاکنون مجارستان و ترکیه که از اعضای ناتو محسوب می‌شوند هیچ چراغ سبزی به الحاق سوئد به این ائتلاف نظامی نشان نداده‌اند.

481812