آچمز شدن علی‌اف از جدیت ایران!

شواهد نشان می دهد جدیت ایران مانعی بزرگ در مقابل آرزوهای علی‌اف شده است.
تصویر آچمز شدن علی‌اف از جدیت ایران!

به گزارش سایت خبری پرسون، یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تاکید بر این‌که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با حرکت علی‌اف در منطقه قره باغ و قفقاز موافق نیستند، گفت: اگر اقدام و جدیت ایران برای مقابله و نیز ترس از ایران نبود حتما علی ‌اف حمله کرده بود.

عبدالرضا فرجی راد در تحلیل خود از تحولات اخیر در منطقه قفقاز و تشدید تنش‌ها میان آذربایجان و ارمنستان اظهار داشت: الهام علی اف با توجه به پیروزی که در جنگ اخیر قره باغ به دست آورد به طور کلی وضعیت و روحیه تهاجمی پیدا کرده است. از طرف دیگر موقعیت این منطقه و تداوم جنگ اوکراین و درگیر بودن روسیه شرایطی را فراهم کرده که تصور می‌کند باید آرزوهایش را برآورده کند.

وی تصریح کرد: در واقع علی اف به دنبال این است که به طور کامل قره باغ را تصرف کند البته بخش قابل توجهی را در جنگ قبلی به تصرف در آورد، ضمن این که درصدد است نخجوان را به سرزمین اصلی آذربایجان از طریق استان سیونیک در کنار مرز ارمنستان و ایران و دالان ۴۰ کیلومتری متصل کند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه افزود: بنابراین رئیس ‌جمهور آذربایجان فکر می‌کند در صورتی که جنگ اوکراین تمام شود و در مدت ۵۰ روزه باقی مانده تا انتخابات ترکیه احتمال تغییراتی در ساختار سیاسی این کشور وجود دارد، ممکن است فرصتی را که اکنون در اختیار دارد در آینده نداشته باشد و لذا با توجه به پیروزی که در جنگ اخیر به دست آورده در تلاش است خود را تجهیز کند قبل از این که ارمنستان از سوی حامیان خود تجهیز شود.

سفیر سابق کشورمان در نروژ همچنین بیان کرد: با توجه به این‌که یکی از آرزوهای علی‌اف ایجاد دالان زنگزور در کنار مرز ایران و ارمنستان است و این مساله نیز ژئوپلیتیک منطقه را تغییر می‌دهد، ضمن این که ایران به شدت مخالف این مساله است زیرا اسرائیل نیز در این سال‌ها توانسته در جمهوری آذربایجان نفوذ داشته باشد، بنابراین جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد دالان زنگزور در کنار مرز ایران کشیده شود.

فرجی راد خاطرنشان کرد: از این لحاظ علی اف اکنون بر روی منطقه قره‌باغ تمرکز کرده است و همان طور که روس‌ها اعلام کردند علی اف آتش بس و توافق ۲۰۲۰ با ارمنستان را نقض کرده است، بنابراین احتمالا در روزهای آینده شاهد تنش های بیشتر در این منطقه باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر آمریکایی‌ها با پیام و تماسی که با علی‌اف داشته‌اند به حالت تهاجمی و تجاوزگرانه او اعتراض کرده‌اند. اما باید ببینیم چرا اعتراض کرده‌اند؟ چون آمریکا نمی خواهد در منطقه‌ای مانند قفقاز جنوبی و یا به طور کلی آسیای جنوب غربی در شرایط فعلی تنش و درگیری ایجاد شود، به این علت که آمریکایی‌ها فکر می‌کنند این اتفاقا یکی از خواسته‌های پوتین است برای این که توجهات از مساله اوکراین کم شود.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تاکید بر این‌که اروپا و آمریکایی‌ها با حرکت علی‌اف موافق نیستند، گفت: از آنجایی که ارمنستان لابی قوی در آمریکا و اروپا به ویژه در فرانسه دارد، لذا مساله پیچیده است و علی اف هم از جنگ اوکراین سوء استفاده می‌کند. از طرف دیگر آمریکایی‌ها نمی‌خواهند تنش دیگری در منطقه ایجاد شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه اظهار کرد: در پیش بودن انتخابات ترکیه و عقب افتادن اردوغان از رقیب خود شرایطی را فراهم کرده که برد یا باخت برای ترکیه یک ریسک است، همچنین با توجه به طولانی بودن موضوعات مربوط به قره‌باغ و ارمنستان، علی‌اف به‌عنوان تجاوزگر مطرح می‌شود و در واقع تصرف بخش دیگری از قره باغ و استان سیونیک نوعی تجاوز گری به حساب می‌آید.

فرجی راد درباره غیرفعال بودن گروه مینسک در تنش و درگیری‌های میان ارمنستان و آذربایجان نیز ابراز کرد: از زمانی که روس‌ها واسطه شدند و علی‌اف در این جنگ برنده شد، فعالیت گروه مینسک کم شد و اکنون هم وضعیت به گونه‌ای نیست که علی اف به حرف گروه مینسک گوش دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: فکر می‌کنم اگر اقدام ایران نبود اکنون علی‌اف حمله کرده بود، اهمیت استان سیونیک ودالان زنگزور کمتر از بخش‌های دیگر قره‌باغ نیست. بنابراین اقدام و جدیت ایران برای مقابله و نیز ترس از ایران مانع از این شد که علی‌اف حمله کند اگر نه حتما حمله کرده بود.

منبع:ایسنا

478668