ناگفته‌های بازیگر نقش فتح‌الله خان در آتش و باد/ صحبت‌های جالب محمود پاک‌نیت را بشنوید

گفت و گویی جذاب با محمود پاک‌نیت بازیگر نقش فتح‌الله خان در آتش و باد را می خوانید.
تصویر ناگفته‌های بازیگر نقش فتح‌الله خان در آتش و باد/ صحبت‌های جالب محمود پاک‌نیت را بشنوید

به گزارش سایت خبری پرسون، بازیگر نقش فتح‌الله خان در مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» از حضور در این اثر و ویژگی‌های آن سخن گفت.

به گزارش محمود پاک‌نیت بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون این شب‌ها در مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» که سریال مناسبتی شبانه شبکه سه سیما محسوب می‌شود، حضور دارد.

وی که نقش «فتح‌الله خان» را در این مجموعه تلویزیونی به عهده دارد در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: سریال «آتش و باد» هشتمین همکاری من با آقای مجتبی راعی است. اولین بار در سال ۱۳۶۸ و با فیلم سینمایی «تابستان ۵۸» بود که این همکاری آغاز شد. خاطرم هست به خاطر حضور در این فیلم حدود ۳ ماه در سیستان و بلوچستان بودیم. بعدها در ساخته‌های دیگر آقای راعی همچون «جای امن»، «جنگجوی پیروز»، «غزال» و «صنوبر» هم بازی کردم ادامه پیدا کرد تا اینکه این همراهی سینمایی به یک اثر تلویزیونی یعنی «آتش و باد» رسید؛ بنابراین هم من با شیوه کار آقای راعی آشنا هستم و هم ایشان از من شناخت دارند.

این بازیگر پیشکسوت گفت: با توجه به این پیشینه و دوستی دیرینه بین ما، وقتی آقای راعی پیشنهاد حضور در این مجموعه و پذیرفتن نقش «فتح‌الله خان» را دادند روی حرف او حرفی نزدم.

از زمان سریال یوسف پیامبر با حساسیت‌های مجتبی راعی آشنا هستم

وی افزود: مجتبی راعی وقتی فیلم می‌ساخت، هیچ گاه اسیر گیشه نشد و برای دل خودش و البته مخاطبان فیلم ساخته است و این برای من خیلی ارزشمند است ضمن اینکه حضور زندباف به عنوان تدوینگر هم قطعاً در کیفیت خروجی کار مؤثر بوده است چون من با کار او از مجموعه یوسف پیامبر (ص) آشنا هستم و با حساسیت‌هایی که آقای راعی دارند، مطمئن هستم که آنچه در قاب تلویزیون می‌بینیم یک اثر استاندارد خواهد بود.

بازیگر سریال «آتش و باد» عنوان کرد: از همان ابتدا قرار بود نقش فتح الله خان را من بازی کنم. متن کار، بسیار جذاب و شسته و رفته بود. خود آقای راعی طراح اولیه آن بودند و در جریان بودم که آقایان گلبن و براهیمی هم به عنوان نویسنده فیلمنامه مدت زیاد روی آن کار کرده‌اند.

پاک‌نیت درباره تأثیر پخش مناسبتی این سریال در شب‌های نوروز و ماه رمضان نیز گفت: معمولاً این دو مقطع از بهترین زمان‌های پخش سریال هستند و حتی زمانی برای رساندن مجموعه‌ها به آنتن در این دو مناسبت، رقابت وجود داشت. همچنان هم بینندگان زیادی در نوروز و شب‌های ماه رمضان پای تلویزیون هستند. با این حال فکر می‌کنم با وجود بازپخش‌های مکرر در طول روز و وجود ابزارهایی مثل تلفن‌های همراه که امکان تماشای سریال در خارج از خانه، سفر و… را فراهم می‌کند. اهمیت پخش مناسبتی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: به هر حال آنهایی که اهل سریال دیدن باشند، وقتی ببینند که اثری گل کرده و مردم درباره آن صحبت می‌کنند هر طور شده آن را می‌بینند. بنابراین کیفیت و داستان جذاب یک اثر است که مخاطب را پای تلویزیون می‌نشاند و اینکه زمان پخش آن چگونه باشد اگرچه مهم است، اما در اولویت بعدی قرار دارد. بیننده همیشه دنبال کار خوب است و زمانی که جذابیت یک اثر دهان به دهان بچرخد می‌تواند بیننده را جذب کند. «آتش و باد» هم از این قاعده خارج نیست و بینندگان خودش را خواهد داشت.

نقشی که شبیه هیچیک از خان‌ها و ارباب‌هایی که ایفا کردم نیست

پاک‌نیت در پاسخ به این پرسش که چگونه توانسته بین شخصیت «فتح‌الله خان» و نقش‌های مشابهی که پیش از این در قالب شخصیت‌هایی همچون خان و پادشاه داشته، تفاوت ایجاد کند نیز گفت: بخشی از این فاصله‌گذاری و ایجاد تفاوت توسط بازیگر صورت می‌گیرد، اما بخش عمده آن به خود شخصیت باز می‌گردد. از نگاه خودم، «فتح‌الله خان» شبیه هیچ‌کدام از نقش‌های خان یا پادشاه که من بازی کرده‌ام نیست و تقریباً مطمئن هستم که مخاطب هم به این نتیجه خواهد رسید. ویژگی‌های شخصیتی، بینشی، رفتار و حتی شیوه راه‌رفتن و صحبت کردن «فتح‌الله خان» با ارباب سالاری سریال «پس از باران» یا خان در سریال «گیلدخت» کاملاً متفاوت است.

این بازیگر پیشکسوت افزود: شبیه نشدن این شخصیت‌ها برای من خیلی مهم بود و اگر هنگام پیشنهاد این نقش، لحظه‌ای این شائبه برای خودم پیش می‌آمد آن را نمی‌پذیرفتم.

وی درباره سختی‌های کار در شرایط کرونایی نیز گفت: تقریباً همه تصویربرداری مجموعه ما با همه‌گیری کرونا همراه شد. شرایط بسیار سختی بود و تلاش آقای نجاریان این بود که با حفظ سلامتی عوامل، کار را هم پیش ببریم. ما تست‌های روزانه داشتیم و همیشه یک پزشک همراه گروه بود. سعی کردیم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را تمام و کمال رعایت کنیم و همه عوامل به صورت مستمر از ماسک استفاده می‌کردند اما به هر حال بازیگران در جلوی دوربین امکان استفاده از ماسک را نداشتند. با تمام این رعایت‌ها متأسفانه ما آقای اکبری مبارکه را از دست دادیم که واقعاً اتفاق بسیار تلخ و جبران‌ناپذیری بود.

مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی از محصولات مرکز سیمافیلم محسوب می‌شود که در ۵۸ قسمت به عنوان سریال نوروزی شبکه سه سیما به روی آنتن رفته است.

این مجموعه با نام قبلی «جشن سربرون» روایتی در دل تاریخ است که در آن عشق، آتش خشم را شعله‌ور می‌کند. این سریال با یک جنگ بزرگ ادامه پیدا می‌کند و همزمان پرداخت‌هایی به فراز و فرودهای تاریخی ایران در عصر مشروطه دارد.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک میرزایی، مهران نائل از بازیگران سریال «آتش و باد» هستند.

منبع:mehrnews

478489