به گزارش سایت خبری پرسون، همان طور که پیش بینی می شد، همزمان با انتشار نسخه دیجیتال و اکران آنلاین برادران لیلا، نسخه قاچاق فیلم جنجالی سعید روستایی در کانال ها و سایت های فارسی زبان منتشر شد. در چهل و هشت ساعت گذشته، فضای مجازی و به خصوص گروه ها و کانال های سینمایی تحت تاثیر فیلم برادران لیلا قرار داشت. فیلمی که در یک سال اخیر مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرد و در نهایت نتوانست مجوز اکران عمومی در ایران را دریافت کند. حاشیه های برادران لیلا با حضور و البته نمایش فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن آغاز شد. حضور بدون مجوز وزارت ارشاد و در مرحله بعد حاشیه های فرش قرمز و جنجال های مصاحبه های مطبوعاتی عوامل، حواشی ای خلق کرد که به ضرر این ساخته سعید روستایی تمام شد. این طور محمد خزاعی بعدها گفت، مجموعه حاشیه های برادران لیلا، باعث تصمیم گیری درباره سرنوشت فیلم از دست سازمان سینمایی خارج شود.
ادای دین به پدرخوانده
همزمان با آغاز اکران عمومی برادران لیلا در فرانسه، سعید روستایی در گفتگو با یک نشریه فرانسوی، از ادای دین اش در این فیلم، به پدرخوانده فرانسیس فورد کوپولا سخن گفت. نکته ای که در یکی دو روز اخیر برخی کاربران ایرانی هم به آن اشاره کرده اند. روستایی در این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا
روابط میان خواهر و برادرها مشابهتی با برادران و خواهران فیلم «پدرخوانده» ساخته «کاپولا» دارد، گفته بود من عاشق «پدرخوانده» هستم و یکی از فیلم های مورد علاقه من است، اما درباره روابط خواهر و برادر به آن فکر نکرده بودم. از طرفی سکانسی دارم که مستقیماً به پایان قسمت نخست «پدرخوانده» اشاره دارد. این صحنه تغییر لباس از سیاه به سفید است و من واقعاً سعی کردم در تدوین، در صحنهپردازی، اشاره روشنی برای ادای احترام به شاهکار «کاپولا» داشته باشم.
داستان تکراری توقیف رسمی و انتشار غیر رسمی
در بهار و تابستان امسال بخش عمده ای از اخبار جنجالی سینمای ایران مربوط به فیلم برادران لیلا بود. جنجال های بی حاصلی که در نهایت نتیجه ای برای سازندگان فیلم به همراه نداشت. تلاش جواد نوروز بیگی یکی از تهیه کنندگان برادران لیلا در نهایت به جایی نرسید. فیلم در ایران رسما توقیف شد و حالا نسخه قاچاقش در اختیار همگان قرار دارد. موضوع روز گفتگوهای دوستداران سینما در روزهای پایانی سال که هر کس از منظری درباره برادران لیلا نظر می دهد. ماجرای سیاه نمایی یا واقع گرایی هم حالا مصداق تازه ای برای بحث و تبادل نظر یافته است. نکته مهم تر اما چرخه ای است که خروجی اش رونق اکران زیر زمینی و قاچاق و به حاشیه رفتن اکران رسمی و عمومی است. و این که ترکیب کنجکاوی برانگیز توقیف شده در ایران، همچنان کار می کند و توجه عمومی را برمی انگیزاند.
منبع: روزنامه همشهری