مدودف:

رودربایستی با آمریکایی که گستاخ شده، اشتباه است

معاون رئیس شورای امنیت روسیه امروز جمعه تاکید کرد، در رابطه با حادثه اخیر سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در دریای سیاه "رودر بایستی " با آمریکا با توجه به اینکه "گستاخ شده" کار اشتباهی است.

تصویر رودربایستی با آمریکایی که گستاخ شده، اشتباه است

به گزارش سایت خبری پرسون، روز سه‌شنبه گزارش شد که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از سری ریپر مدل ام.کیو۹، پس از آنکه دو فروند جت جنگنده سوخو ۲۷ روسیه سر راه آن ظاهر شدند و برخوردی هم با آن داشتند، در آب‌های دریای سیاه سقوط کرده است. روسیه اما این سناریو را رد کرده و هرگونه برخورد را تکذیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در پستی که در پیام رسان تلگرام منتشر کرد نوشت، این حادثه عدم وجود یک کنوانسیون بین‌المللی برای وضع قوانین مربوط به پرواز پهپادها را برجسته می‌کند.

مدودف همچنین در رابطه با این مناقشه تصریح کرد که "رو در بایستی با آمریکا به دلیل آنکه گستاخ شده اشتباه است."

به گفته این مقام ارشد روس، در نظام قوانین هوانوردی روسیه عبارت "منطقه پرواز ممنوع" یا "منطقه محدودیت پرواز" جایی است که در آن پرواز هواپیماها از جمله پهپادها ممنوع یا محدود شده هستند.

مدودف خاطرنشان کرد، این ممنوعیت که برای همه استفاده کنندگان از حریم هوایی مشخص است، در زمان جنگ به ویژه با در نظر گرفتن "دشوار بودن تعیین دقیق لحظه ورود یک هواپیما یا پهپاد به حریمی در دریا، اهمیت خاصی پیدا می‌کند."

او خاطرنشان کرد: "ساده بگویم، به طور کلی آمریکایی‌ها کاملا گستاخ شده‌اند. رودربایستی با آنها اشتباه است. با این وجود البته ارتباطات نظامی با آنها لازم است."

وزارت دفاع روسیه پیش از این گفته بود، پهپاد آمریکایی در حالی روز سه شنبه در دریای سیاه شناسایی شد که دستگاه فرستنده خود را خاموش کرده بود. جنگنده‌های نیروی دفاع هوایی روسیه به منظور شناسایی متجاوز اعزام شدند و این پهپاد آمریکایی در نتیجه یک مانور سریع از کنترل خارج شده، ارتفاعش را از دست داده و به سطح دریا برخورد کرد.

در این میان پنتاگون ادعا کرد، یک جنگنده سوخو SU-۲۷ روسیه با پهپاد آمریکایی در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای سیاه تصادم پیدا کرده و باعث سرنگون شدن این هواپیمای آمریکایی شد.

فرماندهی حوزه اروپا در ارتش آمریکا همچنین ادعا کرد، این حادثه بعد از آن رخ داد که یک جت روسی به همراه یک جنگنده SU-۲۷ یک عملیات رهگیری "غیرایمن و غیرحرفه‌ای" را علیه پهپاد سری ریپر مدل ام.کیو ۹ از جمله با ریختن سوخت روی این پهپاد و پرواز "به شیوه بی‌ملاحظه، غیرحرفه‌ای و ناسالم در محیط" و در مقابل آن اجرا کردند.

467865