آمریکا با دست پس می‌زند با پا پیش می‌کشد

ویدئوی تاریخ گذشته بایدن دردسرساز شد
تصویر آمریکا با دست پس می‌زند با پا پیش می‌کشد

به گزارش سایت خبری پرسون، یک ویدئو از جو بایدن منتشر شد که در پاسخ به سوال فردی که از او می‏‌خواهد برجام را مرده اعلام کند، جواب منفی می‏‌دهد و می‏‌گوید: «مُرده اما نمی‏‌توانیم اعلام کنیم. دلایل زیادی دارد، داستانش طولانی است.» این ویدئو که ظاهرا حدود ۵۰ روز قبل گرفته شده همزمان با انتشار توئیت رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره پایان مذاکرات منتشر شد. این در حالی است که بعدازظهر سه‌شنبه وزیر خارجه کشورمان در اردن با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار داشته و مذاکرات مثبتی را در زمینه برجام با یکدیگر داشته‏‌اند. برخی تحلیلگران معتقدند انتشار چنین مطالبی در شرایطی که طرف‏‌های اصلی مذاکرات خبری از توقف یا مرگ برجام نمی‏‌دهند برای تاثیر در شرایط داخلی ایران به‌ خصوص بازار ارز و دلار است. پایگاه خبری اکسیوس در خبری تایید کرد که این ویدئو متعلق به حاشیه گردهمایی انتخاباتی در چهارم نوامبر است.

جان کربی روز سه‏‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد این ویدئو بیان داشت: اظهارات رئیس‏‌جمهور کاملا با آنچه ما در مورد برجام می‏‌گوییم، مبنی بر این‏‌که در حال حاضر اولویت ما نیست، مطابقت دارد. وی با پرهیز از به کاربردن همان عبارت نهایی که بایدن بیان کرد، اظهارداشت: ما انتظار نداریم در آینده نزدیک توافقی اتفاق بیفتد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: در حال حاضر هیچ پیشرفتی در رابطه با توافق ایران در حال وقوع نیست. پیشرفتی در آینده نزدیک را پیش‏‌بینی نمی‏‌کنیم. این تمرکز ما نیست. کربی همچنین تصریح کرد: تا آنجا که من می‏‌دانم، هیچ‏‌کس صحت «ویدئو» را زیرسوال نمی‏‌برد. فکر نمی‏‌کنم در مورد آن تحقیق کنیم. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سوالی درمورد اظهارات بایدن مبنی بر اینکه، برجام مرده است، اظهارداشت: مطمئنا ایرانی‏‌ها فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست دادند. آنها این فرصت را اخیرا در سپتامبر هم از بین بردند، زمانی‌که ما فکر می‏‌کردیم در آستانه توافق هستیم. پرایس تصریح کرد: آنچه زنده است تعهد رئیس‏‌جمهور است که ایران هرگز سلاح هسته‏‌ای در اختیار نداشته باشد.

ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی نشان‌دهنده موثرترین و پایدارترین راه برای دستیابی به این هدف است و برای اطمینان از اینکه ایران قابل راستی‌آزمایی و دائمی باشد. وی افزود: در عین حال، ما یک مجموعه ابزار گسترده داریم، هیچ گزینه‏‌ای را نیز از روی میز حذف نکرده‏‌ایم. وی در پاسخ به سوال دیگری درمورد اظهارات بایدن مبنی بر اینکه برجام مرده است، افزود: کاملا فرضی است. حتی آکادمیک هم نیست، چون ایرانی‏‌ها نشان دادند که برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام آماده نیستند. آنها، اخیرا در سپتامبر، فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از بین بردند.

هشدار اولیانوف نسبت به امتناع آمریکا از ادامه مذاکرات برجامی

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‏‌های بین‏‌المللی در وین چهارشنبه در یک کنفرانس خبری به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه برجام در دستور کار این کشور نیست و در حال حاضر در اولویت برنامه‏‌های دولت قرار ندارد، واکنش نشان داد. وی گفت: باتوجه به امتناع ایالات‌متحده از ادامه مذاکرات بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خطر تشدید اوضاع افزایش می‏‌یابد. اولیانوف در ادامه این رویکرد آمریکا را غیرمسئولانه توصیف و تصریح کرد: اگر مذاکرات به شکلی مثبت تکمیل نشود در آن صورت خطر تشدید اوضاع به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت که می‏‌تواند منجر به بروز یک فاجعه شود. این دیپلمات روس همچنین در واکنش به ویدئوی جو بایدن رئیس‏‌جمهور ‏‌آمریکا که در آن تایید می‏‌کند برجام مرده است، توئیتی منتشر کرد و نوشت: اگر این درست باشد، بسیاری از طرف‏‌ها ممکن است دچار مشکل شوند - ایران، آمریکا، اسرائیل، امنیت منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی و همچنین عدم اشاعه هسته‏‌ای. برجام ضروری است، درحالی‏‌که بایدن در ویدئویی که به تازگی منتشر شده، مذاکرات ایران را مرده اعلام می‏‌کند.

بورل چه گفت؟

در حالی بایدن از پایان برجام خبر می‏‌دهد که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: «توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را براساس مذاکرات وین احیا کنیم.» امیرعبداللهیان، ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین براساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف‏‌های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند. امیرعبداللهیان در باره دیدارش با جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اروپا گفت: در این جلسه درباره همه این مسائل صحبت شد و تاکید کردیم که اگر ادعای آمریکایی‌ها برای پیگیری دیپلماتیک درست باشد نمی‌توانند به شیوه ای دیگر در رسانه‌ها به دنبال امتیازگیری باشند.وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: برداشت ما این است که طرف‌های مختلف در حال بازگشت به واقع بینی هستند و ما نیز اعلام کردیم چنانچه خطوط قرمز ما رعایت شود، آمادگی داریم گام‌های نهایی رسیدن به توافق را برداریم.

منبع: ارمان ملی

443262