روش خارج کردن اجسام ریز از چشم

در این مطلب روش خارج کردن اجسام ریز از چشم آموزش داده شده است.
تصویر روش خارج کردن اجسام ریز از چشم

به گزارش سایت خبری پرسون، جراح و متخصص چشم گفت: اگر به هر دلیل جسم خارجی وارد چشم شد به هیچ وجه دستکاری نکنید و با گذاشتن محافظ بر روی چشم‌، به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، حامد قاسمی، جراح و متخصص چشم و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص آسیب‌های چشمی در چهارشنبه آخر سال به گفت‌وگو پرداخت.

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که از یک هفته قبل از چهارشنبه آخر سال بیمارستان فارابی در حال آماده باش است، افزود: این بیمارستان همه ساله در روزهای پایانی سال با صحنه‌های بسیار دلخراشی روبروست.

این فوق تخصص سلول‌های بنیادی قرنیه، آسیب‌های چشمی را از نوع خفیف تا نابینایی مطلق متفاوت دانست و گفت: با اینکه چشم توسط بافت استخوانی محافظت می‌شود اما این عضو ارگانی بسیار ظریف است و آسیب‌ها معمولآ به گونه‌ای است که بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این آسیب‌ها به راحتی قابل برگشت نیستند.

قاسمی ادامه داد: متاسفانه بیشترین آسیب‌های چشمی چهارشنبه سوری برای افرادی اتفاق می‌افتد که به طور اتفاقی در حال رشد شدن از خیابان هستند یا از بالکن خانه در حال تماشای این اتفاقات هستند این افراد را اصطلاحاً «ناظران بی گناه» می‌نامیم.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که حرارت مواد محترقه باعث بروز چه آسیب‌هایی بر چشم ها می‌شود؟، گفت: دو مکانیسم عمده آسیب به چشم‌ها در چهارشنبه آخر سال وجود دارد؛ اول مکانیسم ضربه و دوم سوختن حرارتی است.

قاسمی افزود: حرارت از پلک‌ها تا قرنیه، شبکیه و عصب چشم را آسیب می‌زند و گاهی این آسیب به حدی شدید است که برای مصدوم کاری نمی‌توان انجام داد، حتی در اثر حرارت ممکن است سطوح مختلف چشم به هم بچسبند که روند درمانی چند ساله‌ای را به دنبال دارد.

این جراح و متخصص چشم، اینگونه آسیب‌ها در کودکان را با مشکلات بیشتری همراه دانست و گفت: پس از درمان و برگشت دید کودک، ممکن است باعث تنبلی چشم کودک شده باشد که در این صورت کودک هرگز دید کامل را پیدا نخواهد کرد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که با ورود جسم خارجی به چشم‌ها چه باید کرد؟ گفت: توصیه اول به عزیزان نوجوان استفاده کننده از مواد محترقه این است که حداقل از نوع استاندارد این مواد که خطر کمتری دارند استفاده کنید، اما اگر به هر دلیل جسم خارجی وارد چشم شد به هیچ وجه دستکاری نکنید و با گذاشتن محافظ بر روی چشم‌، به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

وی به مصدومین چشمی تاکید کرد: حتماً به بیمارستان هایی مراجعه کنید که اورژانس چشم پزشکی داشته باشد خوشبختانه مراکز دانشگاهی معمولاً اینگونه اورژانس ها را دارند.( بیمارستان‌های: فارابی، حضرت رسول و لبافی نژاد و...، در تهران اورژانس چشم پزشکی فعال و ۲۴ ساعته دارند)

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که از عینک یا لنز استفاده می‌کنند در معرض خطر کمتری قرار دارند؟ گفت: زمانی که نور از یک سطح افقی تابیده می‌شود (موقع اسکی و یا رانندگی) اینگونه عینک‌ها امواج مزاحم را حذف می‌کنند.

وی ادامه داد: عینک پلاریزه مخصوص رانندگی در بیابانها، اسکی بازها و کوهنوردان است و زدن عینک UV400 برای استفاده در سطح شهر کفایت می‌کند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که برای برداشتن عینک چند اقدام جراحی وجود دارد؟ گفت: برای برداشتن عینک دو رویکرد متفاوت داریم؛ اول جراحی لیزر بر روی قرنیه است که شامل: لازک، لیزیک ( فمتولیزیک) و اسمایل(فمتواسمایل) است و دومین اقدام کاشت لنز داخل چشمی(PRK) است.

وی در خصوص تفاوت این عمل‌ها افزود: لازک تراش سطح قرنیه است که معمولاً یک شب درد دارد و دید نهایی یکی دو ماه بعد از عمل باز میگردد، اما در جراحی فمتولیزیک و فمتواسماعیل به محض جراحی، بیمار دید کامل پیدا می کند.

کارشناس برنامه یکی از بهترین انواع عمل جراحی لیزری را لازک دانست؛ زیرا کمترین میزان دستکاری چشم را دارد و احتمال خشکی چشم و قوز قرنیه بعد از جراحی نیز کمتر است، تنها ایراد این عمل این است که فرد یکی دو روز احساس ناراحتی و درد دارد که نسبت به فوایدی که دارد قابل اغماض است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: انتخاب تکنیک جراحی تنها بر عهده پزشک است که بعد از ریختن قطره و تعیین شماره چشم، ضخامت قرنیه و شیب قرنیه اندازه گیری می‌شود و پس از آن انتخاب نوع عمل توسط جراح چشم پزشک صورت می گیرد، گاهی بنا به صلاحدید پزشک بیمار در انتخاب عمل خود مخیر است.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سؤال که چرا بعضی افراد بعد از این جراحی‌ها هنوز نیاز به استفاده از عینک دارند؟ گفت: این افراد قبل از انجام جراحی باید به ثبات شماره عینک رسیده باشند؛ یعنی ۱۸ سال تمام داشته باشد و در شش ماه اخیر افزایش نمره عینک نداشته باشند، در غیر این صورت پس از این جراحی‌ها نیز ممکن است نیاز به استفاده از عینک داشته باشند.

منبع:فارس

467545