نکاتی از اولین تقارن رمضان و نوروز

اگر می خواهید بدانید که نوروز رمضانی ۱۴۰۲ باید چگونه برگزار شود با ما در این گزارش همراه شوید.
تصویر نکاتی از اولین تقارن رمضان و نوروز

به گزارش سایت خبری پرسون، همزمانی نوروز و ماه مبارک رمضان از سال ۱۴۰۲ به مدت سه سال ادامه خواهد داشت و تجربه بدیعی را برای روزه‌داران و حتی مسافران نوروزی رقم خواهد زد. اما همزمانی این دو مناسبت نیازمند مدیریت شهری و گردشگری بسیار منضبط و پیچیده‌ایست که هم بتواند ارزش‌ها و حرمت معنوی ماه مبارک رمضان را حفظ کند و هم بتواند آسایش مسافران نوروزی را در شهرهایی که مقصد گردشگران هستند به خوبی حفظ کند.

ایسناپلاس: هرساله از اواخر اسفندماه مسافران نوروزی چمدان سفرشان را می‌بندند و آماده سفر می‌شوند و سفرهای نوروزی معمولا تا پانزدهم فروردین‌ماه سال جدید ادامه دارد. نوروز ۱۴۰۲ از سوم فروردین ماه میزبان ماه مبارک رمضان خواهد بود که نیازمند رعایت حرمت این ماه در همه مکان‌ها و محافل عمومی است.

از طرفی مدیریت شهری سالهاست در ایام ماه رمضان درست یا غلط به علت حفظ حرمت روزه‌داران رای به تعطیلی همه رستوران‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها در سطح شهر تهران داده‌است و تنها به شکل بیرون‌بر و یا به شکل غذای سرد اجازه فروش داشته‌اند. همچنین آب‌سردکن‌ها در سطح شهر و حتی در برخی اماکن نیز مسدود شده تا قابل استفاده از آن‌ها وجود نداشته باشد. اقدامی که به نظر می‌رسد با ورود به سال ۱۴۰۲ و حجم بسیار بالای مسافران نوروزی در شهرهای مختلف شدنی نخواهد بود و باید برای آن اقدام جدی کرد.

مواظب انتشار تصویر درست از ایران باشیم

بعد از اعتراضات ایران در شهریورماه ۱۴۰۱؛ در رسانه‌های خارج از کشور بسیار تلاش شد تصویری که از ایران امروز منتشر می‌شود؛ تصویر جوانانی در مخالفت با دین و شعائر دینی باشد. این در حالی که بود که پیش از آن در ایام محرم و صفر شاهد حضور اقشار مختلف در عزاداری‌ امام حسین (ع) بودیم. اما با گسترش اعتراضات و مانورهای خیابانی، تصویر منتشر شده از شهرهای کشور در رسانه‌های خارج از ایران تصویر رفتارهای ضد دینی از در آوردن و آتش زدن روسری و حتی حمله به المان‌ها و تابلوهای مذهبی و مناسبتی بود کشور بود. حتی بعد از فروکش کردن ناآرامی‌ها نیز تلاش شد کوچکترین و جزئی‌ترین رفتارهای ضد دینی پربسامد گزارش شود.

با تنفس مصنوعی مخالفان ایران به اعتراضات در رسانه‌ها از جمله اظهارنظرهای گلشیفته فراهانی و حتی مصاحبه با نتانیاهو در اینترنشنال به نظر می‌رسد تلاش برای ارائه تصویر غیر رمضانی و غیردینی از ایران ادامه دار خواهد بود. تا اینطور تلقی شود که جامعه جوان ایرانی دیگر تمایلی به معنویات و مسائل دینی خود ندارد. برخوردهای سلیقه‌ای با مسافران نوروزی که عذر موجه شرعی برای روزه‌داری دارند و حتی عدم ساماندهی برای اسکان و محل تغذیه آن‌ها می تواند خوراک رسانه ای این رسانه‌ها را تامین کند.

تقابل دین و ضد دین؛ تصویر مطلوب رسانه‌های خارج از ایران

در سال ۱۴۰۱ بسیار تلاش شد که تقابل دو قشر مذهبی و غیر مذهبی به هر شکل نمایش داده‌شود و از خوراک‌های خوبی برای رسانه‌های خارج از ایران بود که متاسفانه برخی از این خوراک‌ها نیز دو دستی از داخل تقدیم به آن‌ها شد که از جمله آن می‌توان به فیلم درگیری دو خانم در اتوبوس بی‌آرتی بر سر پوشش اشاره کرد که متاسفانه با دامن‌زدن رسانه‌های داخلی از جمله پخش اعترافات تلویزیونی و روبروی هم قراردادن دو طرف درگیری، به این موضوع به شکل پررنگ‌تری دامن‌زده شد که اصلا به نفع اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور نبود. بعد از ماجرای مهسا امینی نیز با پتانسیل به وجود آمده از قبل، چه در ماجرای درگیری در اتوبوس بی‌آرتی، چه فیلم‌های منتشر شده از برخورد گشت ارشاد و چه سخنان نسنجیده و دوقطبی‌ساز هاشمی گلپایگانی دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر، کشور ناآرامی‌های سختی را پشت‌سر گذاشت و حالا بعد از گذشت چندماه از ناآرامی‌ها همچنان تلاش رسانه‌های خارج از ایران تشویق به تقابل و دودستگی میان دو گروه از مردم است که احتمالا در ایام ماه رمضان تلاش‌های بیشتری انجام خواهد شد تا به این تصویر دامن زده شود. تصویری شبیه روزه‌داران در مقابل کسانی که به هر دلیلی روزه نیستند.

جایگاه ویژه برای مسافران نوروزی

مدتها قبل مدیریت شهری و انتظامی کشور صلاح را در این می‌دید که در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به تعطیلی همه رستوران ها و آبمیوه فروشی‌ها در سطح شهر کند و حتی آبسردکن‌ها در اماکن عمومی مسدود می‌شد. اما در سال‌های اخیر شاهد یکسری تغییرات بوده‌ایم. محفوظ کردن آبسردکن‌ها در متروها برای راحتی استفاده‌کنندگان و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان اقدام پسندیده‌ای بود که انجام گرفت. توسعه و شکل‌دهی قوی‌تر به این طرح می‌تواند برای مسافران نوروزی نیز فراهم شد. تعیین و ایجاد مکان‌های محفوظ و مشخصی برای استراحت و حتی تغذیه مسافران نوروزی به گونه‌ای که چهره شهر را از حالت رمضانی خارج نکرده و موجب راحتی و آسایش آن‌ها شود از ملزومات نوروز ۱۴۰۲ خواهد بود که باید هرچه سریع‌تر برای آن تدابیری اندیشید.

زیست شبانه در شهرهای بزرگ

در بهمن سال ۹۷ شورای شهر تهران از طرح زیست شبانه در تهران خبر داد که آن زمان نیز با حاشیه‌های زیادی همراه شد. در نهایت این طرح منجر به برپایی چادرها و کیوسک‌های غذا در خیابان‌ها ختم شد که در برخی از خیابان‌های بزرگ پایتخت به شکل محدود انجام گرفت تا ناجا هم امکان برقراری امنیت در این زمان را داشته باشد. اما در نهایت این طرح به شکل اولیه از خیابان‌های تهران جمع شد و در سال‌های اخیر بارها قرار شد پیوست‌های مختلف فرهنگی نیز داشته باشد. حتی رمضان گذشته نیز علیرضا نادعلی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران آن را دوباره مطرح کرد و از کشورهایی مانند ترکیه که چنین اقداماتی انجام می‌دهند نام برد اما تا اینجا این طرح به سروسامان جدی نرسیده و همیشه در حد اظهارنظر و پیشنهاد باقی ماند.

اما امسال امین توکلی زاده معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد شهرداری تهران قصد دارد با طرحی به عنوان «بهار ایران» در سطح شهر مناسبت‌های شاد ملی مذهبی تدارک ببینند و قرار است این برنامه ها به‌گونه‌ای برگزار شوند که از افطار تا سحر شهروندان تهرانی و مسافران نوروزی در پایتخت از این رخدادها استفاده کنند.

رضا سامه، مدیر کل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز برای نوروز ۱۴۰۲ که مقارن با ماه مبارک رمضان شده‌است از امکان بازدید شبانه گردشگران از آثار تاریخی خبر داد.

هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت دیگر امکان تفریحی مانند شهربازی‌ها، موزه‌ها و باغ وحش‌ها و دیگر امکان توریستی نیست اما به نظر می رسد برای استفاده بهتر روزه‌داران و حتی مسافران روزی برنامه‌های مشابهی برای بازدید شبانه آن‌ها نیز در نظر گرفته شود.

ماه مبارک رمضان؛ بزرگترین جشن جهان اسلام

اگر متاسفانه ماه مبارک رمضان در کشور ما با برخی سخنان و اظهارنظرهای سلبی از سوی برخی مسئولین در بخش‌های خبری مبنی برخورد با روزه‌خواری آغاز می‌شود؛ ماه رمضان در بسیای از کشورهای اسلامی ، بزرگترین عید و مراسم شادی آن‌هاست. به گونه‌ای که تمام شهر آذین بندی شده و تمام برنامه‌ها در حول محور ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود .ساعت کاری برخی اماکن تفریحی تغییر کرده و حتی پاساژها و فروشگاه‌های مهم از جمله برندهای بزرگ هر کشور تخفیف‌ها و حراج‌های عیدانه بزرگی به مناسبت ماه مبارک رمضان برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند. رفتاری که سبب شده کشورهایی مانند امارات و ترکیه در ماه رمضان به جای آنکه روزهای خلوتی را بگذرانند، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را تجربه کنند.

رفتار با ماه رمضان در این کشورها به خصوص با وجود توریست‌های زیاد در این ایام شکل صادرات فرهنگی و مذهبی با خود دارد به گونه‌ای که گردشگران در این ایام شاهد صحنه‌هایی هستند که در دیگر ماه‌های سال نمی‌توانند آن را ببینند. برای همین متقاضی برای سفر به این کشورها در ایام ماه رمضان بسیار زیاد است.

برنامه‌هایی مانند برگزاری افطاری‌های بزرگ در مساجد تاریخی، پخش و توزیع افطاری و شیرینی‌های سنتی مخصوص به هر کشور، مراسم‌های قرآن‌خوانی در مناطق مختلف، برنامه‌های شبانه افطار تا سحر و حتی غذافروشی‌ها و آشپزی‌های خیابانی تا طبل زنی در ساعات سحر از جمله برنامه‌هایی‌ست که برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده می‌شود تا جشن رمضان باشکوه‌ هرچه تمام‌تر و شادتر از باقی ایام سال برگزار شود و این ماه برای همه گروه‌های مذهبی از روزه‌داران تا کسانی که حتی مسلمان نیستند عزیز و بزرگ دانسته شود و شیرین‌ترین روزهای سال را برایشان رقم بزند.

تقارن ماه رمضان با نوروز ۱۴۰۲ حالا بهانه فرصت بسیار مغتنم و مناسبی است که تقارن این دو بهار در کشور از سوی دستگاههای مختلف بسیار باشکوه‌تر و بهتر و بزرگتر از سال‌های قبل برگزار شود و مردم مسلمان ایران در سال ۱۴۰۲ همزمان به استقبال دو بهار بروند.

منبع:ایسنا

467537