چهارشنبه سوری کدام عضوها بیشتر آسیب می‌بینند؟

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان به شرح توضیحات درباره عضوهایی پرداخت که در چهارشنبه سوری بیشترین آسیب را می بینند.
تصویر چهارشنبه سوری کدام عضوها بیشتر آسیب می‌بینند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان با اعلام اینکه در سال گذشته ۶۵ درصد از مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری در گروه سنی ۱۱ تا ۲۰ سال بودند، گفت: حدود ۲۰ درصد از حوادث حین تهیه مواد محترقه رخ می‌دهد و شایع‌ترین عضو آسیب‌دیده در این مراسم، دست و بعد از آن سر، صورت و چشم است.

فرهاد حیدری به مناسبت چهارشنبه‌سوری با بیان اینکه مأموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی به مناسبت چهارشنبه‌سوری اهمیت بالایی دارد، اظهار کرد: در مأموریت‌های چهارشنبه‌سوری درصد قابل توجهی از مصدومان زیر ۲۰ سال هستند و ممکن است حوادث آینده این افراد را به خطر بیندازد.

وی با اعلام اینکه شایع‌ترین عضو آسیب‌دیده در این مراسم، دست و بعد از آن سر، صورت و چشم است، افزود: در سال ۱۴۰۰ آمار نسبت به سال قبل‌تر از آن بیشتر بود و دو مورد قطع عضو داشتیم، اما این موارد قابل پیشگیری هستند. در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۷۸ نفر در استان اصفهان مصدوم و به بیمارستان‌های سطح استان مراجعه کردند و یا توسط واحدهای امدادی اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز بیمارستانی منتقل شدند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان با اشاره به آمار سال گذشته، اعلام کرد: در سال گذشته ۶۵ درصد از مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری در گروه سنی ۱۱ تا ۲۰ سال بودند که از این آمار ۷۰ درصد دچار سوختگی، ۹ درصد با آسیب بریدگی، ۱۲ درصد دچار خراشیدگی و ۲ مورد قطع عضو پایین مچ دست بودند. پارسال ۳۰ درصد آسیب‌ها به دست، ۱۴ درصد به چشم و سر و گردن و پا هر کدام ۱۴ درصد بود.

وی درباره آخرین وضعیت حوادث چهارشنبه‌سوری امسال، گفت: به‌طور کلی حدود ۲۰ درصد از حوادث حین تهیه مواد محترقه رخ می‌دهد که در سال جاری برای حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری تا امروز، تماسی با اورژانس پیش بیمارستانی نداشتیم.

حیدری از آمادگی پایگاه‌های هوایی و اتوبوس آمبولانس برای چهارشنبه‌سوری خبر داد و گفت: دو پایگاه موتورلانس نیز که در اصفهان آغاز به کار کرد، به‌طور کامل آماده‌باش هستند و تمام ظرفیت‌ها مهیا است که در صورت بروز هر اتفاقی خدمت‌رسانی لازم انجام شود. بیمارانی که وارد تریاژ می‌شوند، از سطح یک تا سطح پنج دسته‌بندی می‌شوند و زمان نوبت و معطلی بیمار در تریاژ بستگی به این مسئله دارد و درمان بیماران مرحله یک، بدون هیچ‌گونه معطلی آغاز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه خدمت‌رسانی به حوادث چهارشنبه‌سوری محدودیتی نداریم، خاطرنشان کرد: بیشتر نگران سایر حوادث و مشکلات افراد هستیم که به دلیل درگیری با حوادث چهارشنبه‌سوری که حوادث قابل کنترلی است از رسیدگی به آن‌ها دور بمانیم.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان، اضافه کرد: یکی از مواردی که آمار تماس با اورژانس پیش بیمارستانی را در طول سال افزایش می‌دهد، مسمومیت با مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن بوده است، آمار مسمومیت با مونوکسید کربن و دی‌اکسیدکربن در سال ۱۴۰۰، ۲۹۷ مورد و در مدت مشابه در ۱۱ ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۵۶۷ مورد بوده که به دنبال آن، تعداد فوت نیز از ۲۷ به ۳۳ مورد افزایش داشته، در حالی که این موارد به راحتی قابل پیشگیری است.

وی خطاب به شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان، تأکید کرد: با توجه به حوادث و آسیب‌های ناشی از استفاده مواد محترقه از همه همشهریان و هم استانی‌ها تقاضا داریم از انجام هرگونه رفتار مخاطره‌آمیز پرهیز کنند تا بتوانیم سال جدید را به دور از هرگونه غم، اندوه و حسرت برای خود، خانواده و هم‌وطنان‌ آغاز کنیم. مردم درصورت رخداد حادثه و مواجهه با فرد مصدوم با شماره ۱۱۵ تماس گرفته و ضمن ارائه شرح حال صحیح از آن رخداد، از خدمات فوریت‌های پزشکی استفاده کنند.

منبع:ایسنا

467356