کاهش 60 درصدی صادرات ایران در بهمن 1401

صادرات کالاهای غیرنفتی ایران پس از ثبت رکورد کم سابقه در دی ماه امسال، کاهش 60 درصدی را در نیمه زمستان امسال تجربه کرد. بررسی ارزش میانگین هر تن کالا در صادرات و واردات کشور نشان می‌دهد در بازه یازده ماهه، واردات کشور 3.6 برابر گران تر از صادرات کالاهای غیر نفتی بوده است.
تصویر کاهش 60 درصدی صادرات ایران در بهمن 1401

به گزارش سایت خبری پرسون، گزارش تجارت خارجی کشور در بهمن ماه نشان می‌دهد که در یازده ماه اخیر در سال 1401، حجم تجارت خارجی از مرز 100 میلیارد دلار گذشت و کالاهای ایرانی 3.6 برابر ارزان تر از کالاهای وارداتی، در بازارهای جهانی به فروش میرسند.

حجم تجارت خارجی کشور (ارزش صادرات و واردات به غیر از نفت خام) در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۰۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده و تراز تجاری کشور منفی ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار ثبت شده است. این در حالیست که تراز تجاری کشور در مدت مشابه سال گذشته منفی 3 میلیارد و 60 میلیون تومان برآورد شده بود. این ‌تراز منفی تجاری در مقایسه با آمار تجارت خارجی 9 ماهه سه سال ‌گذشته بیانگر ثبت رکورد جدیدی در این شاخص است. تراز تجاری سال ۹۹ در همین بازه زمانی، منفی3 میلیارد و 12 میلیون دلار و تراز تجاری سال ۹۸ منفی یک میلیارد و 91 میلیون دلار، به ثبت رسیده بود.

داده های گمرک نشان می دهد که صادرات بهمن ماه نسبت به ماه گذشته از نظر ارزش، 62 درصد و از نظر حجمی 64 درصد کاهش یافته است. در یازده ماه ابتدای سال جاری بیشترین حجم صادرات به لحاظ ارزشی در دی ماه رقم خورد.

دی ماه سال جاری، 23 میلیون تن اقلام صادراتی به ارزش 9 میلیارد و 78 میلیون دلار صادر شده بود که هم از نظر ارزش و هم از نظر وزنی در دو سال اخیر بی سابقه بود. این افزایش در صادرات در حالی رقم خورد که در همان ماه متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی نسبت به ماه پیش آن یعنی آذر کاهش یافته و به 393 دلار رسید که کم ترین مقدار از ابتدای سال 1401 بوده است.

دلیل جهش صادراتی ماه گذشته، افزایش صادرات گاز طبیعی مایع عنوان شده است. با این حال این رقم در بهمن ماه اما کاهش یافت.

بنابر گزارش تجارت خارجی کشور، بهمن ماه امسال 8.3 میلیون تن اقلام صادراتی به بازارهای جهانی ارسال شده که ، 3 میلیارد و 482 میلیون دلار ارزش داشته است. متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی نیز در بهمن ماه افزایش یافته و به 419 دلار به ازای هر تن رسیده است. در واقع، در پنج ماه اخیر، کمترین حجم و ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی در نیمه زمستان امسال رقم خورده است .

از سوی دیگر با اینکه روند حجمی واردات در بهمن ماه کاهش یافته و به کمترین حد خود در چهار ماه گذشته رسیده است اما روند ارزشی آن افزایشی بوده است. ارزش دلاری واردات در دی ماه سال جاری 4 میلیارد و 877 میلیون دلار برآورد شده که با 7 درصد افزایش در بهمن به 5 میلیارد و 215 میلیون دلار رسید.

ارقام مربوط به ارزش واحد هر تن کالای وارداتی نیز حاکی از آن است که متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی به 1905 رسیده است که پس ازشهریور ماه که این رقم 1935 دلار ثبت شده بود، بیشترین میزان در دو سال اخیر به شمار می رود.

کالاهای ایرانی 3.6 برابر ارزان تر از کالاهای وارداتی

مطابق مجموع مبادلات بازرگانی کشور، متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی از 386 دلار در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال 1400 به 438 دلار در ۱۱ ماهه سال جاری رسیده است. این به معنای رشد 13.4 درصدی ارزش متوسط صادرات کالاهای غیر نفتی در یک سال اخیر بوده است.

این در حالی است که متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در همین بازه زمانی، 1598دلار به ثبت رسیده است که که نسبت به رقم 1266 دلار در یازده ماهه سال گذشته، 26.2 درصد رشد داشته است.

این یعنی در 11 ماهه امسال، ارزش هر تن کالای وارداتی 3.6 برابر گران تر از ارزش هر تن کالای صادرشده کشور بوده است.

466542