افتتاح ۱۵ طرح بزرگ صنعت آب و برق بوشهر با دستور رئیس جمهور/ تامین آب ۵۰ درصد مردم ‌با آب‌شیرین‌کن‌

با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو علاوه بر افتتاح ۱۵ طرح و پروژه بزرگ صنعت آب و برق استان بوشهر با اعتباری بالغ بر ۹۰۰۰ میلیارد تومان، عملیات اجرایی احداث چهار طرح دیگر این صنعت نیز آغاز شد.
تصویر افتتاح ۱۵ طرح بزرگ صنعت آب و برق بوشهر با دستور رئیس جمهور/ تامین آب ۵۰ درصد مردم ‌با آب‌شیرین‌کن‌

به گزارش سایت خبری پرسون، صبح امروز جمعه، "آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی" رئیس جمهور و "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو ضمن افتتاح رسمی کارخانه آب شیرین‌کن شماره 2 بوشهر، دستور بهره‌برداری از 14 طرح صنعت آب و برق استان و همچنین آغاز عملیات اجرایی چهار طرح مهم صنعت برق بوشهر را به صورت ویدئوکنفرانسی صادر کرد.

در این سفر فاز اول طرح آبرسانی به جم، کارخانه آب شیرین‌کن 35 هزار مترمکعبی بوشهر و نیز کارخانه آب شیرین‌کن وحدتیه افتتاح شد.

در همین راستا و طی سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان بوشهر، "سد باغان" با هدف تامین آب شرب و صنعت و نیز بهبود اراضی کشاورزی به مساحت 700 هکتار، تامین حقابه زیست محیطی برای شهرستان‌های جم و دشتی و نیز "سد اخند" با هدف کنترل سیلاب رودخانه و حفاظت از تاسیسات خطوط انتقال گاز و شهر سیراف، بهبود کشاورزی، تامین بخشی از آب شرب روستاهای منطقه شهرستان عسلویه آبگیری شدند.

با توجه به اینکه اولویت دولت، توسعه و احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی است و با حمایت دولت از سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های نوین در تامین زمین متقاضیان و همچنین به منظور تامین برق مستمر و پایدار، بخش خصوصی در شهرستان دشتی، اقدام به احداث دو نیروگاه خورشیدی 100 کیلوواتی کرده است.

احداث پست 63.20 کیلوولت ماهینی و احداث خط 66 کیلوولت میاندشت – رودحله، در کنار افزایش ظرفیت و توسعه کلیدخانه پست ساحل بوشهر، افزایش ظرفیت خط 66 کیلوولت برازجان 230 – برازجان 3، افزایش ظرفیت خط میاندشت – آبپخش، برق‌رسانی به پروژه‌های مسکن مهر استان بوشهر و برق‌رسانی به جزیره فارسی از دیگر طرح‌ها و پروژه‌هایی است که در این سفر افتتاح شد.

جزیره فارسی یکی از جزیره‌های مهم و استراتژیک استان بوشهر در خلیج فارس و دورترین جزیره ایران است که در اطراف آن تاسیسات نفتی قرار دارند؛ این جزیره افزون بر اهمیت سیاسی، اقتصادی و موقعیت گردشگری دریایی دارای اهمیت نظامی نیز است. در این راستا و در جهت ساماندهی توسعه و بهسازی شبکه روشنایی جزیره فارسی اقدام به احداث حدود 4600 متر شبکه فشار ضعیف زمینی و 104 اصله پایه تلسکوپی 9 متری و 4 اصله برج نوری روشنایی 20 متری و نیز نصب ژنراتور شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در جهت برق‌رسانی به متقاضیان مسکن مهر بوشهر، عالیشهر و برازجان اقدام به احداث 1323 متر شبکه فشار ضعیف هوایی، 402 متر شبکه فشار متوسط هوایی، 749 متر شبکه فشار ضعیف زمینی، 3798 متر شبکه فشار متوسط زمینی، 2000 متر شبکه روشنایی و 9 پست هوایی کرده است. همچنین پایش و کنترل 6 ایستگاه فشار قوی در مراکز دیسپاچینگ برق منطقه‌ای (تهیه، نصب و راه‌اندازی کلیه تجهیزات مخابراتی و اسکادا) و برق‌رسانی، توسعه، بازسازی و بهینه‌سازی شامل تهیه و تامین مصالح، حمل، ساخت، نصب و احداث شبکه و تاسیسات جهت بهسازی پروژه برق در راستای خدمت‌رسانی به متقاضیان برق و همچنین توسعه و بهسازی و تامین برق پایدار و مطمئن در حوزه‌های مناطق مختلف شهری و روستایی استان بوشهر صورت گرفت.

با افتتاح مرکز دیسپاچینگ بوشهر، امکان اتصال 500 پایانه راه دور و ارتباط با مرکز بالادست و پایین دست از طریق پروتکل‌های استاندارد فراهم شد. در این مرکز، نرم‌افزارهای شبیه‌ساز آموزشی و مدیریت انرژی به کار گرفته شده و با بهره‌برداری از آن قابلیت پردازش 300 هزار نقطه به طور همزمان میسر شده است.

این سیستم جهت انتقال دیتای ایستگاه‌ها به مراکز کنترل از تجهیزات مخابراتی فیبر نوری و کانال‌های آنالوگ و دیجیتال استفاده می‌کند و امنیت شبکه آن به تایید رسیده است.

در ادامه، عملیات احداث طرح‌های و پروژه‌هایی چون «ورود و خروج خط 230 کیلوولت چغادک – بوشهر در پست صنعت»، «پست منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر (دیلم)»، «خط 230 کیلوولت دومداره منطقه ویژه شمال بوشهر» و «برق‌رسانی، توسعه، بازسازی و بهینه‌سازی شامل تهیه و تامین مصالح، حمل، ساخت، نصب و احداث شبکه و تاسیسات جهت بهسازی پروژه برق» آغاز شد.

طرح‌های تامین و انتقال برق و انرژی در استان بوشهر به بهره‌برداری رسید

"یداله حقیقی" مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس، برآیند این طرح‌ها را تثبیت و پایداری شبکه برق و تلاش برای تامین برق صنعتی در جنوب کشور دانست.

وی با اشاره به بهره‌برداری از 6 طرح کلان تامین و انتقال برق با دستور رییس جمهوری در استان بوشهر افزود: این طرح‌ها شامل احداث پست برق ماهینی، افزایش ظرفیت پست و توسعه کلید خانه ساحل بوشهر، افزایش ظرفیت خط 66 کیلوولت برازجان، افزایش ظرفیت خط میاندشت – آبپخش، احداث خط 66 کیلوولت میان دشت – رود حله، پایش و کنترل 6 ایستگاه و مراکز دیسپاچینگ است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر خاطرنشان کرد: همچنین همزمان با دستور رییس جمهوری عملیات اجرای سه طرح تامین و انتقال برق در استان بوشهر آغاز شد که این طرح‌ها شامل طرح ورود و خروج خط چغادک – بوشهر، پست منطقه اقتصادی شمال استان بوشهر و احداث خط 230 کیلولت دو مداره منطقه ویژه شمال استان بوشهر است.

حقیقی ادامه داد: با مشارکت و همراهی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر نیز در این سفر عملیات اجرایی نیرورسانی، توسعه و بهینه سازی شبکه و تاسیسات برق شهری در این استان آغاز شد، همچنین با همراهی همکاران در شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر چهار پروژه برق‌رسانی به مسکن مهر، نیرورسانی به جزیره فارسی و نیروگاه خورشیدی 200 کیلوواتی با دستور رییس جمهور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر، حجم سرمایه گذاری‌های انجام شده در طرح‌های افتتاحی سفر دوم رییس جمهوری به استان بوشهر را 685 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این سفر همچنین عملیات اجرایی طرح‌هایی به ارزش 204 میلیارد تومان آغاز و با همراهی همکاران در شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر طرح‌هایی به ارزش 782 میلیارد تومان در این استان افتتاح شد. ارزش طرح‌هایی که در این حوزه عملیات اجرایی آنها آغاز شد بیش از 96 میلیارد تومان است.

تامین آب 50 درصد مردم ‌با آب‌شیرین‌کن‌

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر با بیان اینکه ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های استان تا قبل از استقرار دولت سیزدهم سه سایت با ظرفیت 35 هزار مترمکعب در روز بوده است، می‌گوید: این ظرفیت با توجه به بهره‌برداری از دو پروژه آب‌شیرین‌کن در سفر رئیس‌جمهوری در مجموع به 9 سایت با ظرفیت 92 هزار مترمکعب رسیده است.

ابوالحسن عالی، دو پروژه آب‌شیرین‌کن‌های قابل ‌بهره‌برداری در سفر رئیس‌جمهوری را مربوط به شهرستان‌های بوشهر و دشتستان دانست و اظهار داشت: آب‌شیرین‌کن بوشهر با ظرفیت 35 هزار مترمکعب و آب‌شیرین‌کن دشتستان با ظرفیت 6500 مترمکعب بهره‌برداری می‌شوند.

به‌گفته وی، این دو پروژه آب‌شیرین‌کن، آب را با آب طبیعی ترکیب و آب مورد نیاز جمعیتی حدود 250 هزار نفر را تامین می‌کنند.

عالی همچنین از 140 هزار مترمکعب پروژه در دست احداث یا امضای قرارداد خبر داد و گفت: این پروژه‌ها مربوط به شهرهای عسلویه، سیراف، کنگان، بنک، بوشهر و آب‌پخش است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر افق توسعه ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های این استان را 242 هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: این موضوع می‌تواند 50 درصد نیاز آبی استان را تامین کند.

وی با بیان اینکه آب‌شیرین‌کن‌های احداثی طی سه سال آینده وضعیت آب آشامیدنی استان را به پایداری کامل می‎رساند، تأکید کرد: آب‌شیرین‌‌کن‌ها در شرایط خشکسالی نقش بسیار مهمی در تامین آب آشامیدنی خواهند داشت و تاب‌آوری جمعیت را افزایش می‌دهند.‌

2 سد در استان بوشهر آبگیری می‌شود

سد اخند در شهرستان عسلویه و سد باغان در شهرستان جم با مجموع اعتبار 26هزار و 800 میلیارد ریال همزمان با سفر رئیس‌ جمهوری به بوشهر آبگیری ‌شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در این ارتباط اظهار کرد: این دو پروژه، نقش مهمی در تامین منابع پایدار آب شرب، صنعت و کشاورزی در شهرستان های عسلویه، جم و دشتی دارند.

علی محمدی خاطرنشان کرد: سد باغان یکی از معدود پروژه های فاینانس خارجی در حوزه تامین آب است که با اعتباری معادل 333 میلیون یوان به مرحله آبگیری رسیده است.

وی افزود: این سد با حجم مخزن 32 میلیون مترمکعب، تامین آب در دو شهرستان را بر عهده دارد به نحوی که آب شرب در بخش ریز و انارستان شهرستان جم، آب صنعت در شهرستان جم و بخشی از حقابه های کشاورزی پایین دست در شهرستان دشتی را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر عنوان کرد: کاهش اتکا به منابع آب زیرزمینی، احیاء دشت های جم و ریز، بهبود وضعیت کشاورزی و افزایش منابع تولید آب در استان بوشهر از دیگر اهداف این پروژه است.

محمدی اظهار کرد: این سد از نوع بتنی غلتکی با ارتفاع 56 متر و طول تاج 311 متر است که آب قابل برنامه ریزی آن سالانه 16 میلیون مترمکعب خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سد اخند را دیگر پروژه آماده آبگیری در سفر ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: این سد به عنوان نخستین سد مخزنی شهرستان عسلویه در حوزه روستای اخند در حال ساخت است.

علی محمدی اظهار کرد: سد اخند با حجم مخزن 2 میلیون مترمکعب، با هدف تامین آب شرب و کشاورزی منطقه، کنترل سیلاب های مخرب رودخانه اخند و جلوگیری از بروز خسارت به زیرساخت ها و تاسیسات نفت و گاز ساخته می‌شود.

وی افزود: این سد از نوع بتنی وزنی، با حجم بدنه 45 هزار متر مکعب و طول تاج 113 متر است.

محمدی خاطرنشان کرد: میزان سرمایه گذاری در این سد 700 میلیارد ریال است و با آغاز آبگیری آن، تامین آب شرب روستاهای اطراف از مخزن این سد امکان پذیر خواهد بود.

با آبگیری سدهای اخند و باغان، مراحل اصلی ساخت سد و امکان ذخیره سازی آب در مخزن آن فراهم شده و با تکمیل اجزای پایانی سد از جمله حوضچه آرامش، شیرآلات، جاده دسترسی و ساختمان کنترل، پروژه آماده بهره برداری کامل خواهد بود.

465700