رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران؛

ساخت 140 هزار واحد مسکونی برای ایثارگران واجد شرایط

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسکونی برای ایثارگران واجد شرایط خبر داد.
تصویر ساخت 140 هزار واحد مسکونی برای ایثارگران واجد شرایط

به گزارش سایت خبری پرسون، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در یک برنامه تلویزیونی گفت: شهدا قهرمانان واقعی ملت‌ها هستند و همه ملت‌ها به قهرمانانشان عشق می‌ورزند، شهدا کاری را انجام دادند که مردم عادی انجام نمی‌دهند، شهدا با عرضه جانشان وحدت‌بخش هستند و مردم را دور هم جمع می‌کنند.

یادواره شهدای رسانه مقاومت، دیپلماسی عمومی و ارتباط مردم با هم است

وی افزود: شهدای منطقه پیرو یک مکتب و برای یک آرمان به شهادت رسیدند، در یادواره شهدای رسانه مقاومت به گفته یک مقام سوری، خون همه کشورهای حاضر در این یادواره به هم آمیخته شده است. شهید آرمانش بالاتر از انسان معمولی است و برای جایگاه متعالی جانش را به خطر می‌اندازد و جذبه زیادی دارد، معرفی شهید باعث جلب توجه برای مردم می‌شود و شهدا سبک زندگی و هستی‌شناسی عرضه می‌کنند و مردم را به دنبال خودشان می‌کشانند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شهدا مقابل سبک مادی قرار دارند، افزود: سبک زندگی شهدا بر اساس نگاه به آخرت‌گرایی است و برای همین امروزشان را خرج دنیای ابدیت می‌کنند، مقام معظم رهبری می‌فرمایند که «شهدا زرنگ‌ترین تاجران هستند»، شهدا دنیای مادی را با زندگی عوض می‌کنند و به تعبیر ایشان شهدا «مرگ تاجرانه» را انتخاب می‌کنند، شهدا دارای جذابیت هستند و یک زبان مشترک برای همه مردم درست می‌کنند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با یادواره شهدای رسانه مقاومت، گفت: این اجلاسیه از جنس دیپلماسی عمومی و ارتباط مردم با هم است. ممکن است بین دولت‌ها فراز و فرودهایی وجود داشته باشد اما ارتباط مردم با هم ثابت و قوی است زیرا در هر نقطه در یک منطقه، خانواده شهدا و جانبازان واجد یک مکتب مشترک هستند و این ویژگی مستحکم‌تر از دیپلماسی اقتصادی و سیاسی است و فراز و فرود ندارد.

وی افزود: مفهوم مقابله با دشمن قابل بسط در جهان است، داخل ایران شهدای مسیحی و اهل سنت را داریم که برای آرمان‌های انقلاب، حفظ خاک در مقابل هجوم دشمن جنگیدند و به شهادت رسیدند این مفهوم قابل بسط است و تنها برای مردم خاصی نیست. با این ادبیات هرجا جبهه توحید در مقابل جبهه شیطان و سلطه باشد این موضوع دارای اشتراک نظر است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ویژگی‌های مشترک محور مقاومت، گفت: در این موضوع اشتراک مکتبی بیشتری وجود دارد و آرمان مشترکی بین همه گروه‌ها از جمله محور قدس، حماس، جهاد اسلامی، مجاهد یمنی، افغانستانی و کشمیری وجود دارد. وقتی صحبت از سلطه و استکبار جهانی و اعمال قدرت آمریکا می‌شود مقاومت در جهان گسترش می‌یابد و این امور قابل گسترش در سراسر جهان است.

خبرنگاران حوزه جهاد و مقاومت راه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) را ادامه می‌دهند

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: به مناسبت ولادت امام سجاد (ع) خبرنگار عاشورا، شخصی که روایتگر قهرمانی عاشورا بود و نگذاشت که عاشورا در کربلا بماند و آن را جهانی کرد و ظلم ستیز بود این اجلاس برگزار شد. اصلی‌ترین خبرنگار کربلا امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) بودند و خبرنگاران حوزه جهاد و مقاومت راه آنها را دنبال می‌کنند و پیامبرانی هستند که تفکر مجاهدان فی سبیل‌الله را به مردم عرضه می‌کنند و رفتار لشکر شیطان و لشکر خدا را به جهان معرفی می‌کنند. این اجلاس بهترین فرصت را برای خبرگزاری‌هایی که در این مسیر نقش‌آفرینی می‌کنند فراهم کرد.

معاون رئیس جمهور گفت: این همایش بزرگ فرصتی را فراهم کرد که مسئولان عالی کشور حاضر و رؤسای بنیاد شهید و معاونان وزرا با هم گفت‌وگو کنند. سابق بر این با بنیاد شهید عراق تفاهم دوجانبه داشتیم که این تفاهم‌نامه را با کشورهای یمن، سوریه، لبنان و فلسطین ۶ جانبه کردیم، این تفاهم‌نامه ۵ محور عمده دارد که پاسداشت یاد و نام شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تبادل تجربیات بنیاد شهید ایران که بیش از ۴۰ سال تجربه خدمات‌رسانی به خانواده شهدا و ایثارگران را دارد از بندهای مهم آن است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در این اجلاسیه یک وزیر، سه رئیس کمیسیون، ۴ معاون وزیر و ۳ مقام از حماس و حزب‌الله و ۲۸ مقام رسانه‌ای از ۷ کشور و ۱۲۰ خانواده از شهدای کشورهای محور مقاومت و ۱۵۰ خانواده شهید رسانه ایران حضور داشتند. یادواره شهدای رسانه کشورهای مقاومت چند هدف دنبال می‌کرد که از جمله آنها تکریم رسانه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است زیرا رسانه عامل مهم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و باعث حفظ نام شهدای مقاومت می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد وحدت و همبستگی بین شهدای منطقه و آشنایی آنها از نزدیک، تبلیغ روحیه ایثار و شهادت، استفاده از ظرفیت رسانه‌های جبهه مقاومت و نزدیک شدن رابطه بین این کشورها از جمله اهداف این یادواره بود. عنصر شهدا و خانواده شهدا باعث تقویت روابط کشورها می‌شود، معرفی شهدای مقاومت داخلی و خارجی با توجه به اینکه این افراد مظلوم واقع شدند از جمله اهداف دیگر برگزار این همایش بود.

سرانه درمانی ایثارگران ۹۰ درصد رشد یافته است

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به وضعیت درمان ایثارگران و هزینه سرانه درمانی آنها، گفت: با توجه به نگاه دولت و مجلس بودجه امسال بنیاد و سالی آتی افزایش چشمگیری یافت و مجموع اعتبارات امسال ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و طبق لایحه بودجه پیش‌بینی شد که برای سال آینده ۵۰ درصد رشد داشته باشد در حالی که متوسط رشد بودجه ۲۰ درصد است اما بین این افزایش بودجه با آنچه مورد نیاز است فاصله و عقب‌ماندگی تاریخی وجود دارد. در ابتدای دولت سیزدهم میزان بدهی‌های بنیاد ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان مربوط به نظام بانکی و ۲۰ هزار میلیارد تومان مربوط به دانشگاه‌ها و بیمه‌ها است در حالی که سرانه درمان ما در دو مرحله از ۱۷۴ هزار تومان به ۲۰۷ هزار تومان و در مرحله سوم به ۳۵۰ هزار تومان رسید که بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: بیمه دی نسبت به سایر بیمه‌ها مثل تأمین اجتماعی وضعیت خوبی دارد زیرا نظام بیمه در کشور با مشکلات جدی مواجه است. بیمه دی در مقایسه با بیمه تأمین اجتماعی ۴ ماه عقب‌ماندگی دارد و امیدواریم تا انتهای سال با تزریق منابع بدهی معوق مشکلات برای سال آینده کاهش یابد. در فصل بودجه برآورد کردیم که ۳۵ درصد هزینه بهداشت و درمان افزایش پیدا کند و تعرفه پزشکی و هزینه دارو و تجهیزات بیش از برآورد بودجه باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: سال آینده برای هزینه درمان ایثارگران ۴۰ درصد رشد منابع پیش‌بینی شده است اگر امسال منابع ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد در بخش درمان باشد سال آینده این رقم به ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید اما این آمار برای هزینه درمان ۳ و نیم میلیون جامعه هدف ما که میانگین سن آنها ۶۰ سال است باید اولویت‌بندی شود در این صورت این افزایش منابع تأمین راهگشا نخواهد بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در مورد ساماندهی گلزار شهدا به لطف رئیس جمهور محترم در سفرهای استانی ۲۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد تا پایان دولت سیزدهم کار ساماندهی گلزارهای مطهر شهدا به پایان برسد. سنگ مزار بسیاری از گلزارها در طول زمان دچار مشکل است که باید نوسازی شود، برای گلزارهای تک مزاری یک مدل و گلزارهای چند مزاری یک مدل دیگر طراحی شده است. در مورد ساماندهی گلزارهای مطهر شهدا طبق نظر مقام معظم رهبری باید اقدامات بر اساس نظر خانواده‌های معظم شهدا باشد و این مورد نظر ما قرار دارد.

۱۴۰ هزار واحد مسکونی برای ایثارگران واجد شرایط ساخته می‌شود

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: برای تأمین مسکن ایثارگران تفاهم‌نامه‌هایی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و وزارت راه و شهرسازی در زمان مرحوم رستم قاسمی امضا شد که ایثارگران سه دهک اول صاحب‌خانه شوند. ساخت ۱۴۰ هزار واحد نیز برنامه‌ریزی شده که ۷۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن از طریق طرح جهش ملی مسکن و ۷۰ هزار مسکن از طریق مولدسازی دارایی‌های بنیاد ساخته شود، ما دارایی‌هایی داریم که قابلیت مسکونی شدن را دارد این دارایی‌ها مثل کارخانه متروکه در شهری ری بود که کار کلنگ‌زنی آن بعد از ۱۰ ماه و دریافت مجوز از کمیسیون ماده ۵ آغاز شد. در تهران و نسیم‌شهر و شهرری مولدسازی برای ساخت مسکن انجام شد و این کمک به طرح جهش مسکن است که زمین‌های داخل شهر را با دریافت مجوز و واگذاری به بخش خصوصی به مسکن تبدیل کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن ایثارگران گفت: در زمینه کمک هزینه ساخت مسکن، ۶۰ هزار ایثارگر در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای دریافت وام معرفی شدند که سقف وام نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است، این تسهیلات سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان، امسال ۴۰۰ میلیون تومان و سال آینده ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با حمایت از ایثارگرانی که در سه دهک پایین هستند، گفت: معسرین بر اساس تعریف قانونی فاقد شغل و درامد بوده و جزو دهک‌های پایین هستند و برنامه‌ریزی شده تا در بازه دو ساله ایثارگری در سه دهک پایین نباشد و تاکنون در یک سال اخیر ۱۰ هزار ایثارگر تحت پوشش خدمات بنیاد قرار گرفته‌اند و حقوق و مستمری برای آنها برقرار شد، حدود ۱۰ هزار ایثارگر مشمول هم سال آینده کمک‌هایی دریافت خواهند کرد تا هیچ ایثارگری جزو سه دهک پایین قرار نداشته باشد.

قاضی‌زاده هاشمی درخصوص اهداف سفرهای استانی خاطرنشان کرد: در سفر استانی برنامه‌هایی مانند برگزاری نشست با نخبگان، سرآمدان و برجستگان حوزه ایثار و شهادت که استاد دانشگاه و کارآفرین هستند برگزار می‌شود، ما هزار شرکت دانش‌بنیان را در سفرهای استانی ساماندهی کردیم و همایش استانی برگزار شده است و جشنواره نهایی در سراسر کشور با حضور ایثارگران برگزار خواهد شد. خانه‌های خلاق را راه‌اندازی کردیم و تفاهم‌نامه‌ای را با پارک علم و فناوری منعقد کردیم و توسط سازمان اقتصادی کوثر در این ایام نمایشگاهی برگزار شد. در این سفرها میزخدمت با حضور معاونان بنیاد شهید و امور ایثارگران در استان‌ها برگزار شد که ایثارگران درخواست‌های خود را مطرح می‌کنند و جنس درخواست ایثارگران از جنس مشکلات سایر مردم در حوزه اشتغال، معیشت و مسکن است.

نرخ بیکاری ایثارگران از عموم مردم بالاتر است

معاون رئیس جمهور با ارائه آماری از وضعیت مسکن و اشتغال ایثارگران گفت: در زمینه مسکن و اشتغال وضعیت ایثارگران نسبت به عموم مردم نامناسب‌تر است، طبق قانون باید به جانبازان بالای ۲۵ درصد زمین واگذار می‌شد که تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد محقق شده است، نرخ بیکاری ایثارگران در جامعه به ویژه تحصیل‌کرده‌ها بیشتر از مردم است و در تلاش هستیم در بخش غیردولتی برای این عزیزان شغل ایجاد کنیم.

وی با ارائه آماری از استخدام ایثارگران در دوره مدیریت دولت سیزدهم، افزود: ۶۰ هزار ایثارگر در طی دو سال تبدیل وضعیت شدند، در خصوص استخدام فرزند شهدا و جانبازان ۷۰ درصد ۶ هزار و ۹۹۳ نفر جذب شدند و ۲۳ هزار و ۱۰۰ ایثارگر در دولت استخدام شدند. به غیر از این تمرکز اشتغال ما در غیردولتی است زیرا اشتغال دولت محدود و حدود ۷۰ هزار نفر در سال استخدام می‌شوند، سهمیه ۲۵ تا ۳۰ درصد به ایثارگران داده می‌شود که به دلیل عدم مطابقت رشته تنها ۱۰ درصد کارکنان دولت را ایثارگران تشکیل می‌دهند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد عدم استنکاف برخی دستگاه‌ها در مورد قانون تبدیل وضعیت ایثارگران گفت: هر دستگاه تفسیر خودش را دارد در حالی که سازمان اداری و امور استخدامی این قانون را ابلاغ و تفسیر روشنی ارائه کرده است. با وجود اینکه بنیاد نهادی معاضدت کننده است اما غلبه قانونی بر سایر دستگاه ندارد و نمی‌تواند برخورد قانونی با متخلفان داشته باشد و امیدواریم برخورد قانونی مشخصی انجام دهیم و با توصیه و خواهش نباشد و این در برنامه هفتم توسعه پیگیری خواهد شد و این موضوع اتفاق خواهد افتاد اگر ابزار محکم و قوی در اختیار بنیاد باشد و احکام کمیسیون ماده ۱۶ نیز ضمانت اجرایی پیدا کند.

خاطرات والدین دو شهید به بالا و جانبازان ۷۰ درصد تا پایان سال ثبت و ضبط می‌شود

معاون رئیس جمهور در خصوص ثبت و ضبط خاطرات شهدا و ایثارگران گفت: با توجه به اینکه امکان ثبت و ضبط خاطرات همه ایثارگران وجود ندارد ما برنامه‌ریزی کردیم که کار ثبت و ضبط خاطرات همه والدین دو شهیدان به بالا و جانبازان ۷۰ درصد تا پایان اسفندماه سال جاری به پایان برسد در برخی استان‌ها مثل تهران حجم کار زیاد است عقب‌تر هستم و در برخی استان‌ها پیشرفت داشته‌ایم و ۶۹۰ هزار خاطره شفاهی که بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب به نام «اسناد افتخار» نام‌گذاری شده ثبت می‌شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تهیه بسته تنبیهی برای دستگاه‌هایی که از اجرای قانون استنکاف می‌کنند، گفت: قوانین متروکی وجود درد و ۳۰ درصد برخی قوانین که بار مالی دارد اجرا شده و یا در دوره‌های مختلف اجرا شده است و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه داریم که قوانینی که منابع آن مشخص نیست روشن شود و این موضوع باید در سازمان برنامه و بودجه، دولت و مجلس بررسی شود زیرا مجلس نسبت به موضوع ایثارگران حساس است و امیدواریم به یک بسته جامع برسیم.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص پرونده‌های مربوط به بانک دی گفت: پرونده‌هایی در دستگاه قضائی تشکیل شده است و متخلفان شناسایی و مورد رسیدگی مقام قضائی قرار دارند، افراد خاطی احضار شدند و منتظر هستیم روند این پرونده‌ها طی شود اما سهام بانک دی مطلوب و با رشد همراه بوده است. همچنین مجامع آن برگزار شده است و ما دنبال این هستیم مدیریت بانک دی و صندوق اندوخته شاهد را در اختیار سهامداران آن قرار دهیم.

معاون رئیس جمهور در رابطه با اهداف بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال آینده گفت: ما سه موضوع جدی را در جهت ارتقای کمی و کیفی خدمات به ایثارگران دنبال می‌کنیم که از جمله بهبود وضعیت خدمات درمانی است و اینکه داروی جانبازان و والدین شهدا در منازل آنها تحویل داده شود، تعیین و تکلیف وضعیت اشتغال و مسکن ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از جمله دیگر اهدافی است که دنبال می‌کنیم، خدمات بنیاد به ایثارگران بر اساس نیازهای افراد تعریف شده است و قصد داریم این خدمات در بستر خدمت هوشمند و الکترونیک باشد و نیاز است که شناسنامه الکترونیک شناسنامه و اطلاعات جامع از ایثارگران داشته باشیم.

وی افزود: نیاز به شبکه مددکاری هم داریم و قرار است ساختار بنیاد تغییر کند و مأموریت محور شود و در مؤسسات بنیاد چابک‌سازی انجام می‌دهیم. مردمی کردن بنیاد یکی از برنامه‌های ما است و اینکه از نیروی داوطلب و از خود خانواده‌های ایثارگران برای امر ترویج فرهنگ ایثار استفاده شود. در مورد ساخت فیلم سال گذشته این کار را انجام دادیم و فیلم «اتاقک گلی» ساخته شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد کمک معیشت به ایثارگران مشمول فاقد شغل و درآمد، گفت: پیشنهاد دولت ۵ میلیون تومان برای جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۶ میلیون تومان برای جانبازان بالای ۲۵ درصد است و ۱۰۷ هزار ایثارگر کمک‌معیشت دریافت می‌کنند و قرار است ۱۰ هزار ایثارگر مشمول به این تعداد افزوده شود.

منبع: مهر

465478