خبری شوکه‌کننده از آینده جمعیت ایران

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره وضعیت آینده ایران هشدار جدی داد.
تصویر خبری شوکه‌کننده از آینده جمعیت ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: طی ۲۰ سال آینده فقط سالمند می‌بینیم و خبری از جوان‌هایی که باید کشور را بسازند نخواهد بود.

کاظم فروتن؛ رئیس ستاد ملی جمعیت در نشست خبری اولین دوره جایزه ملی جوانی جمعیت با بیان اینکه در کشور ما در سال 68 برنامه‌ریزی شد تا نرخ باروری از 6.4 به 4 در سال 90 برسد، اظهار کرد: این کار با هجمه تبلیغاتی و ایجاد محدودیت برای مردم کشور ایجاد شد و متأسفانه مسئولانی که مبتکر این طرح در نظام جمهوری اسلامی بودند، کمامان روند خود را ادامه دادند.

وی با اشاره به بحران نسل جوان گفت: یکی از مصوبات جلسه ستاد ملی جمعیت، تشکیل قرارگاه‌های جوانی جمعیت بود و برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای قانون در حال انجام است.

فروتن بحث جوانی جمعیت را یکی از مسائل مهم‌ و کلیدی کشور دانست و افزود: طی 20 سال آینده فقط سالمند می‌بینیم و خبری از جوان‌هایی که باید کشور را بسازند نخواهد بود.

رئیس ستاد ملی جمعیت با اشاره به کاهش نرخ باروری تصریح کرد: نرخ باروری به 1.67 رسیده و ما فاصله زیادی با سیاه چاله جمعیتی نداریم، حتی برخی استان‌ها به این معضل دچار شده‌اند.

وی ادامه داد: تجربه کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که مسائل رفاهی و تسهیلات حرف دوم را در فرزندآوری می‌زند، حرف اول فرهنگ‌سازی است، قطعاً این موضوع در کشور ما مهم‌تر است چرا که در ایران 30 سال روی فرهنگ فرزند نیاوردن کار شده و خیلی‌ها هنوز با همین فرهنگ زندگی‌ می‌کنند.

به گزارش تسنیم، امیرحسین بانکی پور، رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز در نشست خبری «اولین دوره جایزه جوانی جمعیت» با گلایه از رفتار سازمان برنامه و بودجه گفت: متأسفانه این سازمان علیرغم ابلاغ بودجه دستگاه‌ها از سوی رئیس‌جمهور، رفتار خوبی نداشت و بودجه وزارتخانه‌ها را تخصیص نداد.

وی گفت: حتی این سازمان در لایحه بودجه امسال، 37.5 درصد بودجه جمعیت را کاهش داد.

بانکی‌پور تصریح کرد: ما در این زمینه به همکاری رسانه‌ها برای مطالبه‌گری نیاز داریم، ما هم از مسیر قانونی جلو رفتیم و هم تذکر دادیم اما نتیجه‌ای نگرفتیم، در صورت عدم توجه سازمان برنامه و بودجه به تذکرات در نهایت مجبور به استفاده از استنکاف قانون‌ می‌شویم.

وی در ادامه با اشاره به افزایش وام ازدواج گفت: تسهیلات ازدواج در بودجه سال آینده برای هر زوج 180 میلیون تومان تعیین شده که برای خانم‌های کمتر از 23 سال و آقایان کمتر از 25 سال این رقم 220 میلیون تومان 10 ساله و با تنفس 6 ماهه است.

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با اشاره به عملکرد بانک‌ها در حوزه وام ازدواج ادامه داد: ما در بخش ضمانت از بانک‌‌ها رضایت نداریم اما در حوزه پرداخت وام راضی هستیم چرا که پرداخت‌ها بیش از 10 سال گذشته بوده است.

بانکی‌پور در خصوص حمایت‌های ملموس از خانواده‌ها در راستای فرزندآوری گفت: از سال آینده حق تأهل 2 برابر و حق اولاد 4 برابر خواهد شد.

منبع:تسنیم

465328