وساطت رئیس دستگاه قضا جان یک قاتل را نجات داد

با حضور و وساطت رئیس قوه قضائیه، آیین مصالحه و گذشت اولیاء دم از قصاص قاتل برگزار شد.
تصویر وساطت رئیس دستگاه قضا جان یک قاتل را نجات داد

به گزارش سایت خبری پرسون،آیین مصالحه و گذشت اولیاء دم از قصاص قاتل، با حضور و وساطت رئیس قوه قضائیه برگزار شد. در جریان سفر امروز حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به استان مرکزی، آیین مصالحه و گذشت اولیاء دم از قصاص قاتل، با حضور و وساطت رئیس دستگاه قضا برگزار شد.

در جریان این پرونده که در سال 1394 تشکیل شده بود، فرد قاتل، مقتوله که 10 سال داشته و از بستگان او بوده را به قتل رسانده و پس از طی مراحل قضایی، حکم قصاصش را دریافت کرده بود.

محسنی اژه‌ای طی سخنانی در این آیین، ضمن قدردانی از همه افرادی که در امر خیر و پسندیده عفو و گذشت خانواده‌ مقتول از قصاص نقش‌آفرینی می‌کنند، گفت: بخشش خداوند متعال در سه ماه رجب، شعبان و رمضان، یک بخشش فوق‌العاده و بی‌انتها است و ما نیز اگر بخواهیم در این سه ماه رنگ و بوی خدایی داشته باشیم می‌توانیم خود را در زمره افرادی قرار دهیم که اهل گذشت هستند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: چنانچه ما از حق خود بگذریم، دیگران هم از ما می‌گذرند و چنانچه ما به دیگران رحم کنیم، دیگران و خدا هم به ما رحم می‌کنند.

رئیس عدلیه تصریح کرد: قتل عمد یک گناه بسیار بزرگ و کبیره است که حقی را برای اولیاء دم ایجاد می‌کند و آنها می‌توانند از این حق خود استفاده یا از آن گذشت کنند اما خداوند متعال می‌فرماید بهتر آن است که اولیاء دم از حق قصاص خود بگذرند و بخشش داشته باشند.

قاضی‌القضات افزود: طبیعی است زمانی که فردی به صورت عمد به قتل می‌رسد، افکار و احساسات اعضای خانواده مقتول جریحه‌دار شده و دل‌های آنها تا مدت‌ها داغ‌دار می‌شود؛ به خصوص اگر فرد مقتول، جوان یا مظلوم یا دختر یا زن باشد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: چنانچه اولیاء دم از حق قصاص خود بگذرند و مصالحه کنند و بخشش داشته باشند، آن اجر و صبری که خداوند متعال به آنها می‌بخشد، بسیار بالاتر از سوز دل و آن مسئله عاطفی است که در افکار و احساسات آنها به وجود آمده است.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: از سوی دیگر یک فرد قاتل در یک لحظه و بر اساس وسوسه های شیطانی دست به قتل می‌زند و چنانچه خانواده مقتول رضایت ندهند و فرد قاتل را قصاص کنند، این‌بار خانواده قاتل است که تا سالیان سال احساسات و افکارش جریحه‌دار می‌شود و حتی ممکن است این موضوع به یک کینه تبدیل شود.

محسنی اژه‌ای در ادامه خطاب به اولیاء دم حاضر در جلسه گفت: قصاص حق طبیعی شما به عنوان خانواده مقتول است و هیچکس اجازه ندارد گذشت از این حق را به خانواده مقتول تحمیل کند اما همانطور که قرآن کریم و خداوند مهربان توصیه کرده‌اند ما از خانواده مقتول می‌خواهیم که از حق خود بگذرند چرا که در بخشش برکات فراوانی وجود دارد و پاداش و جزای خیری که خداوند متعال به واسطه گذشت از قصاص به خانواده مقتول می‌دهد، آن داغ بزرگ‌ از دست دادن عزیز را تشفی می‌دهد.

در پایان سخنان رئیس قوه قضاییه و‌ پس از ارشاد و‌ توصیه‌های وی در خصوص اهمیت و‌ آثار و‌ برکات عفو و گذشت، خانواده مقتول و اولیاء دم پرونده از حق قصاص خود گذشتند.

گفتنی است، مصالحه‌ای که امروز و‌ با حضور و‌ وساطت رئیس قوه قضاییه انجام شد، دهمین مصالحه در پرونده‌های قصاص استان مرکزی طی سال جاری محسوب می‌شود.

همچنین در جریان سفر آذرماه سال جاری رئیس قوه قضاییه به استان زنجان نیز آیین آزادی 2 تن از محکومان به قصاص با حضور و وساطت رئیس دستگاه قضا برگزار شده بود.

منبع:تسنیم

465132