برپایی نمایشگاه بهاره و تنظیم بازار در کرمانشاه

مسئولان استان کرمانشاه با برپایی نمایشگاه تنظیم بازار و بهاره به دنبال تامین کالاهای اساسی مردم با قیمت مناسب و به منظور ایجاد فضای آرام جامعه هستند.
تصویر برپایی نمایشگاه بهاره و تنظیم بازار در کرمانشاه

به گزارش سایت خبری پرسون، ایام پایانی سال همیشه با تلاطم بازار همراه بوده و گاهی نیز سودجویان درصدد سوءاستفاده از شرایط موجود هستند، اما این تلاطم در بازار کرمانشاه از مدت‌ها قبل شروع شده و مردم را در خرید حتی اقلام اساسی مردد کرده است.

تنوع قیمتی در واحدهای صنفی مجاور یکدیگر برای کالاهای کاملاً یکسان و گرانفروشی گسترده اکنون بیش از هر زمان دیگری در استان کرمانشاه مشاهده می‌شود و مردم اعتقاد دارند بسیاری از مشکلات با افزایش نظارت‌ها قابل کنترل است اما فعالیت بازرسان تاکنون اثر محسوسی بر بازار نداشته است.

محسن دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، اظهار داشت: یکی از اقدامات کارگروه تنظیم بازار استان پیش‌بینی برای ایام پایانی سال و تأمین کالاهای مورد نیاز مردم به منظور ایجاد فضای آرام جامعه است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه تنظیم بازار کالاها و محصولات اساسی و کشاورزی از دوم تا 12 اسفند ماه برپا شده و با استقبال قابل قبولی مواجه شده است عنوان کرد: نمایشگاه بهاره نیز از 20 تا 27 اسفند ماه برپا می‌شود که اقلام زیر قیمت بازار در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه گفت: در این نمایشگاه گوشت گوسفندی به قیمت هر کیلو 270 هزار تومان، گوشت گوساله بدون استخوان 255 هزار تومان و گوشت چرخ کرده 225 هزار تومان عرضه می‌شود.

دارابی با بیان اینکه در برپایی نمایشگاه تلاش می‌شود منفعت عمومی بر مصلحت شخصی ترجیح داده شود گفت: برای برپایی 10 روز نمایشگاه باید 500 میلیون تومان هزینه غرفه‌ها پرداخت می‌شد که شرکت نمایشگاهی این هزینه را پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه گام اول برنامه ریزی اقلام اساسی است و در نمایشگاه بهاره نیز اقلامی همچون پوشاک و سایر لوازم مورد نیاز مردم عرضه می‌شود افزود: سامانه 124 برای دریافت گزارشات مردمی آماده است و بازرسان به سرعت ورود می‌کنند.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 78 هزار و 650 مورد بازرسی از اصناف انجام و 4516 مورد پرونده تخلف تشکیل شده است.

دارابی با بیان اینکه از ابتدای امسال 5311 مورد تخلف از اصناف استان کشف شده است گفت: از ابتدای امسال 1852 مورد گشت مشترک انجام شده و سازمان صمت، کشاورزی، اصناف و اتحادیه‌ها موظف به نظارت بر کالاهای اساسی هستند و علاوه بر این کمیته اقدام مشترک تشکیل شده و تمام شکایات به صورت موردی بررسی می‌شوند.

وی عنوان کرد: استان کرمانشاه از نظر شاخص تورمی تا پایان دی ماه در رتبه 11 قرار داشته و وضعیت 20 استان از ما بدتر بوده است البته این حاکی از نبود گرانی نیست.

قاچاق دام ممکن است اما صادرات دام انجام نمی‎شود

علی چاله‌چاله رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اظهار داشت: یکی از اقدامات در آستانه ورود به سال نو و ماه رمضان برپایی نمایشگاه است که مقرر شد مکان‌هایی برای عرضه مستقیم ارزاق با محوریت گوشت و کالاهای تنظیم بازاری در استان راه‌اندازی شود و این نمایشگاه به این منظور راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه تنوع اقلام ارائه شده در مراکز عرضه زیاد است عنوان کرد: گوشت قرمز چند نوع متفاوت دارد و قیمت‌های متفاوتی نیز دارند و از طرفی بازرسی از بازار کافی نیست و لازم است مردم در این زمینه کمک کنند.

چاله‌چاله با بیان اینکه استان کرمانشاه در زمینه برخورد با گرانفروشی پیشرو است و بازرسی به نحو مناسبی در حال انجام است گفت: قیمت تمام اقلام تنظیم بازاری در قالب کمیته راهبری با حضور اعضای مرتبط مشخص می‌شود که در حق تولیدکننده و مصرف‌کننده اجحاف نشود.

وی با اشاره به اینکه تولید دام سبک در استان دو برابر نیاز استان است افزود: در زمان مناسب حمایت از تولیدکننده و دامدار به درستی انجام نشد و بعدها که با کاهش قیمت مواجه بودیم مجوزی برای صادرات به صورت محدود صادر شد که به دامداران کمک کند.

چاله‌چاله با بیان اینکه اکنون ممکن است قاچاق انجام شود اما با افزایش قیمت، صادرات از استان ممنوع شده است گفت: ایجاد بازار ارزاق بر عهده شهرداری است و مقرر شده شهرداری در این زمینه اقداماتی انجام دهد زیرا راه‌اندازی بازار روز در کلانشهرهایی همچون کرمانشاه در تعیین قیمت بسیار تأثیرگذار است

وی افزود: تخم‌مرغ کیلویی 45 هزار تومان و شانه 30 عددی 84 هزار تومان عرضه و براساس این قیمت‌ها نظارت انجام می‌شود اما با قیمت بسیار پایینتر از بازار در نمایشگاه عرضه می‌شود.

چاله‌چاله با بیان اینکه تعیین قیمت‌ها در اقلام مختلف متفاوت است گفت: در زمینه قیمت گوشت تکلیفی بر ما تعیین شده و در پرورش دام سبک برنامه‌ای تهیه شده و قیمت از مرحله عرضه در قصابی‌ها آنالیز و قیمت دام سبک در کمیته راهبری مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انبارهای ذخیره اقلام اساسی در استان ذخیره خوبی دارند افزود: راه‌اندازی روستا بازار در شهرستان‌ها به منظور تأمین اقلام اساسی راه‌اندازی شده است و بخشی از میوه شب عید نیز از طریق تعاون روستایی خریداری شده و با 10 درصد زیر قیمت عرضه می‌شود.

منبع: تسنیم

464789