آتش نشانی بارها اخطار به مالک ساختمان ۱۵۳ داده بود/ تا کی قرار است پلاسکو ادامه داشته باشد

باز هم داستان حریق یک ساختمان و شهادت آتش نشان و عزادار شدن خانواده ای در آستانه سال نو، باز هم داستان بی پایان ساختمان‌های ناایمن تهران! این داستان ها کی به پایان می رسد مقصران حریق ساختمان ۱۵۳ باید تحت پیگرد و پیگیری قضائی قرار بگیرند تا به این داستان ها پایان داده شود.
تصویر آتش نشانی بارها اخطار به مالک ساختمان ۱۵۳ داده بود/ تا کی قرار است پلاسکو ادامه داشته باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، سال ۹۵ پلاسکو سوخت و خاکستر شد و مرگ شماری از آتشنشانان و شهروندان در این حادثه، خاطره تلخی را برای نه تنها تهرانی‌ها بلکه برای ایرانیان رقم زد.

پلاسکو سوخت و بعد از آن همه مسئولان به یاد ساختمان‌های ناایمن و میزان ایمن بودن ساختمانهای بلندمرتبه افتادند و جلسات و کمیته‌های مختلفی در این راستا شکل گرفت اما بعد از مدتی نتایج جلسات به کمدها رفت و از آن همه تلاش برای ایمنی ساختمان‌های کلانشهر تهران، تنها چند ساختمان از جمله آلومینیوم ایمن شد و ایمن سازی مابقی ساختمانها مشمول گذشت زمان شده و به فراموشی سپرده شد.

درحالی پلاسکو می‌توانست راه گشا و زمینه ساز یک اتفاق ملی در عرصه بهبود ایمنی شهر باشد که نشد!

ایمن سازی ساختمان‌ها به فراموشی سپرده شد تا اینکه حادثه متروپل در آبادان رخ داد، ساختمانی در حال ساخت که بنا به دلایل مختلف ناایمن بود و فرو ریخت و بار دیگر این حادثه سبب شد که مسئولان به یاد ایمن سازی ساختمانها و اساسا شناسایی ساختمانهای ناایمن بیفتند. باز کمیته‌ها تشکیل و جلسات مختلفی برگزار شد و نهایتا با پای کارآمدن مسئولان در سطوح مختلف مسئله ایمن سازی ساختمان ها وارد مرحله جدیدی شد و شهرداری تهران نیز از لیستی سخن گفت که در آن ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران شناسایی شده بودند. هرچند تا لحظه ارسال این گزارش، خبری از انتشار آن لیست نیست اما متروپل تلنگر بزرگی برای رصد و پایش ایمنی ساختمانهای تهران بود اما در گیر و دار انتشار و عدم انتشار این لیست، خبر آمد که ساختمان ۱۵۳ در خیابان بهار جنوبی حدفاصل خیابان سمیه و طالقانی طعمه حریق شده است.

آتش نشانی بارها اخطار و تذکرات را به مالک ساختمان ۱۵۳ داده بود

ساختمانی ده طبقه تجاری_اداری که از ساعت ۱۰ صبح روز ششم اسفندماه شروع به سوختن کرد و با شهادت یک آتش نشان درحوالی ساعت ۲۴ مهار شد، ساختمانی که به گفته مسئولان شهرداری اخطاریه ناایمنی دریافت کرده بود و حتی پلمب شده بود اما به دلایلی فک پلمب شده و فعالیت در این ساختمان ناایمن از سر گرفته می شود.

موضوعی که موجبات انتقاد اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس را فراهم کرده و او می‌گوید: هر هزینه‌ای که در حوزه ایمنی می دهیم ناشی از بی توجهی بهره مندان و مالکان از اخطارهایی است که در این زمینه سازمان آتش نشانی ارائه می دهد و سازمان آتش نشانی کار خود را درباره این ساختمان به نفع مطلوب انجام داده و چندین بار اخطارها و تذکرات لازم را به مالک و بهره برداران ساختمان داده است همچنین کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز به این مساله ورود کرده و با حکم قضایی اقدام به پلمب این ساختمان کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه متاسفانه با کاربری‌های اشتباه از یک ساختمان ناایمن جان مردم و کسبه را به خطر میاندازند. بیان کرد: برای ایمن سازی نقاط ایمن باید دادستانی ورود کند. رفع خطر ساختمان های ناایمن به معنای پلمب کردن این مجموعه ها نیست بلکه به معنای ایمن سازی این مجموعه هاست و باید کارهای بازدارنده را در شهر تهران در حوزه ایمنی افزایش دهیم و اصناف و وزارت کار نسبت به وضعیت ساختمان های صنف ها ورود کنند و مانند شهرداری کار خود را به درستی انجام دهند.

ساختمان ۱۵۳،جز ۱۲۹ ساختمان ناایمن تهران نبود اما ....

با این حال اما علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز با حضور دوباره در محل آتش‌سوزی ساختمان ۱۵۳ با تاکید بر اینکه این ساختمان قبلا اخطار آتش‌نشانی گرفته بود اما جزو ساختمان‌های ناایمن ما نبود بلکه جزو ساختمان‌هایی بود که نیاز به سلسله اقداماتی داشته که این اقدامات سطح ایمنی را افزایش می‌داد می افزاید: این ساختمان تخلفاتی داشته که کمیسیون ماده ۱۰۰ درخصوص تغییر کاربری آن ضمن محکومیت در سال ۹۸ رای را صادر کرده و ما امسال اعمال رای را انجام دادیم و ساختمان را پلمب کردیم.

وی ادامه می دهد: مالک فک پلمب کرده بود که پس از فک پلمب به دستگاه قضایی شکایت کردیم و در مسیر برخورد قضایی قرار داشته که چنین اتفاقی رخ داد. یعنی تخلفات ساختمان محرز است و این اتفاق رخ داده است. با کمال تاسف یکی از بهترین آتش‌نشانان ما جان خود را از دست داد و به شهادت رسید.

اصناف و وزارت کار پای کار بیاید

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران از حضور تعدادی از اعضای شورای شهر در محل حریق ساختمان تجاری - اداری خیابان بهار خبر داد و در مورد وضعیت ساختمان های ناایمن شهر تهران می گوید: دقت داشته باشید که این ۱۲۹ ساختمان ناایمن مالکانی دارد و اصناف نیز در این ساختمان‌ها فعال هستند و شهرداری تهران وظایف خود را انجام داده است اما باید اصناف و وزارت کار نیز پای کار بیایند و همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند و بارها شده است که وقتی بحث پلمب یک مجموعه ناایمن به میان می‌آید با مسئله عدم اشتغال کارگران در این مجموعه‌ها موضوع مسکوت می‌ماند که لازم است در این زمینه همه دستگاه‌ها پای کاربیایند چراکه همه مسئولان دغدغه معیشت مردم را درک کرده و قطعا نمی‌خواهند خللی به آن وارد کنند اما ایمنی ساختمان‌ها نیز امرمهمی است.

این حریق پای دادستانی تهران را نیز به خیابان بهار باز کرد و صالحی پس از استماع گزارش مسئولین شهرداری تهران اعلام می کند: در رابطه با این آتش سوزی پرونده قضایی تشکیل شده است و گزارش نهایی حادثه به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

صالحی در مورد گزارش‌هایی که پیش‌تر در رابطه با این ساختمان مطرح شده بود از مقامات مسئول شهرداری سوال کرد که عنوان شداین ساختمان یک مرتبه پلمب شده بود.

دادستان تهران بیان می کند: مالک ساختمان از پارکینگ به عنوان انباری استفاده می‌کرده که امروز به دلیل نامعلومی دچار حریق شدهاست. این بخش ساختمان به علت تغییر کاربردی پلمب شده بود که بعد از مدتی فک پلمب شده است که باید بررسی شود علت فک پلمب چه بوده است. در صورت اثبات تخلف در رفع نواقص و فک پلمب ساختمان مقصران تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

دادستان تهران در رابطه با علت وقوع حادثه اعلام میکند: مطابق اعلام کارشناسان به دلیل دمای بالای آتش در محل آتش سوزی فعلا امکان اعلام دقیق علت آتش سوزی وجود ندارد اما پرونده قضایی در مورد این حادثه در دادستانی تهران نیز تشکیل شده است و موضوع در حال بررسی است.

حریق ساختمان ۱۵۳ بعد از چندین ساعت تلاش آتش نشانان خاموش شد، حریقی که جان یک آتش نشان را آنهم در آستانه سال جدید گرفت و رخت عزا بر تن خانواده‌ای کرد اما جای سوال که دیگر چه اتفاقی باید رخ دهدکه برخی مسئولان تعارف را کنار گذاشته و با جدیت مسئله ایمن سازی و شناسایی ساختمان‌های ایمن را دنبال کنند؟ چند نفر دیگر باید قربانی حکم‌های پلمب و اخطارهای بی اثر شوند؟ آیا زمان آن نرسیده است که اقدامی جهادی و موثر در رابطه با ساختمان‌های ناایمن پایتخت انجام شود؟

منبع: ایسنا

464672