ریشه ماجراجویی‌های نتانیاهو علیه ایران به کجا می‌رسد؟

نتانیاهو در حالی حرف از ماجراجویی علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران می‌ زند که اسرائیل در بدترین شرایط است.
تصویر ریشه ماجراجویی‌های نتانیاهو علیه ایران به کجا می‌رسد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی صحبت از ماجراجویی علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران می‌کند که این رژیم در بدترین شرایط از نظر گسست داخلی و فشار خارجی قرار دارد و خود کارشناسان و تحلیلگران صهیونیست نیز به ضعف و ناتوانی ارتش و جبهه داخلی این رژیم اذعان دارند.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از پنج بار دیدار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با یوآف گالانت وزیر جنگ و دیدار مقامات امنیتی آن در یک هفته گذشته خبر داد و ماجراجویی نظامی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را دستور کار آن اعلام کرد.

نتانیاهو سه شنبه شب نیز در یک کنفرانس امنیتی، موضع خود درباره لزوم اقدام نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران را تکرار کرد و گفت: جامعه جهانی باید جدیت خود را به ایران نشان دهد.

این مقام ارشد رژیم صهیونیستی به ضعف نظامی این رژیم به خاطر بحران سیاسی داخلی نیز اشاره کرد و درباره هرگونه اقدام نظامی حماس در غزه و حزب الله در لبنان هشدار داد.

یوآف گالانت نیز روز سه شنبه ضمن تکرار تهدید نظامی علیه ایران، به در محاصره بودن این رژیم اعتراف کرد و گفت: (رژیم) اسرائیل در جبهه های مختلفی با سوریه، حزب الله (لبنان)، ایران و (مقاومت) فلسطین درگیر است.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و به طور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

رژیم صهیونیستی اکنون فقط با تهدید گروه های مقاومت در خارج از سرزمین های اشغالی مواجه نیست و وضعیت آن در داخل تا حدی بد است که بسیاری از مقامات این رژیم درباره وقوع جنگ داخلی هشدار داده اند.

ائتلاف حاکم راست افراطی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از زمان روی کار آمدن، یک سری اقدامات و تصمیماتی را اتخاذ کرده که از نظر جناح اپوزیسیون و رئیس رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که این رژیم به سمت تشدید بحران و حتی جنگ داخلی حرکت کند.

تصمیم کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی رژیم صهیونیستی هم اکنون به محور تنش‌های سیاسی و اختلاف نظرها بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون منجر شده است.

در هفته های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی نتانیاهو بوده است. شنبه شب نیز هزاران نفر برای هفتمین هفته در تل آویو و سایر شهرهای فلسطین اشغالی علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات کردند.

این تظاهرات‌ ها در سایه جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هدف کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی را تضعیف آن و تلاش نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند.

در کنار ضعف نظامی در مقابل گروه های مقاومت و بحران سیاسی داخلی، رژیم صهیونیستی با بحران دیپلماتیک نیز در سطح بین المللی مواجه است و اتحادیه عرب سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای به محکومیت رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین اشاره کرد و افزود که این اقدام بیانگر این است که جامعه جهانی مخالف رویکرد خطرناک تل آویو است.

این بیانیه تأکید کرد: رویکرد (رژیم) اسرائیل برای شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی به صورت عملی امکان تشکیل دولت مستقل فلسطینی که قابلیت زندگی را داشته باشد، از میان می برد.

اتحادیه عرب با بیان اینکه رژیم تل آویو با تشدید خشونت و تصمیمات افراطی، روند سازش را به خطر انداخته است؛ بر ضرورت ادامه فشار جامعه جهانی بر رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای رسمی، طرح رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد؛ اقدامی که پس از ۶ سال از آخرین قطعنامه این شورا صورت گرفت و آمریکا نیز در نقش مخالف متحد دیرینه اش ظاهر شد.

وضعیت رژیم صهیونیستی در حوزه دیپلماتیک به قدری بد است که حتی بسیاری از متحدان سنتی این رژیم در میان کشورهای اروپایی و حتی آمریکا درباره اقدامات افراطی کابینه حاکم هشدار داده اند.

بسیاری از تحلیلگران صهیونیست نیز اذعان دارند که اقدام نظامی علیه ایران کماکان در حد بلوف خواهد ماند و فقط بخشی از جنگ روانی رژیم صهیونیستی و متحدانش برای شکست اراده جمهوری اسلامی در مذاکرات متوقف شده هسته‌ای است.

«الون بن دیوید» تحلیلگر نظامی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گفت که گزینه های رژیم صهیونیستی اکنون بسیار محدود است و این رژیم به عملیات سری، جمع آوری اطلاعات برای اقدامات تخریبی اکتفا خواهد کرد تا از این طریق بتواند مانع گسترش برنامه هسته ای ایران شود.

وی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی به ایجاد گزینه نظامی با اتکا به حمایت های آمریکا ادامه خواهد داد زیرا مقابله با ایران هسته ای، بدون حمایت های آمریکا بسیار سخت خواهد بود.

در این رابطه، «هالیل بیتون روزن» تحلیلگر نظامی شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی نیز پیشتر اعلام کرد که پاسخ ایران به اقدام نظامی رژیم صهیونیستی فوری خواهد بود و از جبهه های مختلف از جمله لبنان، سوریه، کرانه باختری و نوار غزه علیه این رژیم حمله خواهد شد و ایران نیز از خاک خود سرزمین های اشغالی را هدف قرار خواهد داد.

روزن گفت که سناریوی موسسات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی «جنگ چند جبهه ای» و «جنگ همگانی» خواهد بود.

وی به نقل از منابع مطلع تاکید کرد که با توجه به توانایی کنونی ارتش و موسسات امنیتی رژیم صهیونیستی، حمله احتمالی این رژیم به ایران، برنامه (صلح آمیز) هسته ای ایران را به طور کامل از کار نمی اندازد و تهران طی چند سال خسارت ها را جبران خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در نتیجه حمله به ایران، جنگی خونین و طولانی در داخل سرزمین های اشغالی روی خواهد افتاد و اقتصاد رژیم صهیونیستی برای مدت طولانی متوقف خواهد شد، بنابراین احتمال حمله این رژیم به ایران در حال حاضر صفر است.

این تحلیلگر تاکید کرد که پنجره فرصت های حمله موفقیت آمیز رژیم صهیونیستی به ایران از یک دهه پیش بسته شد و این رژیم اکنون علیرغم تمام هیاهو و ادعاها مجبور به همزیستی با ایران هسته ای خواهد بود زیرا این گزینه بهتر از جنگ فراگیر است که خسارت های زیادی به رژیم صهیونیستی وارد خواهد کرد و چه بسا شدیدتر از حمله هسته ای باشد.

بنی گانتس وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی که به خوبی از نقاط ضعف ارتش این رژیم و توان بالای محور مقاومت آگاه هست، نیز یک روز پیش از رفتن خود از این وزارتخانه گفته بود که این رژیم به تنهایی توان حمله به ایران را ندارد.

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی همچنین هراس خود از توان محور مقاومت را پنهان نکرد و از آنچه "مقابله با حضور نیروهای ایران در مرزهای شمالی" سرزمین های اشغالی خواند، سخن گفت.

اذعان به ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر ایران و محور مقاومت پیش از این نیز از سوی مقامات صهیونیست مطرح شده بود و آنها به بحرانهای شدید داخلی و ضعف و ناتوانی در دستگاههای نظامی و امنیتی خود بویژه ارتش اعتراف کرده بودند.

ژنرال ها، کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی در طول ماههای اخیر به ناتوانی ارتش در سطح نیروی زمینی و هوایی و حفاظت از جبهه داخلی در برابر هرگونه جنگ احتمالی در آینده اذعان کردند و چندی پیش بود که «اسحاق بریک» ژنرال ارشد رژیم اسرائیل شرایط نیروهای نظامی خود را بدترین شرایط از ۵۵ سال گذشته تاکنون توصیف کرد و گفت که این رژیم برای رویارویی با هر جنگی که در پیش باشد، آمادگی نظامی ندارد.

بریک که مسئول دریافت شکایات از نظامیان صهیونیست است، گفت: "وضعیت ارتش رو به وخامت است و از سال ۱۹۶۵ ارتش شاهد چنین افتی نبوده است. من خواهان تشکیل کمیته تحقیق ویژه برای رسیدگی به این موضوع شدم اما فایده ای نداشته است."

بریک تاکید کرد که بزرگترین نگرانی برای اسرائیل، ناتوانی نیروی زمینی در دستیابی به یک پیروزی سریع در برابر حزب الله و در نتیجه کشیده شدن گردان‌های زرهی به یک جنگ فرسایشی خونین است.

این ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی گفت: بعید است که اختلاف بین ژنرال‌های اسرائیلی به زودی پایان یابد و هزینه‌ کردن برای نیروی هوایی و سازمان اطلاعات ارتش بر هزینه کردن برای نیروی زمینی اولویت خواهد داشت.

روزنامه «هاآرتص» نیز مردادماه سال جاری در گزارشی نوشته بود که نیروی هوایی رژیم اسرائیل سال‌هاست که تلاش می‌کند تصویری قهرمانانه از خود به جهان معرفی کند طوری که بهترین نیروی هوایی جهان به نظر برسد، اما واقعیت کاملاً متفاوت است. چراکه انبوهی از مشکلات وجود دارد که نیروی هوایی را در جنگ‌های چندگانه بعدی به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگرچه نتانیاهو به عنوان یک صهیونیست کهنه کار قواعد بازی را بلد است و تلاش می کند با ایران هراسی، هم پروژه عادی سازی روابط با کشورهای عربی را به پیش ببرد و هم افکار عمومی داخلی را از سیاست های نژادپرستانه و افراطی کابینه خود منحرف کند اما ظاهرا استفاده از این روش های نخ نما شده دیگر کاربرد ندارد و نتوانسته تاثیری در کاهش التهاب داخلی یا فشار خارجی بر این رژیم بگذارد.

رژیم صهیونیستی که در چهار سال گذشته تاکنون پنج انتخابات برگزار کرده، اکنون با یک کابینه متزلزل دیگر مواجه است که این کابینه متزلزل یا باید مثل کابینه های گذشته فروبپاشد و یا بماند و فروپاشی کل رژیم را رقم بزند و نتانیاهو خود به خوبی می داند که ماجراجویی نظامی علیه ایران بویژه در سایه آماده باش و توان بالای محور مقاوم که رژیم صهیونیستی را از همه سو محاصره کرده است، چه عواقب و پیامدهای گسترده ای برای این رژیم به همراه خواهد داشت و بنیان آن را در هم خواهد پاشید اما با لفاظی و مطرح کردن بحث ماجراجویی علیه ایران تلاش می کند تا بر بحران شدید داخلی خود سرپوش بگذارد و فرار رو به جلو کند.

منبع:ایرنا

464157