تداوم صادرات نفتی ایران به چین علی‌رغم تحریم‌ها

چاینامورنینگ پست با مثبت ارزیابی کردن سفر رئیسی به چین نوشت، صادرات نفتی ایران به چین علی‌رغم تحریم‌ها ادامه دارد.

تصویر تداوم صادرات نفتی ایران به چین علی‌رغم تحریم‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون،رسانه چینی با مثبت ارزیابی کردن سفر رئیس جمهور ایران به پکن نوشت، صادرات نفتی ایران به چین علی‌رغم تحریم‌ها ادامه دارد.

یک رسانه چینی در رابطه با سفر اخیر رئیس جمهور ایران به پکن نوشت، چین و ایران به سوی تعمیق روابط حرکت می‌کنند و تهران باوجود تحریم‌ها صادارات نفتی خود را به پکن قطع نکرده است.

روزنامه «چاینامورنینگ پست» روز یکشنبه در تحلیلی پیرامون سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به چین نوشت، در مذاکرات هفته گذشته ،سران چین و ایران در باره برجام و تلاش در لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران گفت‌وگو کردند. سران ایران و چین بارها خواستار لغو تحریم ها علیه ایران برای پیشبرد برجام شده‌اند.

بر اساس این گزارش، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در بیانیه ای پس از گفتگو با ابراهیم رئیسی در پکن گفت که چین به مشارکت سازنده در مذاکرات با هدف از سرگیری توافق هسته‌ای و حمایت از حقوق و منافع مشروع ایران ادامه خواهد داد.

دراین گفت و‌گوها سران دو کشور روابط دوجانبه را تحکیم بخشیده و شی جین‌پینگ دعوت برای اولین سفر خود به ایران از سال 2016 را پذیرفت

این وبگاه نوشت، دو سال از امضای توافقنامه همکاری جامع 25 ساله بین پکن و تهران می‌گذرد. از آن زمان تاکنون پیشرفت کمی حاصل شده است اما اینک هر دو طرف متعهد شده‌اند که برای اجرای آن با یکدیگر همکاری کنند.

علیرغم تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده، ایران، یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز، صادارات به چین را ادامه داده، اما محدودیت‌های طولانی مدت تهران را به سمت تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی سوق داده است. رئیسی در بازگشت به تهران گفت‌وگوها با شی جین‌پینگ را مثمر ثمر خواند و گفت که دراین سفر20 توافقنامه همکاری درحوزه‌های کشاورزی، تجارت وصنعت وهمچنین انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌ها منعقد شده است

این وبگاه در خاتمه نوشت، چین نیز به ایران کمک خواهد کرد تا ایمنی مواد غذایی و بهره وری کشاورزی خود را بهبود بخشد.

قبل از این سفر نیز تحلیلگران چینی سفر رئیس جمهور ایران به چین را نشانه ورود روابط دو کشور به مرحله جدیدی از همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف دانستند

منبع:فارس

463577