سخنگوی قوه قضاییه؛

۵ نفر از بازداشتی‌های حادثه شاهچراغ از اتباع بیگانه هستند/ پیشنهاد گفت‌وگو از سوی رئیس‌ قوه قضائیه به قوت خود باقی است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بخشودگی متهمان و محکومان اغتشاشات حربه دشمن برای ایجاد شکاف اجتماعی را کند ساخت.
تصویر ۵ نفر از بازداشتی‌های حادثه شاهچراغ از اتباع بیگانه هستند/ پیشنهاد گفت‌وگو از سوی رئیس‌ قوه قضائیه به قوت خود باقی است

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود ستایشی در نوزدهمین نشست خبری قوه قضائیه با اصحاب رسانه با اشاره به حضور معنادار و حماسی مردم متدین در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: بر پایه رفراندوم ملی در قالب راهپیمایی ۲۲ بهمن بار دیگر تجلی اراده آزادی خواهانه و استکبارستیزانه ملت ایران بود که ۴۴ سال به رغم بدخواهی دشمنان قسم خورد با ثبات قدم و ایستادگی اراده خود را دنبال کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: مردم شریف ایران اسلامی برای حراست از انقلاب بنیان نهاده خود اعلام آمادگی کردند. واقعیت آن است که بی تردید دشمن در اتاق‌های سیاستگذاری خود بر لایه‌های عمیق این حضور متمرکز شده و علت ناکام بودن خود را دنبال خواهد کرد.

وی اظهار کرد: دشمن در جنگ شناختی اخیر تلاش داشت تا با طرح روایت‌های جعلی کل ملت را تحت تأثیر خود قرار دهد اما راهپیمایی عظیم و میلیونی ملی نشان داد که داستان سرایی‌های دشمن ناکام مانده است.

ستایشی اذعان کرد: راهپیمایی عظیم ملت نشان داد که انقلاب اسلامی و قانون اساسی منبعث از آن محور وحدت بخش و مورد تمسک همه ملت ایران است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: راهپیمایی عظیم میلیونی ملت راه اتحاد کلمه ملت در برابر خودکامگی دشمن راز و رمز بی بدیل است که همه باید آن را محترم بشمارند.

وی با اشاره به عفو اخیر به مناسب دهه مبارک فجر گفت: موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی و بخشودگی جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر حاکی از میزان اهمیت وحدت ملی و جلوگیری از انفصال اجتماعی و فرهنگی است. یکی از ویژگی‌های این عفو، تسری آن بر متهمان بوده است.

ستایشی با اشاره به معیاری بودن عفو اخیر و گستردگی دایر شمول آن گفت: اجماع ملی حاصل از این عفو که آشکار شد حاکی از شدت نباز جامعه به وحدت و انسجام و نفرت ولی از تفرقه افکنان بود. اقدام ریاست قوه قضائیه و موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی حربه دشمن برای ایجاد شکاف اجتماعی را کند ساخت.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه خاطرنشان کرد: پیام اصلی عفو اخیر باز بودن آغوش ملت برای بازگشت و تبدیل ملت به ید واحده در برابر دشمنی‌های مداوم علیه استقلال و ایران یکپارچه است.

وی در ادامه بیان کرد: هل دادن جوانان و بخش‌های آسیب پذیر به سمت دشمن و گرفتاری آنها اقدامی نابخشودنی است.

ستایشی تصریح کرد: مسئولان در بخش اقدام، خانواده‌ها در بخش صیانت و لایه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در بخش‌های مختص به خود باید با همگامی اقدامات بعدی در خصوص جمعیت عفو شده را دنبال کنند.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با تسلیت به بازماندگان زلزله خوی مصیبت‌زدگان ترکیه و سوریه گفت: آمادگی کامل داریم تا در حد مقدورات به کمک زلزله‌زدگان خوی، سوریه و ترکیه بشتابیم.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم برخورد دستگاه قضا برای برخورد با تخلف فیلیمو به علت پخش سریال سقوط گفت: نباید مقدمتا احراز تخلف و قضاوت کرد.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: وظیفه داریم چنانچه شکایتی احراز شد مطابق موازین قانونی رسیدگی و اعلام نظر کنیم. در خصوص این موضوع چنانچه شکایتی مطرح شود، وظیفه رسیدگی داریم.

وی ادامه داد: این موضوع در واحد قضایی مربوطه در دادسرای عمومی و انقلاب تهران شکایتی مطرح شده و تحت رسیدگی است و تصمیمات متخذه متعاقبا اعلام خواهد شد.

ستایشی گفت: چنانچه در مقررات قانونی افعال یا ترک افعال مرتکبی اگر در خصوص این موضوع وصف مجرمانه داشته باشد در صورت احراز مجرمیت قطعا در مراجع صالح نسبت به آن تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه تروریستی شاهچراغ گفت: این پرونده به صورت فوق العاده تحت رسیدگی قرار دارد و پنج متهم دارد که جلسه اول رسیدگی به این پرونده در هجدهم بهمن ماه سال جاری تشکیل شد و جلسه دوم نیز ۲۴ بهمن ماه تشکیل شد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون جزییات عفو اخیر گفت: در حال حاضر کار در دست مجریان است که در قوه قضاییه و واحدهای قضایی تابعه بتوانیم فرایند عفو را به خوبی به نتیجه برسانیم.

ستایشی تصریح کرد: جلسه ای در هجدهم بهمن ماه برگزار شد و به روسای کل دادگستری استان ها این وظیفه محول سد که با استفاده از ظرفیت قضات با تجربه در اجرای احکام و ظرفیت روسای زندان ها و تشکیل کارگرون تخصصی در کمترین زمان ممکن با استفاده از اوقات خارج از وقت اداری کار تطبیق مصادیق با معیارها را شروع و به صورت روزانه پیگیری و نتیجه نهایی را ظرف ۱۵ روز به معاونت قضایی قوه قضاییه انجام دهیم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: مقرر شد پرونده هایی که مربوط به بخش اول دستورالعمل بوده نسبت به پرونده های بخش دوم در اولویت قرار گیرد و برای تسریع در کار فرم هایی در نظر گرفته شده و به استان ها ابلاغ و تاکید شده که در تفسیر دستورالعمل و تطبیق مصادیق استان ها به صورت سلیقه ای عمل نکنند و به صورت رویه واحد صورت پذیرد و سعی شود دامنه شمول عفو را تا جایی که مغایر قانون نباشد بیشتر کنند

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به لزوم تدقیق در پرونده های مورد بحث هنوز تعداد دقیق مشخص نشده، انشالله بعد از اتمام فرایند گزارشی کامل و جامع با اهتمام ویژه تا پایان بهمن ماه اولین مراحل گذرانده خواهد شد و نتایج اعلام می شود.

منبع: مهر

462789