بزرگداشت و نمایشگاه آثار خاندان هراتی در فرهنگستان هنر

آیین بزرگداشت محمدمهدی هراتی استاد پیشکسوت و خلاق هنرهای تجسمی برگزار می‌شود.

تصویر بزرگداشت و نمایشگاه آثار خاندان هراتی در فرهنگستان هنر

به گزارش سایت خبری پرسون، فرهنگستان هنر، در راستای سلسله‌برنامه‌های بزرگداشت فرهیختگان نام‌آشنای هنر، این بار به سراغ محمدمهدی هراتی استاد پیشکسوت و خلاق هنرهای تجسمی رفته است. محمدمهدی هراتی متولد دهه ۱۳۲۰ در قوچان است و پس از تحصیلات مقدماتی در این شهر به تهران آمده و تا مقطع دکتری نقاشی و هنرهای سنتی در دانشگاه تهران تحصیل کرده است.

او حدود نیم قرن است که در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی، از طراحی، نقاشی سیاه‌قلم، رنگ‌روغن، آبرنگ، قطاعی و لایه‌چینی، نگارگری، رنگ‌سازی سنتی، نقاشی روی چوب و قلمدان، نقاشی روی شیشه، سرامیک و چرم، نقاشی با رنگ‌های لعابی روی کاشی و سرامیک گرفته تا خوشنویسی خطوط کهن، به ابداع و ارائه هنر خود مشغول است. علاوه بر آن، او بیش از پنجاه کتاب در حوزه‌های مختلف پژوهش و آموزش هنر به رشته تحریر درآورده است.

رئیس گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی فرهنگستان هنر، بزرگداشت استاد هراتی را بخشی از سلسله‌ برنامه‌های این نهاد برای تجلیل از فرهیختگان هنر عنوان کرد و درباره چگونگی انتخاب این بزرگان گفت: این فرهیختگان از میان هنرمندان و محققان هنر انتخاب می‌شوند. استاد هراتی از جمله افرادی است که هم محقق هنر است و بیش از پنجاه جلد کتاب تحقیقی از وی منتشر شده و هم هنرمندی پیشکسوت، قابل و ارزشمند در هنرهای سنتی است. همچنین، او یکی از اعضای وابسته فرهنگستان است که از ابتدای تشکیل این نهاد در آن مشغول به تحقیق و پژوهش بوده است.

محمدعلی رجبی افزود: یکی از ویژگی‌های بارز استاد هراتی این است که هنر را از از پدر خود آموخته و به فرزندان خود نیز راه و روش فعالیت در حوزه هنر را نشان داده است و به همین مناسبت، خاندان هراتی در سلک خاندان‌های هنری قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: یکی از کارهای دیگری که در فرهنگستان هنر انجام می‌دهیم بزرگداشت خاندان‌های هنری است؛ مانند بزرگداشتی که برای خاندان تجویدی گرفته شد. در نمایشگاهی که همزمان با مراسم بزرگداشت استاد هراتی تدارک دیده‌ایم، آثاری از وی، مرحوم پدرش و دخترانش که هر دو هنرمند هستند، به نمایش گذاشته خواهد شد.

رئیس گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی فرهنگستان هنر، خلاقیت را از دیگر ویژگی‌های استاد هراتی عنوان کرد و افزود: او از همان دوران که در قوچان بود کارهای خلاقانه می‌کرد؛ مثلاً، شیوه لایه‌چینی را که یکی از شیوه‌های ایرانی و سنتی کار با کاغذ است، از مرحوم پدر آموخته و آن را در ساخت ابزار به کار می‌برد. از دیگر آثار ابتکاری او، در استفاده از همین تکنیک لایه‌چینی، می‌توان به مدل آناتومی نیمه بدن انسان اشاره کرد که برای تدریس دروس طبیعی ساخته بود و در نمایشگاهِ این مراسم هم به نمایش درآمده است.

رجبی اظهارداشت: افرادی که گرفتار اصول و مبانی قسم‌خورده هنری نیستند خلاق‌ترند و دست بازتری در خلق اثر دارند که استاد هراتی در این رسته هنرمندان می‌گنجد. خام‌پخته‌کردن یکی دیگر از سنت‌های قدیمی است که در هنرهای سنتی ما وجود داشته است؛ مهره را روی طلا می‌کشند تا براق شود و اگر مهره را نکشند، خام و مات است و بازی این خام‌پخته زیبایی خاصی به اثر می‌دهد و استاد هراتی در کار خود از این تکنیک‌ها بهره می‌برد.

بزرگداشت استاد محمدمهدی هراتی به دبیری علمی مهدی مکی‌نژاد و دبیری اجرایی مجید جعفری سه‌شنبه (۲۵ بهمن) ساعت ۱۴، در سالن ایران فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر، تقاطع خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲، برگزار می‌شود. در بخش جنبی این مراسم، نمایشگاهی از یکصد اثر از خاندان هراتی، شامل آثار استاد محمدمهدی هراتی، حاج محمد هراتی (پدر استاد محمدمهدی هراتی)، الهام هراتی (دبیر هنری نمایشگاه) و شیرین هراتی، در حوزه‌هایی همچون نگارگری، نقاشی، لایه‌چینی و تصویرسازی پوستر برپا می‌شود.

منبع: ایرنا

461645