۹۸ درصد کاتالیست‌های صنعت نفت بومی‌سازی شده‌اند

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: ۹۸ درصد کاتالیست‌های صنعت نفت از سوی شرکت‌های معتبر داخلی تولید می‌شود و هم‌اکنون کاتالیست‌های ایرانی به کشورهای منطقه صادر و با موفقیت در مجتمع‌ها استفاده می‌شود.
تصویر ۹۸ درصد کاتالیست‌های صنعت نفت بومی‌سازی شده‌اند

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در نخستین نمایشگاه و همایش تخصصی کاتالیست صنعت نفت، اظهار داشت: صنعت کاتالیست کشور به همت شرکت‌های معتبر داخلی از مجموعه‌های گرانقدری هستند که توانستند با وجود تحریم‌های شدید علیه کشور، صنعت نفت ایران را از کشورهای خارجی بی‌نیاز کنند.

وی با اشاره به اینکه 99 کاتالیست، فعال‌کننده و جاذب در صنعت نفت استفاده می‌شود، افزود: 85 مورد از اینها از سوی شرکت‌های داخلی در حال تولید هستند و 15 مورد باقیمانده یا حجم مصرف بسیار ناچیزی در داخل دارند، یا اینکه صرفه اقتصادی برای تولید نداشته‌اند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه از نظر وزنی 98 درصد کاتالیست‌های صنعت نفت از سوی شرکت‌های بنام در داخل کشور تولید می‌شود، ادامه داد: حدود دو سال است که گام‌های مطلوبی برای صادرات کاتالیست‌های ایرانی به کشورهای منطقه آغاز شده و شرکت‌های منطقه در حال استفاده از کاتالیست‌های ایرانی هستند.

دفتری تصریح کرد: به‌دلیل اینکه در ابتدای دولت سیزدهم بومی‌سازی همه کاتالیست‌های صنعت نفت به شرکت پژوهش و فناوری تکلیف شد، این شرکت دست یاری به سمت همه مراکز علمی و پژوهشی دراز می‌کند تا با همکاری آنها باقیمانده کاتالیست‌ها نیز بومی‌سازی شوند.

وی حجم کاتالیست مصرفی در صنعت نفت را حدود 37 هزار تن در سال عنوان و اظهار کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی همه امکانات خود را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران قرار می‌دهد تا به تسریع کسب دستاوردها کمک شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه این شرکت متولی ایجاد دانش در زمینه فرآیندی، کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی است، افزود: این شرکت از گذشته بر 6 فرآیند پرمصرف صنعت پتروشیمی متمرکز شده بود و به دانش آنها دست یافت که هم‌اکنون در مجتمع‌های پتروشیمی استفاده می‌شوند.

461225