گلایه‌های خصوصی ملی‌پوشان از نیمکت تیم ملی

بیش از دو ماه از حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر زمان می‌گذرد و اما هنوز تکلیف سرمربی تیم ملی فوتبال ایران مشخص نیست.
تصویر گلایه‌های خصوصی ملی‌پوشان از نیمکت تیم ملی

به گزارش سایت خبری پرسون، بعد از شکست یک بر صفر ایران برابر امریکا و ناکامی در صعود به مرحله یک‌هشتم ‌نهایی جام‌جهانی قطر، کارلوس کی‌روش همراه تیم ملی به ایران بازگشت و انتظار می‌رفت فدراسیون رسما با او ادامه همکاری دهد، اما از آنجایی که فشارها علیه کی‌روش زیاد بود و اهالی فوتبال از نتایج تیم ملی در جام‌جهانی رضایت نداشتند، تاج قرارداد مربی پرتغالی را تمدید نکرد و او از ایران رفت.

با این حال چند هفته بعد زمانی که خبرنگاران پیگیر وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی بودند، مهدی تاج در یک برنامه تلویزیونی رسما اعلام کرد کی‌روش و چند گزینه دیگر مدنظر فدراسیون هستند و بررسی‌ها برای انتخاب سرمربی تیم ملی ادامه دارد، اما حالا که کی‌روش با انتشار یک پست خداحافظی رسما جدایی خود را از تیم ملی ایران اعلام کرده، آینده نیمکت تیم ملی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و این در حالی است که تیم ملی فوتبال ایران چند ماه دیگر باید در جام ملت‌های آسیا به مصاف رقبا برود و زمان کوتاهی برای آماده‌سازی خود در پیش دارد.

نگرانی‌ها درباره تیم ملی آنقدر زیاد است که حتی یحیی گل‌محمدی هم به این موضع واکنش نشان داده و گفته است: «درباره برخی مسائل ما نمی‌توانیم نظر خاصی دهیم، چون تصمیم‌ در جایی گرفته می‌شود که کارشناسان فوتبال در آن جایی ندارند. کی‌روش در مدتی که در ایران بود، تاثیر خودش را داشت و نظم خاصی به فوتبال ما آورد. کاری به مسائل دیگر ندارم، فرصت کافی به ایشان داده‌ایم. نظر شخصی من این است که اگر به مربی ایرانی زمان دهیم، می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و به تیم ما کمک کند. من خودم با پرسپولیس قرارداد دارم و از شرایط اینجا راضی هستم و دوست دارم تا آخر قرارداد خود در تیم باشم و پس از آن تصمیم‌گیری می‌کنم.»

در حال حاضر از امیر قلعه‌نویی به عنوان نزدیک‌ترین گزینه ایرانی تیم ملی یاد می‌شود و در کنار او نام برخی گزینه‌های خارجی از جمله خمز سرمربی تراکتور، مورایس سرمربی سپاهان همین‌طور برانکو ایوانکوویچ هم مطرح شده اما فدراسیون فوتبال تا به حال مذاکره با هیچ کدام از این گزینه‌های خارجی را تایید نکرده است. از آنجا که شرایط مالی فوتبال ایران آنقدرها هم مساعد نیست و فدراسیون فوتبال تجربه تلخ انعقاد قرارداد با ویلموتس را در کارنامه دارد، بعید به نظر می‌رسد که سئول‌نشینان به دنبال گزینه بزرگ خارجی برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران بروند.

چند روز قبل خبرنگار «اعتماد» با برخی ملی‌پوشان ایرانی به گفت‌وگو نشست و برخی از آنها با نگرانی پیگیر وضعیت نیمکت تیم ملی بودند. این شرایط نشان می‌دهد بازیکنان تیم ملی از اهمیت انتخاب هر چه زودتر سرمربی تیم ملی و اجرایی شدن برنامه‌های آماده‌سازی او برای حضور موفق در جام ملت‌های آسیا اطلاع دارند، اما مسوولان فدراسیون فوتبال هنوز این نگرانی را ندارند. از آنجا که اکثر بازیکنان فیکس تیم ملی شاغل در لیگ‌های خارجی هستند، هر کسی روی نیمکت تیم ملی بنشیند، قاعدتا فقط زمان‌های فیفادی را برای در اختیار داشتن بازیکنان فرصت دارد و از آنجا که زمان‌های فیفادی اندک هستند، نگرانی‌ها برای آماده‌سازی تیم ملی قبل از جام ملت‌های آسیا بیشتر شده است.

رویه فدراسیون فوتبال در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی به این شکل است که نه کارشناسان و نه بازیکنان تیم ملی در جریان پروسه تعیین تکلیف نیمکت تیم ملی قرار ندارند. در این شرایط مشخص نیست که مقامات فدراسیون قرار است بر چه اساسی گزینه مدنظر را انتخاب و با او وارد مذاکره شوند. این بدان معنا نیست که مثل گذشته بازیکنان سرمربی را انتخاب کنند، اما به هر حال نظرات مشورتی همیشه می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

460840