ممبینی:

در سال ۱۴۰۱ از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکردیم

معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال ۱۴۰۰ یعنی قبل از دولت سیزدهم حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی گرفته شد اما ما در سال ۱۴۰۱ از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکردیم و تمام تلاش خود را را به کار گرفتیم که فشاری به بانک مرکزی وارد نشود.

تصویر در سال ۱۴۰۱ از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکردیم

به گزارش سایت خبری پرسون، رحیم ممبینی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد مهمترین احکام تبصره ها و ردیف های مرتبط با درآمدهای عملیاتی (با محوریت درآمدهای مالیاتی) و واگذاری دارائی های سرمایه ای در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: آمال همه مکاتب اقتصادی تحقق رشد اقتصادی است که آن نیز در گرو سرمایه گذاری است. تمام تلاش سازمان در این راستاست که منابع عمومی کشور به سمت سرمایه گذاری رود.

وی ادامه داد: تراز عملیاتی منفی چالش مهم در ساختار بودجه است؛ تلاش می شود در آینده تراز عملیاتی صفر شده و حتی به سمت مثبت رود.

ممبینی وی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور را ۷ درصد خواند و گفت: این عدد در کشورهای همسایه حدود ۲۰ درصد است و حتی در برخی کشورهای اسکاندیناوی که بیش از ما فروش و صادرات نفت دارند این نسبت ۳۰ درصد است این موضوع باید حل شده و تحقق مالیات در بستر عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی محقق شود.

وی تاکید کرد: باید فروش سرمایه ها به ویژه نفت به سمت سرمایه گذاری رود؛ در حوزه مشاغل در مالیات با آسیب هایی روبرو هستیم و این آسیب ها به عنوان شاخص در نرخ موثر مالیاتی تبلور پیدا کرده است. نرخ موثر مالیاتی مشاغل باید حداقل ۲۰ درصد باشد که این عدد کمتر از ۲ درصد است.

ممبینی گفت که در سال ۱۴۰۰ یعنی قبل از دولت سیزدهم حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی گرفته شد اما ما در سال ۱۴۰۱ از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکردیم و تمام تلاش خود را را به کار گرفتیم که فشاری به بانک مرکزی وارد نشود.

وی همچنین گفت که پاداش پایان خدمت کارکنان دولت به صورت نقدی پرداخت شده و برای نیروهای مسلح نیز مقرر است با حواله های نفت این موضوع محقق شود. همچنین حدود ۲۷ همت برای رتبه بندی معلمان، منابعی برای تعرفه پرستاری، ترمیم حقوق و پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده است؛ درباره بازارهای مالی تلاش شده که اصل و سود اوراق مالی منتشره را پرداخت کنیم و ان شاءالله با اقداماتی که در راستای مولدسازی دارایی ها دولت صورت گرفته و اقدامات خوبی که در شرف انجام است، سرمایه گذاری ها افزایش یابد.

ممبینی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: تمام تلاش سازمان برنامه و بودجه این بوده که منابع بودجه واقعی و شفاف و مصارف واقعی برآورد شود تا در سال ۱۴۰۲ با کسری روبرو نشویم؛ بیش از ۹۵ درصد منابع در بودجه ۱۴۰۱ محقق می شود. در آمدهای مالیاتی قطعا به ۱۰۰ درصد می رسد.

460452