اروپا و آمریکا با دادن تانک به اوکراین مستقیم وارد جنگ شده‌اند

روسیه می‌گوید تحویل تانک‌های تهاجمی ناتو به اوکراین شاهدی از دخالت «مستقیم و فزاینده» آمریکا و اروپا در جنگ است و یک تحلیل‌گر بیان می‌کند که کشورهای تامین‌کننده سلاح ممکن است به هدف‌های بالقوه بدل شوند.
تصویر اروپا و آمریکا با دادن تانک به اوکراین مستقیم وارد جنگ شده‌اند

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از الجزیره این اظهارات پس از آن عنوان می‌شود که آمریکا و آلمان روز چهارشنبه اعلام کردند که اوکراین را با چندین تانک سنگین در جنگش با نیروهای روسیه مجهز خواهند کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز پنجشنبه گفت:‌«اظهارات مداوم از پایتخت‌های اروپایی و واشینگتن درباره فرستادن سامانه‌های تسلیحاتی گوناگون از جمله تانک به اوکراین آشکارا نشاندهنده درگیری این کشورها یا اتحاد در خصومت‌ها در اوکراین است.»

کی‌یف به دنبال صدها تانک مدرن است تا به نیروهایش قدرت آتش برای شکستن خطوط دفاعی روسیه را بدهد و قلمروهای اشغال‌شده در جنوب و شرق اوکراین را بازپس بگیرد. اوکراین و روسیه عمدتا بر تانک‌های تی-۷۲ دوران اتحاد شوروی متکی هستند.

روسیه جنگ در اوکراین را به طور فزاینده‌ای به صورت مواجهه‌ای با پیمان ناتو ترسیم کرده است.

سرگئی کاراگانوف، مشاور پیشین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت تحویل سلاح بوسیله ناتو می‌تواند به تلافی‌جویی نظامی احتمالی در مقابل کشورهای فراهم‌آورنده آنها منجر شود.

او گفت:‌«کشورهای ناتو با فرستادن تانک دارند آشکار در جنگ دخالت می‌کنند و این کار آنها را به اهداف بالقوه بدل می‌کند.»

کاراگانوف همچنین ناتو را در شروع جنگ در اوکراین مقصر دانست. او گفت:‌ «این دقیقا جنگ روسیه و اوکراین نیست. جنگ روسیه و غرب است. اوکراینی‌ها به عنوان گوشت دم توپ استفاده می‌شوند و رهبری آنها عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی هستند. غرب در حال پیشروی و آماده شدن برای حمله به روسیه بوده است و روسیه تصمیم گرفت آشکارا ضربه اول را بزند. اما این وضعیت نتیجه ۲۵ سال گسترش ناتو است.»

کاراگانوف با وجود ارسال گسترده سلاح بوسیله غرب، پیروزی روسیه را پیش‌بینی کرد.

او گفت:‌«‌در نهایت، روسیه ارتش اوکرانی را نابود خواهد و این کشور کاملا خلع‌سلاح خواهد شد. رژیم نئونازی این کشور به پایان خواهد رسید.»

آیا ارسال تانک وضعیت را دگرگون می‌کند؟

کارشناسان درباره اینکه تانک‌های لئوپارد آلمان و آبرامس آمریکا تا چه حد در برابر نیروهای روسیه مؤثر خواهند بود، اختلاف نظر دارند.

اوله ژدانوف، تحلیل‌گر نظامی اوکراینی می‌گوید: «تحویل تانک‌های لئوپارد ۲ نیروهای زمینی ما را از لحاظ کیفی به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد.»

با اینکه تانک‌های لئوپارد ۲ سنگین‌تر از تانک‌های طراحی‌شده در زمان شوروی هستند، اما از لحاظ قدرت آتش و ‌دوام‌پذیری برتری واضحی بر آنها دارند.

ژدانوف گفت:‌ «یک تانک لئوپارد ۲ معادل سه تا پنج تانک روسی است.»

اما او گفت که شمار وعده داده شده تانک‌های غربی فقط حداقلی از نیازهای اوکراین برای مقابله با یک تهاجم احتمالی بوسیله مسکو را برطرف می‌کند و افزود که روسیه هزاران وسیله زرهی سنگین دارد.

ژدانوف گفت:‌« کی‌یف دارد آماده یک عملیات دفاعی میشود و پیامد این عملیات تعیین‌کننده آینده روند جنگ خواهد بود.»

تحلیل‌گران نظامی روسی تردید بیشتری درباره تانک‌های ناتو دارند و استدلال می‌کنند که گرچه تانک‌های آمریکایی آبرامس در جنگ عراق توفق خود را در برابر مدل‌های قدیمی‌تر تانک‌های ساخت شوروی نشان دادند، اما مدل‌های جدیدتر تانک‌های روسی از لحاظ توانایی با آنها برابری می‌کنند. همچنین آنها یادآور شدند که تانک‌های لئوپارد ۲ به کار رفته بوسیله ارتش ترکیه در برابر کردها در سوریه در برابر سلاح‌های ضد تانک دوران شوروی آسیب‌پذیری خود را نشان دادند.

آندری کارتاپولوف، ژنرال بازنشسته که رئیس کمیته امورد دفاعی مجلس سفلی پارلمان روسیه است،‌ اظهار کرد که لئوپارد ۲ و آبرامس توانایی‌های کمتری نسبت به تانک‌های تی‌-۹۰ روسیه دارند که شکل بهبودیافته تانک‌های تی-۷۲ هستند.

جدیدترین تانک‌ روسیه به نام تی-۱۴ آرماتا، فقط در شمار معدودی تولید شده و تا به حال در جنگ به کار نرفته است.

459576