به گزارش سایت خبری پرسون، بخش عمدهای از ۲۴ فیلم راهیافته به بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در سکوت خبری به تولید رسیدهاند و به همین دلیل کنجکاویها درباره آنها بسیار زیاد است؛ کدام یک پدیده میشوند؟
حالا نه فقط ۲۲ عنوان فیلم که در فراخوان وعده داده شده بود، که قرار است ۲۴ فیلم در بخش اصلی چهلویکمین جشنواره فیلم فجر با هم رقابت کنند تا لااقل نسبت به دوره قبل شاهد افزایش کمی فیلمهای حاضر در بخش اصلی جشنواره فجر باشیم؛ چالشی که رقابت کیفی این آثار را هم بیتردید جدیتر از دورههای قبل زیر ذرهبین رسانهها خواهد برد.
امروز و با پایان فعالیت هیأت انتخاب چهلویکمین جشنواره فیلم فجر، مجتبی امینی در مقام دبیر جشنواره فهرست نهایی ۲۴ فیلم راهیافته به بخش سودای سیمرغ را اعلام کرد اما درباره این آثار چه میدانیم؟
آنچه در این گزارش بهصورت مختصر مرور کردهایم، اطلاعاتی است که میتواند شما را با حال و هوا فیلمهای راهیافته به ویترین مهمترین رویداد سینمایی کشور آشنا کند اما تأکید بر این نکته ضروری است که فیلمهای امسال سینمای ایران در یکی از ساکتترین دورههای خبری به سرانجام رسیدهاند و به همین دلیل اطلاعات منتشرشده در فضای رسانهای درباره بخش عمدهای از این آثار در حداقل مطلق بوده است. حتی در این میان هستند آثاری که تا پیش از اعلام نامشان در فهرست جشنواره هیچ خبری درباره آنها مخابره نشد بود.
از نظر ترکیب فیلمهای تولید شده در نهادها و ارگانهای رسمی، در جمع ۲۴ فیلم راهیافته به جشنواره امسال بنیاد سینمایی فارابی با ۹ فیلم رکورددار است. سازمان اوج و حوزه هنری هر یک با دو فیلم در جشنواره حضور دارند و بنیاد روایت فتح هم با یک فیلم در این ترکیب حضور دارد. ارتش هم با سرمایهگذاری در یک پروژه سینمایی در این دوره اثری را ارائه کرده است.
آنچه در ادامه میخوانید روایتی است از فیلمهایی که قرار است در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شوند؛
غریب / محمدحسین لطیفی
محمدحسین لطیفی کارگردان «روز سوم» گرچه بعد از ساخت این فیلم به سراغ تجربههای دیگری در سینما رفت مثلاً ساخته متاخرش در سال ۹۸ با نام «مرد نقرهای» بیآنکه مخاطب و فروش چندانی داشته باشد از پرده کنار رفت، اما باز این «روز سوم» است که هنوز در صدر آثار او به لحاظ برقراری ارتباط با مخاطب قرار میگیرد.
لطیفی حالا با همکاری حامد عنقا در مقام تهیهکننده به سراغ «غریب» رفته است، همان تهیهکنندهای که پیش از این سریالهایش با همان بریده فیلمهای پریدن یکی از دانشجویان پسر از پنجره ساختمان برای فرار از حلقه محاصره دختران دانشجو در «پدر» یا همان ترکیب کاسه آش، شکلات و ازدواج موقت در «آقازاده» فراگیر شده بود با این حال همیشه آثارش محل بحث بوده است.
«غریب» از همان روزهای نخست ساخت، به عنوان جدیترین محصول سازمان اوج برای حضور در جشنواره مطرح میشد. این فیلم مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را به تصویر میکشد، شهیدی که پیش از انقلاب نقشی در مبارزات انقلابی داشت، هم او بود که هسته اولیه شکلگیری سپاه پاسداران را پس از انقلاب بنا نهاد و بعدها در زمان جنگ در سامان دادن ناآرامیهای منطقه کردستان، دست داشت.
در «غریب» بابک حمیدیان، پردیس پورعابدینی و… به ایفای نقش پرداختهاند.
عطرآلود / هادی مقدمدوست
هادی مقدمدوست حالا هفت سال پس از آنکه یک اپیزود از «هیهات» را کارگردانی کرد به سراغ «عطرآلود» رفته است، او پیش از این در تجربهای تازه از قاب سیما سریال «سرباز» را روی آنتن برد، سریالی که البته منتقدانی را هم به خود دید. او اساساً آرام و صبور است و آثارش هم به تبع از همین روحیات روندی آرام را طی میکنند. از هادی مقدمدوست احتمالاً بیشتر سریال «وضعیت سفید» را به یاد دارید، سریالی که به نویسندگی او و به کارگردانی حمید نعمتالله در سال ۹۰ از سیما پخش شد. مقدمدوست در سینما کارگردانی را با «سر به مهر» تجربه کرد و حالا دومین پروژهاش را راهی فجر کرده است.
«عطرآلود» رجوعی دوباره به دوران کارگردانی هادی مقدم دوست در عرصه سینماست. این فیلم از نخستین فیلمهای حوزه هنری بود که برای حضور در فجر اعلام موجودیت کرد، فیلمی که با همراهی یوسف منصوری در مقام تهیه کننده ساخته شده است.
«عطرآلود» از سوی روابط عمومی این اثر یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان معرفی شده است که مصطفی زمانی و هدی زین العابدین نقشهای اصلی آن را ایفا کردهاند.
گلهای باوارده / مهرداد خوشبخت
همین چند وقت پیش بود که به دلیل حواشی خروج از کشور حمید فرخنژاد و مواضع غیرمنتظرهاش در فضای مجازی بحث بر سر «پالایشگاه» بالا گرفت. همه ماجرا از آن جایی آغاز شد که فرخنژاد بر اساس قرارداد اولیه با بنیاد سینمایی فارابی به عنوان سرمایهگذار و پیش از بازی، دستمزد خود را گرفته بود و بیآنکه حتی در یک پلان حضور داشته باشد به ناگاه بازیگر دیگری جایگزین او شده بود، گرچه در همان روزها سرمایه گذار و تهیه کننده «پالایشگاه» ترجیح دادند موضع سکوت را برگزینند و بی تفاوت از کنار این مساله بگذرند این اما خبری است که بر اساس پیگیری خبرنگار مهر صحت دارد.
«پالایشگاه» با نام جدید «گلهای باوارده» اما ساخته مهرداد خوشبخت است، همان کارگردانی که پیش از این فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» را از او در ویترین همین جشنواره به نمایش درآمد، همان کارگردانی که قبلترش با همکاری با حاتمیکیا در مقام تدوینگر در «به وقت شام» مورد توجه رسانهها قرار گرفت. مهرداد خوشبخت اصالتاً آبادانی است و همین موضوع باعث شده در هر دو فیلم اخیرش توجهاش به اتفاقات آبادان به ویژه در زمان جنگ ایران و عراق معطوف باشد، او از همان زمانی که «آبادان یازده ۶۰» عرضه شد گفته بود قصد دارد فیلمی با محوریت پالایشگاه نفت آبادان بسازد.
«گلهای باوارده» روایتگر روزهای ابتدای جنگ است. قصه فیلم درباره جابجایی تمام تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر آبادان به رهبری یک مهندس است. در این فیلم سعی شده جدا از دلاوری رزمندگان به بحث توانایی علمی رزمندگان هم اشاره شود.
نادر سلیمانی، بانیپال شومون، امیر دلاوری، الهام ناجی و جمعی از بازیگران بومی آبادان در این فیلم حضور دارند.
سرهنگ ثریا / لیلا عاج
لیلا عاج حالا از معدود کارگردانان زنی است که در این دوره از جشنواره فیلم دارد، «سرهنگ ثریا» نام فیلم او و محصول سازمان اوج است، فیلمی که روابط عمومی این سازمان اطلاعرسانی قطره چکانی از آن داشته است.
«سرهنگ ثریا» روایت مادرانهای از زنی با نام ثریا دارد که چشم انتظار دخترش است، دختری که در بند سازمان مجاهدین خلق در پادگان اشرف قرار دارد. این همان دست مایهای است که کارگردانش پیش از این در نمایش «بابا آدم» آن را روی صحنه برده بود، نمایشی که داستانش قرابتی نزدیک با «سرهنگ ثریا» داشت و به نظر میرسد جرقه اولیه ساخت این فیلم از همان زمانی خورد که احسان محمدحسنی به عنوان رئیس سازمان اوج به تماشای این نمایش در تئاترشهر نشست.
لیلی عاج اساساً کارگردانی برخاسته از تئاتر است، این حالا اولین تجربه کارگردانی او در عرصه سینما به شمار میرود که با همکاری جلیل شعبانی در مقام تهیه کننده به سرانجامش رسانده است.
ژاله صامتی در «سرهنگ ثریا» به ایفای نقش پرداخته است.
اتاقک گلی / محمد عسگری
بنیاد سینمایی روایت فتح حالا به نظر میرسد میخواهد حضوری جدی تر در عرصه سینما داشته باشد و این حالا دومین فیلم مهم این نهاد در سالهای اخیر محسوب میشود، سال ۹۹ بود که فیلم سینمایی «تک تیرانداز» را با محوریت شهید عبدالرسول زرین روانه جشنواره فیلم فجر کرد تا دستش از تصاحب سیمرغ هم خالی نماند.
روایت فتح حالا «اتاقک گلی» را در ویترین جشنواره فیلم فجر دارد، فیلمی که به همراه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کرمانشاه ساخته شده است.
«اتاقک گلی» به سراغ داستان زنانهای از عملیات مرصاد رفته است و داستان زنانی که در یک اتاقک گلی گرفتار میشوند را روایت میکند.
کارگردان این فیلم محمد عسگری است و این اولین ساخته او محسوب میشود. تهیه کنندهاش داوود صبوری است که خود در عملیات مرصاد حضور داشته است.
کت چرمی / حسین میرزامحمدی
جواد عزتی چهره ثابت ادوار اخیر جشنواره فیلم فجر بوده است، بازیگری که گرچه در ابتدا با فیلمهای طنز به شهرت رسید اما بعدها توانمندیهایش را در فیلمهای جدی هم نشان داد تا بارها هیأت داوران از آن جهت که جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به او اهدا نکردند، مورد انتقاد قرار بگیرند. از همین منظر پیشرفت پله به پله را میتوان در آثار او دید. او امسال با «کت چرمی» پا به این جشنواره گذاشته است. در کنار او صابر ابر هم در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.
«کت چرمی» را کامران حجازی تهیه کرده است، سینماگر جوانی که اولین حضورش در سینما در مقام تهیهکننده را با فیلم سینمایی «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان تجربه کرد و اتفاقاً قصد دارد بار دیگر در فیلم تازه مهدویان با عنوان «مطرود» این همکاری را تکرار کند او البته پیش از این هم مجری طرح آثار مختلف را به عهده داشته است.
اعضای هیأت انتخاب پیش از این از حضور پررنگ چهرههای جوان در این دوره از جشنواره گفته بودند، «کت چرمی» هم از آثاری است که از همین فرمول تبعیت میکند، کارگردانش حسین میرزامحمدی است و این فیلم اولین تجربه او در زمینه کارگردانی فیلم بلند به شمار میرود.
«کت چرمی» که از آثار بنیاد فارابی در جشنواره امسال است، مضمونی اجتماعی دارد و درباره کارمند بهزیستی است که در یکی از زیرمجموعههای خود با یک پرونده فساد مواجه میشود و در پیگیری آن به یک پرونده مواد مخدر میرسد.
در آغوش درخت / بابک خواجهپاشا
این اولین تجربه کارگردانی اوست، بابک خواجهپاشا اما پیش از این سابقه دستیاری مجید مجیدی و رضا میرکریمی را داشت همین هم باعث شد تا در اولین روزهای فیلمبرداری «در آغوش درخت» این دو کارگردان با سابقه بابک خواجهپاشا را همراهی کنند و احتمالاً مشورتهایی به او بدهند.
خواجهپاشا در اولین فیلمش به سراغ قصهای خانوادگی رفته است، این فیلم یک درام خانوادگی است و دغدغههای یک زوج ایرانی و فرزندانشان را بیان میکنند.
محمدرضا مصباح که پیش از این تجربه تهیهکنندگی فیلمهایی همچون «پوست»، «یدو»، «بیمادر» و … را داشت در «در آغوش درخت» بابک خواجهپاشا را همراهی میکند. این فیلم اولین محصول همکاری مشترک حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب میشود.
مارال بنیآدم، جواد قامتی، روح الله زمانی، اهورا و رایان لطفی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
جنگل پرتقال / آرمان خوانساریان
آرمان خوانساریان اساساً با فیلمهای کوتاهش شناخته شد، او البته در زمینه فیلمنامهنویسی هم فعال است که نزدیکترین تجربه او در این حوزه به نوشتن فیلمنامه «ابر بارانش گرفته» به همراه مجید برزگر در سال ۹۸ برمیگردد.
مهرماه امسال بود که خبر دریافت پروانه ساخت اولین فیلم بلند سینمایی او با نام «جنگل پرتقال» و به تهیهکنندگی رسول صدرعاملی منتشر شد، رسول صدرعاملی نه تنها خودش همواره در مقام کارگردان به ساخت فیلمهایی درباره جوانان به ویژه دختران علاقهمند بوده است بلکه در سالهای اخیر به عنوان تهیهکننده، کارگردانان تازهکار و جوان را در ساخت فیلمهایشان همراهی کرده است، هم او بود که با محمد کارت در «شنای پروانه» هم قدم شد تا استعدادی تازه را به سینما معرفی کند.
«جنگل پرتقال» هم یکی از محصولات بنیاد سینمایی فارابی است که خبرهای غیررسمی از حضور سارا بهرامی و میرسعید مولویان در آن میدهند.
این فیلم درامی اجتماعی است.
استاد / عماد حسینی
تهیهکنندهاش این روزها بیش از هر چهره دیگری در صدر خبرهاست، اظهارنظرهای غیرمنتظره او همواره بخشی از جریان خبری میشود، چه زمانی که به عنوان مجری در برنامه هفت حضور داشت، چه زمانی که در عضویت هیأت انتخاب بود و چه حالا که پس از گذر از ناآرامیها تحلیلهای شاذ خود را ارائه میدهد.
از بهروز افخمی صحبت میکنم، همان که گرچه پیش از این اعلام کرد دیگر قصد ساخت فیلمی در مقام کارگردان را ندارد اما همین تازگیها مجوز ساخت «اعدام» را دریافت کرده است، یا همان زمانی که گفت به عنوان عضو هیأت انتخاب دو فیلم فجر را ندیده اما خیلی زود این گفته را تغییر داد و عنوان کرد «صحبتهای حاشیهای برای رونق جشنواره خوب است»، این ویژگی اوست، فرمان چرخاندن از صحبتهای پیشین!
او حالا «استاد» را به کارگردانی عماد حسینی به جشنواره فیلم فجر آورده است.
عماد حسینی کارگردانی فیلم اولی است و در این فیلم سعی کرده به یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی بپردازد. جنبش «میتو» که در چند سال اخیر سر برآورده و در یک سال اخیر شکل پررنگتری به خود گرفته سوژه اصلی این فیلم است.
حسن معجونی و هدیه حسینینژاد همراه با سجاد بابایی نقشهای اصلی این فیلم را ایفا کردهاند.
سینما متروپل / محمدعلی باشهآهنگر
متروپل فیلمی به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر است، اساساً سینمای دفاع مقدس از دغدغههای اوست، از او احتمالاً «فرزند خاک»، «ملکه» یا همین نزدیکیها «سرو زیر آب» را دیدهاید، او اصالتاً خوزستانی است و اتفاقات جنگ را به چشم دیده است همین است که باعث میشود هر بار با خاطراتی تازه از آن دوران یاد کند و بگوید زخم جنگ هنوز بر تن این شهر هست.
باشهآهنگر حالا با «سینمامتروپل» به سراغ برشی دیگر از وقایع جنگ رفته است.
این فیلم هم با سرمایه گذاری بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و از نخستین آثاری است که فارابی برای ساخت آن رغبت نشان داد.
رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برقنورد در این اثر به ایفای نقش پرداختهاند.
پرونده باز است / کیومرث پوراحمد
هنوز ترجیح میدهیم کیومرث پوراحمد را با «قصههای مجید»، «شب یلدا» و «خواهران غریب» به یاد بیاوریم نه با «کفش هایم کو» نه با «۵۰ قدم آخر» و نه با «تیغ و ترمه».
کیومرث پوراحمد حالا بعد از ۵ سال از آخرین فیلمش، دوباره به سینما بازگشته است، «پرونده باز» است عنوان تازهترین فیلم اوست که اتفاقاً در مقطعی حضورش در این جشنواره را منتفی دانست و عنوان کرد «پرونده باز است» به لحاظ فنی به جشنواره نمیرسد این فیلم اما حالا در فهرست فیلمهای این رویداد حضور دارد. پور احمد حالا از معدود چهرههای باسابقه سینماست که در کنار جوان ترها با فیلمش به رقابت میپردازد.
پوراحمد در این فیلم یک پرونده جنایی را دستمایه قرار داده است، «پرونده باز است» پرونده بهنود شجاعی را به تصویر کشد. چهره خبرسازی که در دوره نوجوانی و زمانی که به سن قانونی نرسیده بود، به ارتکاب قتل متهم و در نهایت حکم اعدام وی صادر شد. بهنود شجاعی بعد از گذشت ۴ سال و رسیدن به سن قانونی در سال ۱۳۸۸ اعدام شد.
پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، علی باقری، فرهاد قائمیان، پویا نجفی، متین ستاری، مهبد جهان نوش، امیرعلی سیفی بازیگران این فیلم هستند.
روایت ناتمام سیما / علیرضا صمدی
این سومین فیلم بلند علیرضا صمدی است، کارگردان جوانی که وقتی اولین فیلم بلندش با نام «بی نامی» نتوانست به آن دوره از جشنواره راه پیدا کند اتفاقاً گلهمند بود، او چند سال بعد «صحنه زنی» را ساخت تا در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور پیدا کند و جایزه سیمرغ نقرهای بهترین کارگردانی را از آن خود کند.
او حالا در سومین قدم «روایت ناتمام سیما» را سینمایی کرده است. گرچه در ابتدا خبرهایی از حضور مهتاب کرامتی در مقام تهیه کننده در این فیلم مطرح شد اما خیلی زود این خبر از سوی عوامل فیلم تکذیب شد و حالا به طور رسمی مجید رضا بالا به عنوان تهیه کننده این فیلم معرفی شده است، او تهیه کنندهای است که در هر سه فیلم علیرضا صمدی همراه او بوده است.
این فیلم را هم فارابی سرمایه گذاری کرده است.
شماره ده / حمید زرگرنژاد
حمید زرگرنژاد پس از آنکه در سال ۹۵ با «ماهورا» سینمای دفاع مقدس را آزمود، به سراغ یک فیلم اجتماعی رفت، حالا او مجدداً با «شماره ۱۰» رجوعی به سینمای جنگ داشته است، فیلمی که روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است و تهیه کنندگیاش را ابراهیم اصغری بر عهده دارد همان تهیه کنندهای که عمده آثار سینمایی او به همین سینمای دفاع مقدس معطوف میشود.
ساخت فیلمهای دفاع مقدسی از وظایفی بود که وزیر ارشاد سال گذشته به فارابی محول کرده بود از این جهت این نهاد در این زمینه پرکار بوده و این فیلم هم از آثاری است که فارابی به حمایت از آن پرداخته است.
در این فیلم مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی، احمد کاوری و… به ایفای نقش میپردازند.
یادگار جنوب / پدرام پورامیری و حسین دوماری
پدرام پورامیری و حسین دوماری وقتی تنها ۲۳ سالهشان بود با «جاندار» در آن دوره از جشنواره شگفتیساز شدند. دو جوان کرمانی که توانستند با فیلمشان به چشم هیأت داوران بیایند و سیمرغ بهترین فیلم بخش نگاه نو را هم از آن خود کردند.
این دو کارگردان که همواره با یکدیگر کار میکنند و در زمینه فیلمنامهنویسی هم حضوری فعال دارند جدیدترین حضورشان در این عرصه هم به سریال «یاغی» برمی گردد که همین امسال از شبکه نمایش خانگی پخش شد. پیش از آن هم محمد کارت را در نگارش فیلمنامه «شنای پروانه» همراهی کرده بودند.
این دو امسال «یادگار جنوب» را به جشنواره فیلم فجر آوردهاند که گفته میشود فیلمی عاشقانه است.
تهیه کنندگی «یادگار جنوب» را مجتبی رشوند بر عهده داشته است
هوک / حسین ریگی
حسین ریگی اولین فیلم بلندش را در سال ۹۹ با عنوان «لیپار» ساخت، فیلمی که تاکنون به نمایش درنیامده است اما توانست در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان که بانی اصلی برگزاریاش فارابی است، موفق به کسب جایزه شود، همان موقع بود که کارش چشم مسئولان فارابی را گرفت و آنها را بر آن داشت تا چند سال بعد در فیلم جدید او با نام «هوک» سرمایه گذاری کنند.
حسین ریگی خودش اصالتی سیستان و بلوچستانی دارد و همواره نگاهش در آثارش معطوف به همان منطقه است. او این بار هم موضوعی از همان جا را برای ساخت فیلم برگزیده است و «هوک» را در سیستان و بلوچستان ساخته چون معتقد است همیشه در فیلمها نسبت به این منطقه نگاههایی چون فقر، قاچاق، مواد مخدر، اشرار و … وجود داشته و همین نگاه باعث شده تا مردم در شهرها و مناطق دیگر با واقعیت سیستان و بلوچستان آشنا نشوند. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد.
کاپیتان / محمد حمزهای
محمد حمزهای گاه در کسوت بازیگر ظاهر شده و گاه در مقام کارگردان، اما آنچه بیشتر پیگیرش بوده، حوزه کارگردانی بوده است، این را از حضورش در فیلمهای کوتاه و دغدغهاش برای ساخت فیلمهای بلند میتوان دریافت.
با این حال آخرین حضورش در عرصه کارگردانی به سال ۹۵ با فیلم «آذر» برمیگردد.
مسئولان بنیاد سینمایی فارابی که از ابتدای ساخت فیلمهایشان ترجیح دادهاند موضع سکوت را برگزینند و هیچ اطلاع رسانی رسمی از روند تولید این آثار نداشته باشند، برای «کاپیتان» هم تاکنون هیچ خبر رسمی منتشر نکردهاند. به نظر میرسد مسئولان این نهاد گمان میکنند تنها فرایند بخش رسانهای حراست از اخبار پروژههاست، در حالی که این روند باعث شده تا اطلاعاتی غیر رسمی از این فیلمها منعکس شود.
بر اساس اطلاعات غیررسمی «کاپیتان» به موضوع سلامت و تلاش کادر درمان میپردازد و در آن پانتهآ پناهیها و پژمان بازغی و… به ایفای نقش پرداختهاند.
آنها مرا دوست داشتند / محمد رضا رحمانی
محمدرضا رحمانی کارگردان پرکاری نبوده و برخی از پیگیران تولیدات سینمای ایران احتمالاً هنوز هم او را با فیلم «دلخون» با بازی حامد بهداد به یاد میآورند. او کارگردانی چند فیلم مستند و داستانی دیگر را هم در این سالها در کارنامه داشته است اما «آنها مرا دوست داشتند» نام تازهترین فیلم اوست که سال گذشته فرآیند تولیدش را طی کرده است.
این فیلم داستانی اجتماعی دارد و به برخی معضلات جامعه همچون حاشیهنشیی هم در آن اشارههایی میشود.
امیرحسین آرمان، امیر جعفری و مهسا اسماعیلی به همراه نسیم ادبی، شهرام قائدی، هادی تسلیمی، سیدعلی صالحی، ایرج رحمانی، شیلان مدنی و (با هنرمندی) لیلا بلوکات و نفس عزیزی و لیام ملکی بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختهاند.
بعد از رفتن / رضا نجاتی
از فیلماولیهای کنجکاویبرانگیز جشنواره امسال به حساب میآید. رضا نجاتی همین سال گذشته بود که با ساخت فیلم کوتاه «ارفاق» حضوری پررنگ در جشنوارههای معتبر داشت و در میان اهالی سینمای کوتاه حسابی موردتوجه قرار گرفت.
نجاتی حالا اولین فیلم بلند خود را با عنوان «بعد از رفتن» کارگردانی کرده است و این از آن پروژههایی است که بهطور کامل در سکوت خبری به سرانجام رسیده و اطلاع چندانی درباره ترکیب عوامل و محتوای آن تا به امروز منتشر نشده است.
با توجه به تجربههای نجاتی در حوزه سینمای کوتاه احتمالاً این فیلم حال و هوایی اجتماعی داشته باشد.
چرا گریه نمیکنی / علیرضا معتمدی
علیرضا معتمدی تا سالها بهعنوان فیلمنامهنویس و حتی گاهی بازیگر در پروژههای سینمایی حضور داشت و با فیلم «رضا» بود که بهصورت رسمی بر کرسی کارگردانی تکیه زد.
فیلم «رضا» که در گروه سینمایی هنروتجربه روی پرده رفت، بهطور ویژه موردتوجه منتقدان قرار گرفت و نکته جالب آن هم ایفای نقش معتمدی در نقش اصلی فیلم اول خودش بود.
حالا «چرا گریه نمیکنی» عنوان دومین فیلم علیرضا معتمدی است که احتمالاً بخشی از منتقدان و اصحاب رسانه برای رونمایی از آن کنجکاو هستند. تهیهکنندگی این فیلم را رضا محقق برعهده داشته است که خود از چهرههای شناختهشده در جریان سینمای هنری و مستقل ایران بهحساب میآید.
«چرا گریه نمیکنی؟» داستان مردی است که توانایی گریه کردن را از دست داده است و باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا، لیندا کیانی، امیرحسین فتحی، نهال دشتی و علیرضا معتمدی بازیگران این فیلم هستند.
وابل / تورج اصلانی
تورج اصلانی تا سالها بهعنوان فیلمبردار در سینمای ایران مشغول به فعالیت بود و اتفاقاً از چهرههای سرشناس و معتبر در این حوزه محسوب میشد. او از مقطعی به بعد تصمیم به تجربه کارگردانی گرفت و فیلمهایی با حال و هوای خاص خود را که بیشتر بر فرم تمرکز داشت را به ثمر رساند.
«جینگو» و «حمال طلا» دو فیلم قبلی تورج اصلانی بودند و حالا او «وابل» را در مقام کارگردان به سرانجام رسانده است. سپهر سیفی تهیهکنندگی این پروژه را برعهده داشته است اما اطلاعات دیگری درباره این فیلم بهصورت رسمی مخابره نشده است.
های پاور / هادی محمدپور
دو سال پیش بود که فیلم سینمایی «منصور» به محوریت زندگی شهید ستاری در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و بعد از آن هم توانست در چرخه اکران مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. حالا فیلم دیگری درباره شهید ستاری در ویترین جشنواره فجر قرار گرفته است.
هادی محمدپور از فیلماولیهای جشنواره امسال محسوب میشود که فیلم «هایپاور» را با سرمایهگذاری و حمایت نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سرانجام رسانده است.
اتابک نادری (شهید ستاری)، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، ارمان جوکار، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، حسین باقریان و علی رام نورایی (شهید بابایی) بازیگران اصلی این فیلم هستند.
محمدپور درباره این تجربه خود گفته است: این فیلم که برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد با فاصله گرفتن از زندگی نامه شخصیتها و قهرمانان ملی از جمله شهیدان ستاری و بابایی سعی دارد نبوغ و دانش آنان را در عرصه عملیاتهای مختلف، در هشت سال دفاع مقدس را با برخورداری از رگههای طنازانه روایت کند.
هفت بهار نارنج / فرشاد گل سفیدی
حضور پیشکسوتان در هر جایگاهی که باشد موجب اعتبار یک رویداد سینمایی است و واقعاً باید اذعان کرد که حضور فیلمی با نقشآفرینی علی نصیریان، از اتفاقات خوب جشنواره چهلویکم است.
فرشاد گلسفیدی مدیر فیلمبرداری باسابقه آثار سینمایی و تلویزیونی است که پیشتر برای فیلمی با عنوان «هفت» پروانه ویدئویی دریافت کرده بود تا به دنیای کارگردانی وارد شود اما بعدها برای درخواست تغییر پروانه ساخت خود به پروانه سینمایی نام فیلمش را هم به «هفت بهار نارنج» تغییر داد.
فیلم بنابر خبرهایی که تاکنون دربارهاش منتشر شده است، حال و هوایی خانوادگی دارد و در منطقه تالش مقابل دوربین رفته است.
علی نصیریان، لادن مستوفی، فرهاد آییش، سارا رسولزاده، هومن حاجیعبدللهی و فرج الله گل سفیدی لیست بازیگران این فیلم را تشکیل میدهند.
بچه زرنگ / هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی
جریان انیمیشنهای سینمایی ایران بعد از دو تجربه «شاهزاده روم» و «فیلشاه» با یک جهش همراه شد و نمیتوان در این جریان نقش هادی محمدیان در مقام کارگردان این دو پروژه را نادیده گرفت. او با همراهی حامد جعفری که تهیهکننده همان دو پروژه بود در مجموعه هنرپویا «بچه زرنگ» را کلید زد و حالا بعد از چند سال با انیمیشن دیگری در ویترین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
البته در فرآیند رساندن فیلم به جشنواره گویا تغییراتی در ترکیب عوامل آن ایجاد شده و هادی محمدیان از همراهی با مجموعه انصراف داده است اما مهم این است که حالا هنرپویا باردیگر سینمای انیمیشن را در ویترین فجر نمایندگی میکند.
البته این تنها انیمیشن حاضر در جشنواره امسال است و به دلیل نبود رقیب جدی و نداشتن امکان رقابت با دیگر آثار سینمایی، احتمالاً حضوری بیسروصدا در جشنواره امسال داشته باشد.
آه سرد / ناهید عزیزی
این یکی واقعاً از آثار ناشناخته حاضر در جشنواره امسال است. فیلمی که احتمالاً اولین تجربه کارگردانش به حساب میآید و تهیهکنندگی آن را رضا محقق برعهده دارد. شاید بتوان به استناد تجربههای سینمایی رضا محقق که در همین جشنواره فیلم «چرا گریه نمیکنی» را هم در مقام تهیهکننده دارد، «آه سرد» را هم فیلمی با سلیقه مخاطبان خاص دانست که شاید بتواند مورد توجه منتقدان و فیلمبازهای حرفهایتر قرار بگیرد. هیچ خبری درباره جزئیات این پروژه سینمایی مخابره نشده است.
منبع:مهر