برای گرفتن ارز مسافرتی دولتی به کجا مراجعه کنیم؟

ارز دولتی و آزاد چه تفاوتی دارد؟ مزایای این ارز چیست و چگونه باید آن را دریافت کرد؟ برای یافتن پاسخ و اطلاع کامل از شرایط گرفتن ارز مسافرتی این مطلب را بخوانید.
تصویر برای گرفتن ارز مسافرتی دولتی به کجا مراجعه کنیم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، اگر می‌خواهید مخارج سفر خود را به خارج از کشور کاهش دهید، بهتر است برای تهیه ارز مسافرتی اقدام کنید؛ اما این ارز چیست و چگونه باید آن را تهیه کرد؟ آیا دریافت این ارزها محدودیت دارد یا به تمامی افراد تعلق می‌گیرد؟ برای اطلاع از پاسخ این پرسش‌ها با ما در این مطلب همراه باشید.

ارزهای مسافرتی به چه معنا هستند؟

اولین موضوعی که باید از آن مطلع شوید، معنی ارز مسافرتی و مزایای آن در مسافرت‌های خارجی است. این ارزها در حقیقت سهمیه دولتی هستند که با قیمتی پایین‌تر از نرخ بازار ارائه می‌شوند. به عبارتی دیگر برای خرید ارز در سفر خود می‌توانید از این سهمیه استفاده کنید و تا حد زیادی مخارج خود را کاهش دهید.

البته باید این نکته را هم به خاطر داشته باشید که ارزهای دولتی فقط برای برخی از کشورها ارائه می‌شوند و شما امکان گرفتن آن‌ها را به تمامی مقاصد دنیا ندارید. پس حتما قبل از برنامه‌ریزی برای مدیریت هزینه‌ها، لیست این کشورها را از مراجع دولتی بررسی کنید و اگر مقصد موردنظر شما جزو آن لیست بود برای تهیه ارز اقدام کنید. همچنین توجه داشته باشید قبل از اینکه برای گرفتن ارز دولتی سفر به کربلا درخواست دهید، نام شما باید در سازمان حج و زیارت به ثبت رسیده باشد. یکی از رایج‌ترین این مقاصد هم کشور امارات است که ایرانیان زیادی آن را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. برای آشنایی با قیمت بلیط دبی می‌توانید از سامانه آنلاین قاصدک 24 کمک بگیرید و از هزینه سفر هوایی به آن مطلع شوید. برای این کار هم اپلیکیشن خرید بلیط هواپیما قاصدک 24 را از کافه بازار، مایکت یا خود وب سایت قاصدک 24 دانلود و در تلفن همراه خود نصب کنید. بدین ترتیب به لیست قیمت پروازهای داخلی و خارجی، بلیط‌های قطار و اتوبوس و حتی بیمه مسافرتی دسترسی خواهید داشت.

قیمت ارز دولتی با ارز مسافرتی آزاد چه تفاوتی دارد؟

قیمت ارزهای دولتی در بازار آزاد بسیار بیشتر است و برخی دلال‌ها آن را با سودهای چندمیلیونی ارائه می‌دهند، بنابراین تعجبی ندارد که گرفتن ارز با نرخ دولتی از اهمیت بالایی میان مسافران برخوردار باشد. همچنین باید بگوییم ارزهای مسافرتی برای کشورهای با ویزا و مقاصد بدون ویزا متفاوت است و نرخ جداگانه‌ای دارد. در حقیقت ارز دولتی برای کشورهای با ویزا 500 یورو ارائه می‌شود و ارز مسافرتی برای مقاصد خارجی بدون ویزا با نرخ دولتی 300 یورو خواهد بود. ارز دیگری هم وجود دارد که با نرخ آزاد به فروش می‌رسد و قیمت آن 2000 دلار می‌باشد. نکته مهمی که در این زمینه باید بدانید این است که هر فرد فقط یک بار در سال می‌تواند این ارزها را دریافت کند و امکان تقسیم‌بندی آن‌ها در سفرهای متعدد وجود ندارد. به عبارتی دیگر سهمیه ارز مسافرتی برای هر فرد یک بار در هر سال خواهد بود و شما نمی‌توانید بخشی از آن را در سفر فعلی بگیرید و بخش دیگری را در سفرهای بعدی دریافت کنید. در ادامه با مراکزی که این ارزها را به فروش میرسانند آشنا می‌شوید.

قیمت ارز دولتی مسافرتی 1401

مراکز ارائه ارز مسافرتی دولتی کدام‌اند؟

یکی از مهمترین سوالات افراد در زمینه گرفتن ارز، مراکز ارائه آن است که در این بخش به طور کامل به آن خواهیم پرداخت. در ابتدا باید بگوییم امکان تهیه اینترنتی این ارز وجود ندارد و شما باید به صورت حضوری برای پروسه گرفتن آن اقدام کنید. تنها بخشی که می‌توانید به صورت آنلاین از آن استفاده کنید، ثبت درخواست گرفتن ارز سفر است. برای این کار به سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران بروید و فرم‌های لازمه را پر کنید. درخواست شما موردبررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید اطلاع رسانی‌های لازم برای مراجعه حضوری به صرافی انجام خواهد شد. در این میان ممکن است بپرسید این صرافی‌ها کدام‌اند؟ برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم صرافی‌های مجاز که ارزهای سفر را ارائه می‌دهند و قانونی هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • صرافی‌های دولتی موجود در هر شهر
  • صرافی‌های خصوصی که مجوز رسمی و قانونی از بانک مرکزی ایران دریافت کرده‌اند.
  • صرافی‌های بانکی (صرافی‌های بانکی شامل بانک ملت، بانک سامان، 5 بانک ملی ایران. بانک‌های تجارت و بانک پارسیان می‌شوند. بانک پارسیان هم به ارائه ارزهای مسافرتی سیاحتی زیارتی اختصاص یافته است و برای افرادی که می‌خواهند به کربلا بروند کاربرد دارد.)

ارز دولتی از کجا بگیریم

نحوه دریافت این ارزها چگونه است؟

تاکنون با معنای ارز، فواید آن در کاهش مخارج سفر، نکات لازم و قیمت آشنا شدیم. اکنون نوبت به چگونگی دریافت ارزهای دولتی کشورهای با ویزا و بدون ویزا می‌رسد. برای این کار باید مدارک گفته شده در لیست زیر را تهیه کنید و سپس به صرافی‌های مجاز بروید. البته می‌توانید پروسه درخواست را از سامانه بازار متشکل ارز ایران بررسی کنید و بعد حضورا مراجعه کنید.

  • دانلود فرم تقاضا و پرکردن آن با اطلاعات صحیح و دقیق
  • اصل و کپی کارت ملی هوشمند (توجه داشته باشید اگر درخواست خود را برای هوشمندشدن کارت ملی ثبت کرده‌اید ولی هنوز برایتان ارسال نشده است، باید کارت ملی قدیمی خود را با رسید ثبت احوال بیاورید. همچنین خوب است بدانید ارائه اصل و کپی شناسنامه هم به جای کارت ملی هوشمند کفایت می‌کند.)
  • اصل و کپی پاسپورت (پاسپورت شما باید صفحه خالی داشته باشد و از اعتبار آن حداقل 6 تا 7 ماه باقی مانده باشد.)
  • اگر مقصد سفرتان کشورهای خارجی با ویزا است، می‌بایست اصل و کپی ویزای خود را به همراه داشته باشید. در غیراینصورت نیازی به ارائه مدرک ویزا ندارید.
  • اصل و کپی برگه بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی مربوطه (اگر به صورت آنلاین بلیط هواپیما موردنظر خود را رزرو کرده‌اید باید تاریخ و زمان خرید بلیط، اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط و کد رهگیری بر روی آن درج شده باشد. در این میان تفاوتی ندارد که بلیط هواپیما چارتر خود را از وب سایت‌های ارائه دهنده بلیط مانند قاصدک 24 خریده باشید یا از بلیط‌های سیستمی آن‌ها استفاده کنید؛ در هر صورت باید اطلاعات گفته شده بر روی برگه وجود داشته باشد و برگه رسید آن را ارائه دهید.)
  • ارائه سایر مدارک: مقداری ارز به ریال برای کارمزد صرافی مربوطه، سیمکارت و حساب بانکی (سیمکارت و حساب بانکی باید به نام متقاضی ارز باشد.)
  • اصل و کپی رسید عوارض خروج از کشور

در نهایت باید بدانید ارزهای گفته شده در این مطلب به افراد بالای 12 سال تعلق می‌گیرند و فقط 1 بار در سال قابل دریافت هستند.

459125