این گیاه مبارز طبیعی عفونت‌ و التهاب‌ است

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: از زرشک برای درمان و بهبود علائم التهاب و عفونت‌ها استفاده می‌شود و همچنین در درمان عفونت مثانه، دستگاه گوارش و ادراری تأثیرگذار است.
تصویر این گیاه مبارز طبیعی عفونت‌ و التهاب‌ است

به گزارش سایت خبری پرسون، زهرا امیدی اظهار کرد: زرشک گیاهی است که ایرانیان از میوه آن در غذاها، به عنوان یک نوشیدنی و به شکل مربا و شربت استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: این دانه‌های ترش و خوشمزه خواص زیادی دارند و برای بدن نیز بسیار مفید هستند.

امیدی با اشاره به این‌که گیاه زرشک یک سرده از گونه زرشکیان است، عنوان کرد: این گیاه خواص بی‌شماری دارد و می‌توان از آن در غذاها و نوشیدنی‌ها یا به‌صورت مربا و رب استفاده کرد.

این کارشناس گیاهان دارویی بیان کرد: تحقیقات نشان داده زرشک دارای خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی است و با پیشگیری از متصل شدن باکتری به سلول‌های بدن انسان از بروز عفونت‌های قارچی و باکتریایی جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: از زرشک برای درمان و بهبود علائم التهاب و عفونت‌ها استفاده می‌شود و همچنین در درمان عفونت مثانه، دستگاه گوارش و ادراری تأثیرگذار است.

امیدی عنوان کرد: میوه زرشک در مقایسه با ریشه آن در مقابله با عفونت‌های دستگاه ادراری تأثیر بیشتری دارد.

این کارشناس گیاهان دارویی بیان کرد: زرشک در درمان گلودرد، گرفتگی بینی، سینوزیت و بهتر شدن برونشیت و مشکلات شایع دستگاه تنفسی تأثیرگذار است.

وی افزود: از این میوه برای درمان التهاب‌ها و عفونت‌های پوستی ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکانس نیز استفاده می‌شود.

امیدی با اشاره به کاربرد این گیاه در درمان مشکلات گوارشی، عنوان کرد: بربرین ماده‌ای است که در ترکیبات زرشک وجود دارد و با کمک به ماهیچه‌های صاف که دیواره‌های روده را می‌پوشانند به بهتر شدن گوارش غذا و کاهش دردها و بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند.

این کارشناس گیاهان دارویی عنوان کرد: زرشک به خاطر خاصیت منقبض کننده‌ای که دارد به نسبت آنتی‌بیوتیک‌ها مشکلات گوارشی را سریع‌تر حل می‌کند.

وی تصریح کرد: براساس مطالعاتی که به‌تازگی روی زرشک انجام شده با استفاده از ماده بربرینی که در زرشک وجود دارد می‌توان با عفونت‌های باکتریایی، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها مبارزه کرد.

امیدی بیان کرد: بربرین با تحریک تولید گلبول‌های سفیدی به نام ماکروفاژ (درشت خوارها) به درمان التهاب دستگاه گوارش و اسهال کمک می‌کند.

این کارشناس گیاهان دارویی عنوان کرد: مصرف جوشانده یا آب زرشک باعث تسریع روند درمان سوء هاضمه می‌شود و برای بهبود بیماری این مشکل بهتر است تقریباً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیش از صرف وعده غذایی از زرشک استفاده کنید.

وی ادامه داد: مصرف زرشک در درمان قند خون تأثیرات چشم‌گیری داشته و آن‌را به یک گزینه در دسترس و مناسب برای پیشگیری یا درمان دیابت تبدیل کرده است.

امیدی با اشاره به کاربرد زرشک در کمک به سلامت قلب و عروق، بیان کرد: زرشک با کاهش کلسترول خون و سرم به حفظ سلامت عمومی قلب و عروق کمک می‌کند.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به این‌که استفاده از زرشک باعث تقویت کبد می‌شود ادامه داد: کبد وظیفه تصفیه خون، تولید صفرا، سم‌زدایی، هضم چربی‌ها، تجزیه هورمون‌ها و ذخیره ویتامین‌ها و آهن را بر عهده دارد.

وی عنوان کرد: نقش اصلی کیسه صفرا ذخیره کردن آن است که توسط کبد ساخته می‌شود.

امیدی تأکید کرد: صفرا همراه آنزیم‌های روده به بدن در هضم غذاهای چرب کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

458949