تآثیر زایمان طبیعی بر سیستم ایمنی نوزاد

یک کارشناس مامایی به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد در زایمان طبیعی اشاره کرد و گفت: نوزاد در بدو تولد خود سیستم ایمنی ضعیفی دارد و زمانی که زایمان طبیعی به دنیا می‌آید، از طرف مادر باکتری‌های مفیدی را دریافت می‌کند که رویِ سیستم ایمنی نوزاد و سلامت روده‌های او تأثیرگذار است.
تصویر تآثیر زایمان طبیعی بر سیستم ایمنی نوزاد

به گزارش سایت خبری پرسون،سارا مهراد اظهار کرد: بدن زن به‌طور معجزه‌آسایی با فرآیند زایمان طبیعی سازگار است و با ترشح چهار هورمون اصلی، مادر می‌تواند به‌راحتی مراحل زایمان طبیعی را پشت سر بگذارد.

وی بابیان اینکه زایمان طبیعی به‌عنوان عاملی تضمینی بر سلامت مادر و کودک است، تصریح کرد: توصیه می‌شود، مادران باردار این نوع زایمان را در اولویت انتخاب خود قرار دهند. عبور نوزاد از کانال زایمان، منجر به خروج مایع آمنیوتیک موجود از ریه او شده و به تنفس سریع و آسان‌تر نوزاد کمک می‌کند.

مهراد گفت: در زایمان‌های طبیعی احتمال زجر تنفسی و خفگی نوزاد به حداقل می‌رسد، همچنین درد زایمان برای مادر باردار و آزاد شدن هورمون‌های او منجر به رشد ریه‌های نوزاد خواهد شد.

وی بیان کرد: در زایمان طبیعی، تغییرات حاصل از بارداری و زایمان، با سرعت بیشتری به حالت قبل از بارداری بازمی‌گردد و مادران زودتر می‌توانند به‌تناسب اندام مطلوب برسند.

این کارشناس مامایی به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد در زایمان طبیعی اشاره کرد و گفت: نوزاد در بدو تولد خود سیستم ایمنی ضعیفی دارد و زمانی که زایمان طبیعی به دنیا می‌آید، از طرف مادر باکتری‌های مفیدی را دریافت می‌کند که رویِ سیستم ایمنی نوزاد و سلامت روده‌های او تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: شیردهی در مادرانی که با روش طبیعی زایمان کرده‌اند در چند هفته اول بعد از زایمان بهتر از مادران سزارینی خواهد بود. بی‌شک زایمان سزارین، بدون ضرورت و دلیل پزشکی مادر و جنین را در معرض آسیب قرار خواهد داد.

مهراد بیان کرد: زایمان سزارین درصورتی‌که بدون هیچ ضرورت و دلیل پزشکی صورت گیرد، قطعاً مادر و جنین را در معرض خطراتی چون عفونت پس از زایمان، خونریزی، لخته شدن خون و مشکلات تنفسی قرار خواهد داد و افزایش میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را به همراه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اهمیت زایمان طبیعی با استناد به آمار موجود، افزود: ۱۷ درصد احتمال ناباروری بعدی در زنان سزارینی و ۷۴ درصد احتمال چسبندگی جفت در بارداری‌های بعدی برای زایمان سزارینی وجود دارد. همچنین نوزادان حاصل از زایمان سزارین، در معرض چاقی زیر پنج سال قرار دارند.

مهراد در پایان تأکید کرد: زایمان طبیعی این روزها به تابو تبدیل‌ شده است. به‌منظور غلبه بر ترس حاصل از زایمان طبیعی، شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان و استفاده از روش‌های کاهش درد در حین زایمان امری مهم و ضروری است.

منبع:ایسنا

458768