راه برای خلاقیت در خوشنویسی باز است

مسئول کمیته بانوان انجمن خوشنویسان ایران گفت: حال اقتصاد هنر خوشنویسی در کشور ما خوب نیست و تاکنون نیز کار جدی برای تحول در اقتصاد هنر خوشنویسی و سایر هنرهای تجسمی صورت نگرفته است.
تصویر راه برای خلاقیت در خوشنویسی باز است

به گزارش سایت خبری پرسون،ازهار شرکاء مسئول کمیته بانوان انجمن خوشنویسان ایران در قزوین با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی بداهه‌نویسی خوشنویسی در کشور اظهار داشت: در این رویداد برای اولین بار مشاهده کردیم که حضور شکسته‌نویسان (خطاطان رشته شکسته‌نستعلیق) از حضور نستعلیق‌نویسان بیشتر بود؛ چرا که در جشنواره‌ها معمولاً تعداد نستعلیق‌نویسان بیشتر از شکسته‌نویسان است.

وی درباره میزان حضور و مشارکت بانوان در انجمن خوشنویسان ایران گفت: در حال حاضر 65 درصد از اعضای انجمن خوشنویسان ایران در کل کشور را بانوان و خانم‌ها تشکیل می‌دهند و همچنین 70 درصد هنرجویان انجمن خوشنویسان ما بانوان هستند و بنابراین بانوان ما در حوزه خوشنویسی و خطاطی گوی سبقت را از آقایان ربوده‌اند.

شرکاء تصریح کرد: با وجود نسبت جمعیتی بالاتر بانوان نسبت به آقایان، بانوان ما متأسفانه در شورای عالی انجمن خوشنویسان نماینده‌ای ندارند و دلیل آن هم این است که برخی بانوان خوشنویس و استاد ما کارمند هستند و یا مسئولیت‌هایی در خانه دارند و به همین خاطر چندان گرایشی به کار مدیریتی در انجمن خوشنویسان ندارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم در شورای انجمن خوشنویسان تهران هم تنها نماینده خانم‌ها محسوب می‌شوند و 7 نفر دیگر عضو این شورا از اساتید آقا هستند.

در قراداد معامه آثار هنری ضعف قانونی جدی داریم

مسئول کمیته بانوان انجمن خوشنویسان ایران در ادامه این گفت‌وگو درباره وضعیت اقتصاد هنر خوشنویسی در کشور گفت: متأسفانه امروز حال اقتصاد هنر خوشنویسی در کشور ما خوب نیست و با وجود اینکه در سخنرانی‌ها به مسئولان این نکته را بارها گوشزد کرده‌ایم، اما تاکنون کار جدی برای تحول در اقتصاد هنر خوشنویسی و سایر هنرهای تجسمی صورت نگرفته است.

شرکاء افزود: امروز در کشورهای مختلف دنیا یک اثر هنری با شناسنامه دقیق به فروش می‌رسد و به تعداد دفعاتی که اثر هنری یک هنرمند به افراد یا نهادها فروخته و منتقل شود، 25 تا 30 درصد مبلغ فروش اثر به هنرمند برمی‌گردد و بنابراین یک هنرمند همیشه و مادام‌العمر از بابت فروش اثر هنری متعلق به او پول دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: البته چنین شرایطی در قراردادهای قانون و محکمی که با هنرمندان منعقد می‌شود، ذکر می‌شود و ما در حوزه قرارداد خرید و فروش آثار هنری ضعف‌های قانونی جدی داریم که باید در مجلس شورای اسلامی برطرف شود.

راه برای خلاقیت در خوشنویسی باز است

شرکاء همچنین درباره میزان اعمال خلاقیت و نوآوری در هنر خوشنویسی گفت: هیچ‌گونه قانون ثابتی در خوشنویسی نداریم و به همین خاطر راه برای خلاقیت و ایجاد سبک‌های جدید باز است. هر چند امروز 2 شیوه کلی داریم که شیوه استاد میرعماد حسنی شیوه قدما و شیوه استاد میرزا محمدرضا کلهر شیوه معاصرین محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: برای مثال امروز استاد علی‌اشرف صندوق آبادی سبکی از خوشنویسی ابداع کرده مه مابین میرعماد و میرزا غلامرضا اصفهانی است و استاد میرحیدر موسوی هم تلفیقی از سبک میرزا محمدرضا کلهر و میرزا غلامرضا را ارائه می‌دهد.

منبع:تسنیم

456933