کاهش فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۲

فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو بود.
تصویر کاهش فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۲

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از ورایتی، فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۲، ۳۰۶ میلیون یورو (۳۲۸ میلیون دلار) بود و شمار بلیت‌های فروخته شده به ۴۴.۵ میلیون قطعه رسید که در مقایسه با میانگین ۳ سال پیش از پاندمی یعنی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به میزان ۴۸ درصد کاهش یافته است.

اگر از جنبه مثبت بخواهیم نگاه کنیم فروش گیشه‌های سال ۲۰۲۲ به نسبت سال ۲۰۲۱ با افزایشی ۸۱ درصدی روبه‌رو شده زیرا پیش از آن تعطیلی‌ها، استفاده اجباری از ماسک و دیگر عوارض ناشی از کووید فروش را بسیار پایین آورده بود.

اما در مقایسه با ۱۵۲ میلیون بلیت فروخته شده در فرانسه سال ۲۰۲۲ یا در آلمان که برابر ۷۴ میلیون و در اسپانیا برابر ۵۹ میلیون قطعه بود- هر چند همه آنها نیز پایین‌تر از سطح پیش از پاندمی بودند- آمار ایتالیا بسیار پایین‌تر است.

باید گفت آمار تماشاگران سینماهای فرانسه و آلمان هر ۲ تقریباً ۲۶ درصد پایین‌تر از سطح قبل از پاندمی بود و در اسپانیا ۳۷ درصد کمتر بود.

فیلم‌های غالب در سینماهای ایتالیا فیلم‌های هالیوودی بودند که ۵۸ درصد از بازار فیلم را به خود اختصاص دادند و افزایشی ۷ درصدی در مقایسه با دوره پیش از کرونا را رقم زدند. مانند فرانسه در ایتالیا نیز هیچ فیلم محصول داخل در بین ۱۰ فیلم پرفروش سال جای نگرفت و این برای اولین بار در سال‌های اخیر است که چنین وضعیتی مشاهده شد.

پرفروش‌ترین فیلم ایتالیا در سال ۲۰۲۲، دنباله پرفروش جیمز کامرون «آواتار: راه آب» بود که بیش از ۲۷ میلیون یورو (۲۹ میلیون دلار) فروش داشت. پس از آن فیلم «مینیون‌ها ۲» با فروش ۱۴.۷ میلیون یورویی (۱۵.۸ میلیون دلار)، «دکتر استرنج در چند جهان دیوانگی» با فروش ۱۳.۶ میلیون یورویی (۱۴.۶ میلیون دلار) جای داشتند.

عنوان پرفروش‌ترین فیلم ایتالیایی در گیشه‌ها به «عجیب» ساخته روبرتو آندو رسید که تونی سرویلو بازیگر «زیبایی بزرگ» در نقش لوئیجی پیراندلو نمایشنامه‌نویس برنده جایزه نوبل در آن بازی کرده بود. فیلم‌های ایتالیایی ۶۰.۳ میلیون یورو (۶۴.۷ میلیون دلار) یا ۱۹.۷ درصد از کل بازار فیلم را به خود اختصاص دادند.

بیشترین فروش در ایتالیا در اختیار دیزنی بود که ۲۶.۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد و برادران وارنر با فروش ۲۰.۷ درصد، یونیورسال با ۱۴.۷ درصد در جایگاه بعدی قرار گرفتند و کمپانی مستقل داخلی ایگل پیکچرز هم سهم ۹ درصدی را در اختیار داشت.

فرانچسکو روتلی رئیس اتحادیه سینماداران با این حال تاکید کرد که با خوش‌بینی محتاطانه به استقبال سال نو می‌روند زیرا می‌دانند بازگشت به سطوح قبل از همه گیری زمان می‌برد. وی همچنین بر قدرت فیلم‌های تولیدی تاکید کرد و افزود تعدد و اصالت محصول می‌تواند یک فصل جدید عالی سینمایی را رقم بزند.

«دست خدا» ساخته پائولو سورنتینو، «آمریکای لاتین» ساخته دامیانو و فابیو دینوچنزو، «پسر دوست‌داشتنی» ساخته فرانچسکو لِتیری، «۳ طبقه» ساخته نانی مورتی، «خوش‌آمدی ونیز» ساخته آندرآ سگری، «دیابولیک» ساخته برادران مانتی شماری از فیلم‌های مطرح داخلی ایتالیا در سال ۲۰۲۲ بودند.

456416