رشد ۶۴ درصدی گیشه فروش در سینماهای بریتانیا

آمار گیشه فروش در سینماهای بریتانیا در سال ۲۰۲۲ با رشدی ۶۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ مواجه شد.
تصویر رشد ۶۴ درصدی گیشه فروش در سینماهای بریتانیا

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از اسکرین دیلی، مجموع درآمد باکس آفیس بریتانیا و ایرلند در سال ۲۰۲۲ با رشدی ۶۴ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ به رقم ۹۷۸ میلیون پوند رسید؛ اما همچنان در برابر ۱.۳۵ میلیارد پوندی که آمار فروش ۲۰۱۹ است و آخرین سال پیش از پاندمی، ۲۸ درصد عقب است.

در هر حال رسیدن به آمار امسال هم به معنی نشانه‌های امیدوار کننده در بهبودی اوضاع سینما در این منطقه است و با اکران ۹۱۱ فیلم جدید در سال گذشته، ۵۰۳ فیلم بیشتر از سال ۲۰۲۱ راهی سینماها شد. اوج اکران در سال ۲۰۱۹ با نمایش ۹۳۸ فیلم در سال رقم خورده بود.

با وجود این شمار فیلم‌های بلاک باستر و پرفروش هنوز پایین‌تر از حد انتظار بود. در سال ۲۰۲۲ برای ۱۳۵ فیلم اکران گسترده با افتتاحیه در بیش از ۲۵۰ سالن سینما رقم خورد که کمتر از رقم ۱۸۶ مورد در سال ۲۰۱۹ بود. میانگین درآمد برای هر اکران گسترده ۶.۴ میلیون پوند بود که از رقم ۶.۹ میلیون پوند سال ۲۰۱۹ هم کمتر بود. اگر تعداد اکران‌های گسترده به اندازه سال ۲۰۱۹ شود آن وقت ۳۲۵ تا ۳۵۰ میلیون پوند دیگر به فروش گیشه‌ها اضافه می‌شود و تقریباً همان رقم سال ۲۰۱۹ تکرار می‌شود.

ارقام نهایی شمار بلیت فروخته شده برای سال ۲۰۲۲ هنوز اعلام نشده اما احتمالاً بیش از ۱۲۵ میلیون قطعه بلیت خواهد بود که به معنی افزایش ۵۶ درصدی در مقایسه با ۸۰ میلیون بلیت فروخته شده در سال ۲۰۲۱ است.

پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ سینماهای بریتانیا به رقم قبل از کرونا دست یابند.

در جمهوری ایرلند آمار فروش در سال ۲۰۲۲ به میزان ۸۹ درصد بیشتر از سال پیش بود و بهترین بهبودی را در میان ۵ کشوری که قلمروی بریتانیا را تشکیل می‌دهند به خود اختصاص داد. باکس آفیس ایرلند شمالی افزایشی ۷۳ درصدی، اسکاتلند ۶۸ درصدی، ولز ۶۳ درصدی و انگلیس ۶۱ درصدی را تجربه کردند.

در سینماهای این منطقه «تاپ گان: ماوریک» محصول پارامونت در این مدت با ۸۳.۶ میلیون پوند پیشتاز فروش بود و پس از آن «آواتار: راه آب» که از ۱۶ دسامبر اکران شد بیش از ۵۱.۴ میلیون پوند فروخت.

دیزنی با ۴ فیلم در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سال جای داشت که شامل «دکتر استرنج در مارپیچ دیوانگی» با ۴۲ میلیون پوند، «ثور: عشق و تندر» با ۳۷.۴ میلیون پوند و «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» با ۳۳.۶ میلیون پوند دیگر فیلم‌های این فهرست در کنار «آواتار» بودند.

یونیورسال نیز ۳ فیلم فهرست را داشت که شامل «مینیون‌ها: ظهور گرو» با فروش ۴۶.۹ میلیون پوند، «دنیای ژوراسیک: قلمرو» با ۳۵.۱ میلیون پوند، و «بخوان ۲» با فروش ۳۲.۹ میلیون پوند بود.

وارنر برادرز هم با ۲ فیلم پرفروش «بتمن» با فروش ۴۰.۷ میلیون پوند و «الویس» با فروش ۲۷.۶ میلیون پوند در این فهرست جای داشت.

این ۱۰ فیلم در مجموع ۴۳.۸ درصد از کل فروش سال ۲۰۲۲ را شکل دادند.

در این میان «موزیکال ماتیلدا» با اقتباس از کتابی از رولد دال پرفروش‌ترین محصول داخلی بریتانیا شد که ۲۲.۷ میلیون پوند فروخت و هنوز در حال اکران است. «بلفاست» با ۱۵.۶ میلیون پوند و «دانتون ابی: عصر جدید» با فروش ۱۵.۱ میلیون پوند دیگر فیلم‌های پرفروش داخلی بودند.

455968