ستاره ایرانی کاخ الکساندرا را در شوک فرو برد

حسین وفایی با وجود همه درخشش‌ها در سال‌های گذشته به شکل خودکار نتوانست بین ۱۶ نفر برتر قرار بگیرد و جواز حضور در مسابقات مسترز را به دست آورد. با این حال یک اتفاق نه تنها باعث شد حسین به این رقابت‌ها برسد که در ادامه یک شوک بزرگ به دنیای اسنوکر وارد کرد.
تصویر ستاره ایرانی کاخ الکساندرا را در شوک فرو برد

به گزارش سایت خبری پرسون، قبل از شروع مسابقات مسترز اسنوکر به عنوان مهم‌ترین رقابت این رشته ورزشی حتی قرار نبود هیچ شرکت کننده‌ای از ایران در آن حضور داشته باشد. چرا که در طول تاریخ چنین چیزی رقم نخورده بود. حسین وفایی با وجود همه درخشش‌ها در سال‌های گذشته به شکل خودکار نتوانست بین ۱۶ نفر برتر قرار بگیرد و جواز حضور در مسابقات را به دست آورد. با این حال یک اتفاق نه تنها باعث شد حسین به این رقابت‌ها برسد که در ادامه یک شوک بزرگ به دنیای اسنوکر وارد کرد.

چندی قبل رسانه‌ها و پلیس از یک تیم جنایتکار رونمایی کردند که در مسابقات بین‌المللی اسنوکر اقدام به شرط بندی و تبانی می‌کردند. در این پرونده نام ۱۰ اسنوکرباز سرشناس چینی هم به چشم می‌خورد از جمله ژائو ژینتونگ، شماره ۹ جهان، ۲۵ ساله و برنده دو رویداد رنکینگ از جمله قهرمانی انگلیس ۲۰۲۱، و یان بینگتائو، ۲۲ ساله، شماره ۱۶ جهان و برنده مسترز در ۲۰۲۱. بالاترین رتبه در بین سایر بازیکنان لو نینگ با ۲۹ سال سن و رتبه ۴۶ است. سایر بازیکنان عبارتند از لیانگ ونبو، برنده سابق اوپن انگلیس، ۳۵ ساله، رتبه ۵۶، لی هانگ، ۳۲ ساله (رتبه ۶۴)، چانگ بینیو، ۲۰ ساله (۷۷) ژانگ جیان‌کانگ، ۲۴ (۸۵)، چن زیفان، ۲۷ (۹۳)، بای لنگنینگ، ۲۰ (۱۲۶)، و ژائو جیانبو ۱۹ ساله، بدون رتبه.

ژائو ژینتونگ اسنوکربازی چینی تا مدتی پیش قرار بود یکشنبه شب در کاخ الکسانداری لندن مقابل مارک سلبی قرار بگیرد، اما رسوایی بزرگ او را از مسابقات بیرون کرد. بعد از اخراج ژائو حسین وفایی به این مسابقات دعوت شد. به این ترتیب حسین تبدیل به نخستین ایرانی تاریخ شد که حضور در چنین مسابقه معتبر و بزرگی را تجربه می‌کند.

حسین وفایی اسنوکرباز ایرانی همیشه نشان داده آدم جاه‌طلبی است و به موفقیت‌های کوچک بسنده نمی‌کند. همین باعث شد او که می‌توانست از تنها نفس حضور در مسترز ۲۰۲۳ لذت ببرد قصد کند خودش را در دور‌های بالاتر هم ببیند. حتی اگر رقیبش نفر دوم دنیا یعنی مارک سلبی با مهارتی باورنکردنی در اسنوکر باشد.

وفایی پیش از این دو بار پیاپی سلبی را شکست داده بود. آخرین بار در آذرماه. اما خودش هم به خوبی می‌دانست که این رقابت‌ها با آن مسابقات زمین تا آسمان تفاوت دارد. نماینده ایرانی حاضر در مسترز اسنوکر در این رقابت هم توانست با اقتدار و با نتیجه ۶ بر ۲ از سد رقیب قدرتمند خود عبور کند تا دنیای اسنوکر را توامان در شوک و تحسین فرو ببرد.

نمایش فوق‌العاده وفایی رسانه‌های دنیا را به واکنش واداشت و نشریه‌های گاردین و یورو اسپرت به صورت کامل پیروزی وفایی را پوشش دادند. یورواسپرت نوشت «این بازیکن ایرانی در دقیقه ۹۰ جانشین ژائو ژینتونگ شده بود. سلبی خوش‌شانس بود که توانست به زحمت در فریم چهارم بازی را دو بر دو مساوی کند، اما درست در زمانی که او فکر می‌کرد به بازی برگشته وفایی شکلی از بازی را شروع کرد که کاملا تهاجمی بود.»

این رسانه در ادامه نوشت: «وفایی چهار فریم متوالی را بدون پاسخ حریف با برد پشت سر گذاشت تا به مصاف برنده جان هیگینز و جک لیسوفسکی برود.» یورواسپرت در توصیف توانایی‌های وفایی نوشت: «وفایی ذاتا بازیکن مثبتی است. او در ابتدای بازی اجازه داد سلبی یک برتری زودهنگام به دست آورد. با این حال وفایی ترسی از قهرمان چندگانه دنیا نداشت و در ادامه توانست از خطا‌های حریف نهایت استفاده را ببرد و امتیازات را یکی پس از دیگری به دست آورد. در نهایت وفایی موفق شد مقاومت سلبی را در هم بشکند و در آخرین راند بازی با بریک ۱۰۴ امتیازی کار حریف را یکسره کند.»

گاردین نیز در این رابطه نوشت وفایی جزو ۱۶ بازیکن برتر دنیا نیست که به صورت خودکار واجد شرایط حضور در مسابقات بودند. اما بعد از اینکه ستاره چینی جزو ۱۰ بازیکنی شد که در بحبوحه تحقیقات در مورد تبانی از تور محروم شدند در مسابقات حضور پیدا کرد. گاردین در ادامه نوشت: «این ایرانی با دو بریک بالای صد و بریک‌های بعدی در ۹۹، ۵۲ و ۶۵ سومین بار متوالی سلبی را شکست داد. در حالی که بالاترین بریک سلبی مقابل وفایی در آن شب تنها ۴۹ بود. او سومین باخت متوالی مقابل وفایی را در چهار سال گذشته متحمل شد.» گادرین تصریح کرد: «وفایی اولین ایرانی است که در تورنمنت رنکینگ موفق به کسب عنوان قهرمان شده. او اولین کسی است که از ایران در مسترز شرکت می‌کند.»

وفایی در پایان مسابقه مقابل دوربین خبرنگاران قرار گرفت و با بیان اینکه این تازه فقط شروع کار است و من هنوز هیچ کاری نکرده‌ام گفت: «باورم نمی‌شود. من خوابم یا بیدارم؟ راستش من نمی‌توانم این را باور کنم. سلبی آنقدر حریف سرسختی است که هرگز تسلیم نمی‌شود. او چنین اسطوره‌ای است و این بسیار لذت بخش بود که میز را با او تقسیم کنم.» وفایی در ادامه افزود: «من به خودم افتخار می‌کنم که دوباره او را شکست دادم. او یکی از بزرگ‌ترین‌های ماست؛ بنابراین من بسیار خوشحالم که مقابل او هت‌تریک کردم.»

مسابقات مسترز اسنوکر تا ۱۵ ژانویه در کاخ الکساندر لندن برگزار می‌شود. این چهل‌ونهمین دوره مسابقات است که از سال ۱۹۷۵ شروع به کار کرده. جایزه نفر اول مسابقات ۲۵۰ هزار پوند تعیین شده و در مجموع به ۱۶ شرکت کننده در مسابقات ۷۲۵ هزرار پوند جایزه نقدی اعطا می‌شود.

در دور اول مسابقات علاوه بر برد قابل توجه وفایی، نیل رابرتسون مدافع عنوان قهرمانی به شان مورفی با نتیجه ۴ بر ۶ باخت و حذف شد. در مسابقات مسترز اسنوکر رونی اوسالیوان با کسب ۷ عنوان قهرمانی و ۶ نایب قهرمانی بهترین عملکرد را در تاریخ از خود به جا گذاشته و بعد از او استفن هندری با ۶ قهرمانی دوم است. مارک سلبی که به حسین وفایی باخت با سه عنوان قهرمانی در رده سوم پرافتخارترین ورزشکاران این رشته قرار دارد.

حسین وفایی در مسترز اسنوکر در قسمت پایین جدول حضور دارد و ممکن است در مراحل بعدی با رونی اسطوره اسنوکر هم دیدار داشته باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

456415