واکنش مرعشی به اجرای اعدام های اخیر

مجمع عمومی جبهه اصلاحات یک‌شنبه شب به ریاست حسین مرعشی نایب رئیس جبهه برگزار شد. 

تصویر واکنش مرعشی به اجرای اعدام های اخیر

به گزارش سایت خبری پرسون، در ابتدای جلسه مرعشی با توجه به تداوم اجرای احکام اعدام مرتبط با حوادث‌ اخیر، ابراز عقیده کرد: عجله و ابهام در روند قضایی این پرونده‌ها و برگزاری دادگاه در پشت درهای بسته موجب عدم اقناع افکار عمومی شده است و در نتیجه بخش بزرگی از مردم احساس می‌کنند عدالت رعایت نشده و ظلم صورت گرفته است.

وی از مسئولان قضایی سوال کرد چرا قانون آیین دادرسی، به خصوص حقوق متهم را به درستی رعایت نمی‌کنید و چرا اجازه ندادید متهمان در فرایند دادرسی از وکیل انتخابی برخوردار باشند و چرا این مقدار پنهان‌کاری و چرا این مقدار بی توجهی به نظرات صاحبنظران حقوقی و فقهی و چرا این مقدار عجله در گرفتن جان انسانها؟

وی در ادامه با اشاره به سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینى حامل ۱۷۵ انسان بیگناه که اغلب آنها شهروندان عزیز ایرانی بودند و ابراز تسلیت به بازماندگان آنها گفت چطور پس از سه سال هنوز هیچ حکمی در مورد عوامل این فاجعه صادر نشده است اما در موضوعی که متهمان آن شهروندان بی‌پناه هستند ظرف پنجاه روز حکم اعدام صادر و اجرا می‌شود؟ آیا نباید به معترضان به این مقدار تبعیض حق داد که بر سر مسئولان قضایی و مسئولان اداره کشور فریاد بزنند؟

مرعشی ادامه داد: بی‌گمان ضربه این تعلل سه ساله در دادرسی پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینى به حیثیت نظام، از ضربه هر محاربه‌ای به امنیت بیشتر بوده است.

نایب رئیس جبهه اصلاحات افزود: در چنین شرایطی متأسفانه شاهد بازداشت روزنامه نگارانی هستیم که تلاش می‌کنند با انعکاس صدای بی‌پناهان، دست‌اندرکاران امور را هشیار کنند تا از تکرار خطاهای حاکمیتی خودداری کنند. وی این مطلب را با اشاره به بازداشت اخیر مهدی بیک خبرنگار اعتماد که با خانواده محکومان به اعدام مصاحبه کرده بود، بیان کرد.

مرعشی در ادامه سخنان خود به سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و با بیان ادعای «پر ابهام» بودن این واقعه، فقدان او را خسارت بزرگی برای کشور دانست.

وی افزود: اگر به توصیه‌های هاشمی در آخرین خطبه نماز جمعه او که در سال ۸۸ برگزار شد، عمل شده بود امروز شاهد این مقدار رویگردانی مردم از نظام نبودیم. وی مهمترین ویژگی هاشمی را درک درست او از وظایف حاکمیت در قبال کشور و مردم برشمرد و فقدان کارآمدی را مهمترین نقیصه مسئولان فعلی نظام دانست که موجب بیشترین بخش نارضایتی‌ها در جامعه شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که حاکمان با قبول مسئولیت خود در قبال وضع موجود از مردم عذرخواهی کرده و نشان دهند که با مشارکت جویی از مردم و نخبگان در صدد اصلاح رویه حکمرانی در جهت خواست و اراده مردم هستند.

وی در پایان گفت: انجام گفتگوی ملی و استفاده از نظرات کارشناسان خبره و مدیران توانمند، تنها راه ایجاد امید و وفاق برای برون رفت از وضعیت نابسامان امروز کشور است.

در این جلسه گزارشی از التهابات سیاسی و رخدادهای سیستان و بلوچستان توسط یکی از اعضاء ارائه شد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت

456202