مصائب تحصیل در روستای تقرتپه گرگان؛ از مدرسه تخریبی تا رودخانه بی‌پل

«حسن مدرس‌زاده»، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان گرگان  با اشاره به تخریبی بودن مدرسه این روستا، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۹ تخریبی بودن مدرسه روستای «تقرتپه» اعلام شده اما در حال حاضر بر اساس سیاست های موجود شرایط برای ساخت مدرسه جدید وجود ندارد و اواویت با تکمیل پروژه های نیمه تمام است.
تصویر مصائب تحصیل در روستای تقرتپه گرگان؛ از مدرسه تخریبی تا رودخانه بی‌پل

به گزارش سایت خبری پرسون،در حالی که روستای «تقرتپه» گرگان ۲۰ کیلومتر بیشتر از مرکز استان گلستان فاصله ندارد اما محرومیت های آن آزاردهنده است، دانش آموزانی که در این روستا تحصیل می کنند علاوه بر آنکه مجبور به تحصیل زیر سقف های لرزان مدرسه تخریبی و غیراستاندارد هستند برای عبور و مرور از رودخانه روستا و رسیدن به مدرسه با مشکل مواجه هستند.

بسیاری از والدین دانش آموزان روستای تقرتپه گرگان ضمن گله مندی از نبود پل بر روی رودخانه این روستا اعلام کردند در حالی که مدرسه مسافت زیادی با روستا ندارد و در منطقه مسکونی واقع شده اما نبود پل باعث شده تا خانواده ها هر روز شخصاً دنش آموزان خود را به مدرسه برسانند از سویی رودخانه به عرض ۲۰ متری عبور و مرور را برای دانش آموزان غیرممکن کرده و والدین مجبورند هر روز با خودروی شخصی و یا سرویس مدرسه فرزندان خود را به مدرسه برسانند البته والدینی که توان انجام این کار را ندارند فرزندان خود را با فرغون از مسیر رودخانه به مدرسه می رسانند.

مصائب تحصیل در روستای تقرتپه گرگان؛ از مدرسه تخریبی تا رودخانه بی‌پل

«حسن مدرس‌زاده»، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان گرگان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به تخریبی بودن مدرسه این روستا، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۹ تخریبی بودن مدرسه روستای «تقرتپه» اعلام شده اما در حال حاضر بر اساس سیاست های موجود شرایط برای ساخت مدرسه جدید وجود ندارد و اواویت با تکمیل پروژه های نیمه تمام است.

وی ادامه داد: در صورتی که یکی از خیرین، اعتبار اولیه را برای آغاز پروژه ساخت مدرسه در روستای «تقرتپه» گرگان تقبل کنند، می توان ساخت مدرسه را آغاز کرد البته متولی ساخت مدرسه اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس است اما امیدوارم اهالی محترم روستا و مجمع خیرین برای ساخت مدرسه در روستای تقرتپه پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه اگر ظرفیت جدیدی ایجاد شود تکمیل پروژه ساخت مدرسه در این روستا در دستور کار قرار می گیرد، بیان کرد: در مسئله ساخت پل بر روی رودخانه روستا نیز ما مطالبه‌گر هستیم و بر خود وظیفه می دانیم از جان دانش آموزان صیانت کنیم، ما گلایه والدین را می پذیریم چراکه شرایط برای عبور و مرور دانش‌آموزان روستا به ویژه در زمان بارندگی مناسب نیست.

وی تأکید کرد: در مصوبه ای که در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ در جریان حضور کاروان خدمت در روستای تقرتپه منعقد شده بنیاد مسکن به عنوان متولی ساخت پل در این روستا انتخاب شد اما تاکنون در این حوزه اقدامی انجام نداده است.

«ولی الله رضایی»، رئیس اداره بنیاد مسکن شهرستان گرگان اما نظر دیگری دارد و معتقد است؛ هر اداره‌ای وظیفه‌مندی دارد در این روستاها نیز جدول بندی و آسفالت روستاها بر عهده بنیاد مسکن است اما از آنجایی که پل این روستا باید بر روی رودخانه احداث شود در حیطه وظیفه مندی بنیاد مسکن نیست و آب منطقه‌ای باید برای ساخت پل اقدام کند.

وی با بیان اینکه در روستای تقرتپه گرگان رودخانه عریضی وجود دارد و روی آن باید پل ساخته شود که این در شرح وظیفه بنیاد مسکن نیست، تصریح کرد: ممکن است در کاروان خدمت مصوباتی منعقد شده باشد که حضور ذهن ندارم اما مسئله فعلی ما کمبود اعتبار است، ما تنها در گرگان ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام داریم که اگر اعتبار برسد اولویت با این پروژه‌های نیمه تمام است.

وی با بیان اینکه برای ساخت پل با عرض ۲۰ متر آن هم در بافت و محدوده روستا هیچ اعتباری در اختیار بنیاد مسکن قرار نمی گیرد که بخواهد برای ساخت پل اقدام کند، تأکید کرد: گرچه در مجموع ساخت این پل در وظیف‌مندی بنیاد مسکن نیست.

وی اضافه کرد: هیچ مسئولی نمی‌خواهد کارها بر زمین بماند وقتی اعتبار باشد ما آن پروژه را اجرا خواهیم کرد اما تا زمانی که پروژه‌های بر زمین‌مانده زیادی در حوزه وظایف قانونی خود داریم، نمی‌توانیم برای ساخت این پل که در شرح وظایف قانونی ما نیست اقدام کنیم.

اما «امین عموزاد»، مدیر شرکت آب منطقه‌ای شهرستان گرگان با رد سخنان رئیس بنیاد مسکن گرگان گفت: پل‌هایی که در محدوده روستا و برای ارتباط بین دو خانه ساخته می شود بر عهده بنیاد مسکن و پل هایی که برای ارتباط اراضی است بر عهده جهاد کشاورزی و پل های بین دو روستا بر عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

وی اضافه کرد: در موضوع ساخت پل برای روستای تقرتپه گرگان هیچ قانون و شرح وظیفه قانونی بر عهده آب منطقه ای قرار داده نشده و ما صرفاً در راستای صدور مجوز و نظارت بر احداث پل اقدام می کنیم.

در حالی که دانش آموزان یک روستا در سرما، برف و بوران زمستان شرایط سخت و مشقت باری را برای رفتن به مدرسه و تحصیل تجربه می کنند اما هیچ یک از دستگاه های اجرایی ذی ربط حاضر به پذیرش ساخت پل در این روستا نشدند و هر یک با پاسکاری ساخت پل سعی دارند از اجرای این مهم شانه خالی کنند.

منبع:ایسنا

456133