علائم دیسک کمر در پاها را بشناسید تا از خطرات فلج شدن در امان بمانید

علائم دیسک کمر در پاها معمولا همراه با بی‌حسی، ضعف و گزگز پاها است. از آنجایی که دیسک بیرون زده کمر خبر از آسیب‌دیدگی بالشتک بین مهره‌ها دارد.
تصویر علائم دیسک کمر در پاها را بشناسید تا از خطرات فلج شدن در امان بمانید

به گزارش سایت خبری پرسون،علائم دیسک کمر در پاها معمولا همراه با بی‌حسی، ضعف و گزگز پاها است. از آنجایی که دیسک بیرون زده کمر خبر از آسیب‌دیدگی بالشتک بین مهره‌ها دارد. کانال نخاعی ستون فقرات مسیر عبور نخاع و عصب‌های اصلی پاها و پایین‌تنه است. پس رویارویی با علائم دیسک کمر در پاها هنگام آسیب به دیسک دور از ذهن نیست.

عمدتا در قسمت پایین کمر و ستون فقرات فتق دیسک شایع‌تر از سایر نقاط است. مهره‌های درگیر ستون فقرات مشخص می‌کنند که آیا علائم دیسک کمر در پاها را باید جدی گرفت یا خیر. بدور از همه توصیفات غیر علمی دیسک کمر، رویارویی با درد، بی حسی یا ضعف در بازو و پا می‌تواند علائم دیسک کمر در پاها باشد.

اغلب افراد فاقد نشانه‌های فتق دیسک هستند. برخی دیسک کمر و درد پای چپ را تجربه می‌کنند، و به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال درمان دیسک کمر و درد پای چپ هستند. به صورت کلی درد ناشی از آسیب‌دیدگی دیسک در افراد مختلف متفاوت به نظر می‌رسد.

رویکرد این مقاله از مجله سلامت سیوطب بررسی علائم دیسک کمر در پاها و درمان دیسک کمر در منزل با کمربند پلاتینر است.

علائم دیسک کمر در پاها؛ 3 نشانه اصلی این عارضه در بدن

فتق دیسک‌ غالبا در قسمت پایین کمر رخ می‌دهد ولی مهره‌های گردن هم خارج از این موضوع نیستند. علائم و نشانه‌ها به محل قرارگیری دیسک و اینکه‌ آیا دیسک به عصب فشار می‌آورد بستگی دارد. بیرون‌زدگی دیسک معمولا یک طرف بدن را درگیر می‌کند. به همین دلیل دیسک کمر و درد پای راست باور اشتباهی نیست. علائم دیسک کمر خطرناک، در اندام‌های زیر نمود بیشتری از خود نشان می‌دهند:

  • درد بازو یا پا: اگر فتق دیسک پایین کمر باشد، علاوه بر درد کمر، باسن، ران و ساق پا نیز درگیر خواهند شد. نباید فراموش کرد که درد در بخشی از پا و ران می‌تواند معرف سیاتیک باشد.

فتق دیسک گردن، شانه و بازو را درگیر درد خواهد کرد. حتی هنگام سرفه، عطسه یا حرکت در موقعیت‌های خاصی، این درد کیفیت حرکت بازو یا پا را تنزل می‌دهد. این نوع درد اغلب به صورت تیز یا سوزش خود را نشان می‌دهد.

  • بی حسی یا گزگز: از مهم‌ترین علائم دیسک کمر در پاها بی‌حسی و گزگز است. اینکه درد دیسک کمر به کجا می زند بستگی به بخشی از ستون فقرات دارد که اسیب دیده است. بسیاری از افراد وقتی با بی‌حسی و گزگز پاها روبرو می‌شوند در ذهن خود خطرناکترین دیسک کمر را تصویر می‌کنند. آن‌ها تصور می‌کنند که با این علائم دیسک کمر در پاها به زودی زمین‌گیر خواهند شد، ولی این باور اشتباهی است. اما باید پذیرفت که عدم پیگیری درمان کمر درد، زندگی فرد را با چالش‌های بزرگی روبرو خواهد ساخت.
  • ضعف: آسیب‌های وارد شده به اعصاب عضلات، ماهیچه‌ها را ضعیف می‌سازد که امکان دارد فرد با ناتوانی حرکتی و زمین خوردن روبرو شود. حتی ماهیچه‌هایی که توسط اعصاب آسیب‌دیده فعالیت می‌کنند، بر توانایی شخص در بلندکردن یا نگه‌داشتن وسایل تاثیر زیادی می‌گذارد.

چگونه از ایجاد علائم دیسک کمر در پاها جلوگیری کنیم

  • وزن سالم را حفظ کنید: اضافه وزن همواره فشار ممتدی را بر ستون فقرات وارد می‌کند. این فشارهای نامتعارف روزانه مهره‌های کمر را مستعد فتق خواهد کرد. بیشتر کسانی که علائم دیسک کمر در پاها را تجربه می‌کنند عمدتا وزن بالایی دارند. پس باید گفت که برای درمان کمر درد و همچنین درمان دیسک کمر در پاها کاهش وزن روشی تدریجی اما بسیار تاثیرگذار است.
  • ورزش: تقویت عضلات بدن همیشه باعث تثبیت و حمایت از ستون فقرات خواهد شد. پس می‌توان از ورزش به عنوان یک روش کار امد برای درمان کمر درد نام برد.
  • خودداری از مصرف سیگار: خودداری از مصرف فرآورده مخدری بهبود عضلانی را تا حد زیادی تضمین خواهد کرد.
  • وضعیت بدن را خوب حفظ کنید: این باعث کاهش فشار روی ستون فقرات و دیسک می‌شود و علائم دیسک کمر در پاها را کاهش می‌دهد. پشت خود را صاف و در یک راستا قرار دهید، به خصوص زمانی که برای مدت طولانی در یک مکان قرار دارید. اجسام سنگین را به درستی بلند کنید، به نحوی که پاهایتان (نه پشتتان) بیشتر فشار را به دوش بکشند.

چگونه علائم دیسک کمر در پاها را درمان کنیم؟

برای بهبودی کمر درد ناشی از دیسک روش‌های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایای مختص خود را دارند. انتخاب روش درمان کمر درد به نوع دیسک و میزان پارگی آن بستگی دارد و از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. در ادامه به روش‌های اصلی مدیریت کمر درد می‌پردازیم تا بیماران با آگاهی علائم دیسک کمر در پاها را برطرف سازند.

  • کمربند پلاتینر: این کمربند مجهز به سه تکنولوژی پیشرفته به نام‌های اولتراسوند، اینفرارد و کلاک پالس است. هدف پلاتینر افزایش گردش خون، غنی‌سازی خون به اکسیژن و درمان علائم دیسک کمر در پاها است. همچنین با بلاک عصبی اندام‌های کمر نیز به درمان دردهای کمر نیز می‌پردازد. پس بدون شک می‌توان با خرید کمربند پلاتینر بسیاری از علائم دیسک کمر در پاها را از بین برد.
  • داروهای نوروپاتیک: این داروها بر تکانه‌های عصبی تاثیر می‌گذارند تا درد را کاهش دهند. آن‌ها شامل گاباپنتین، پرگابالین، دولوکستین یا ونلافاکسین هستند.
  • شل‌کننده‌های عضلانی: اگر علائم دیسک کمر در پاها وجود اسپاسم عضلانی باشد این داروها گزینه‌های مناسبی برای تجویز هستند. آرام بخش و سرگیجه از عوارض جانبی شایع این داروها به شمار می‌آیند.
  • داروهای مسکن بدون نسخه: در صورت خفیف بودن علائم دیسک کمر در پاها گزینه‌های مناسبی هستند. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم توصیه‌های مناسبی هستند.
  • تزریق کورتیزون: اگر درد با داروهای خوراکی بهبود نیافت، پزشک داروی کورتیکواستروئیدی را برای رفع علائم دیسک کمر در پاها توصیه می‌کند. کورتیزون در ناحیه اطراف اعصاب نخاعی تزریق می‌شود. تصویربرداری از ستون فقرات می‌تواند به هدایت سوزن کمک کند.
  • عمل جراحی: تعداد کمی ‌از مبتلایان به فتق دیسک نیاز به جراحی دارند. در صورتی درمان‌های محافظه کارانه بعد از شش هفته علائم را بهبود نبخشد، پزشک برای حل علائم دیسک کمر در پاها جراحی را پیشنهاد می‌دهد.

جمع‌بندی پایانی در خصوص علائم دیسک کمر در پاها

بروز علائم دیسک کمر در پاها فرد را در مقابل حرکت و پیاده‌روی بی‌میل می‌کند. اما نباید بدون حرکت ماند، چون عدم حرکت علائم دیسک کمر در پاها را زمانی که دوباره بلند شوید بدتر می‌کند زیرا ماهیچه‌ها سفت می‌شوند. فعال ماندن و توصیه‌های پزشک برای انجام حرکت‌های کششی نقش موثری در بهبود کمر درد دارد. حرکات ملایم، کمربند پلاتینر و مسکن‌های بدون نسخه کمک می‌کنند در عرض چند هفته علائم دیسک کمر در پاها برطرف گردد.

455842