کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست استان:

در خوزستان ۲۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا فعال هستند

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در هشت شهرستان خوزستان ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود ندارد، گفت: توسعه ایستگاه‌ها منوط به تامین اعتبارات استانی و فرااستانی است که اداره‌کل محیط زیست خوزستان بارها اعلام نیاز کرده است.
تصویر در خوزستان ۲۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا فعال هستند

به گزارش سایت خبری پرسون،علیرضا آذریان ، با اشاره به وضعیت آلودگی هوا و فعالیت ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در خوزستان اظهار کرد: در خوزستان ۲۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا فعال هستند که هشت ایستگاه از این تعداد در اهواز مستقرند و مجموع ایستگاه‌ها، ۲۱ شهرستان را پوشش می‌دهند.

وی افزود: در هشت شهرستان خوزستان ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود ندارد. البته با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرهای خوزستان، سعی کرده‌ایم جانمایی ایستگاه‌ها به گونه‌ای باشد که تا حد بضاعت کل استان پوشش داده شود.

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: یکی از چالش‌های موجود بحث تکمیل و تجهیز ایستگاه‌ها است که باید تکمیل ایستگاه‌ها به آنالیزورهای دیگر انجام شود.

آذریان با بیان اینکه آلاینده مسئول در خوستان غالبا ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون است، گفت: پیش از این با توجه به اینکه تکرر آلودگی هوا با ذرات با اندازه ۱۰ میکرون در خوزستان زیاد بود ابتدا محوریت راه‌اندازی ایستگاه‌ها با آنالیزورهای غبار بود اما با توجه به وجود آلودگی هوا با ذرات ۲.۵ میکرون، نیازمند تکمیل ایستگاه‌ها هستیم زیرا برخی ایستگاه‌ها تک آنالیزه هستند و تنها ذرات با اندازه ۱۰ میکرون را اندازه‌گیری می‌کنند.

وی افزود: پس از تصویب تجهیز ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا به آنالیزور با اندازه ۲.۵ میکرون، در حال پیگیری توسعه آنالیزورها هستیم تا بیشتر ایستگاه‌ها دو آنالیزوره شوند.

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان با بیان اینکه شاخص کیفیت هوا بر اساس ذرات ۱۰ میکرون تا ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب اندازه‌گیری می‌شود، گفت: البته باید توجه شود این موضوع شامل ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون نیست زیرا در صورتی که شاخص کیفیت هوا بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون از ۱۰۰۰ میکروگرم بالاتر بود، شرایط فوق بحرانی خواهد شد.

وی در خصوص توسعه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در خوزستان عنوان کرد: شهرهای بیش از یک میلیون جمعیت نیازمند بیش از یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا هستند که این موضوع صرفا شامل اهواز و دزفول است. البته مکان‌یابی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا بر اساس شرایط خاص یک منطقه انجام می‌شود.

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان با اشاره به ضرورت راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا به منظور اطلاع‌رسانی آلودگی هوا گفت: هر چه تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا بیشتر شود و استان خوزستان از این نظر غنی‌تر باشد، در اطلاع‌رسانی بهنگام اهمیت بسزایی دارد. باید توجه داشت اگر آنالیزور یک ایستگاه دچار مشکل خاص شود، شاید یک ماه تعمیر آن طول بکشد که در این شرایط وجود آنالیزور زاپاس بسیار مهم است تا در شهرستان‌های حساس استفاده شود.

آذریان بیان کرد: توسعه ایستگاه‌ها منوط به تامین اعتبارات استانی و فرااستانی است که اداره‌کل محیط زیست خوزستان بارها اعلام نیاز کرده است. با توجه به شرایط خوزستان و تهدیدات موجود علیه سلامت انسان‌ها، امیدواریم اعتبارات لازم برای توسعه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا تخصیص یابد.

منبع:ایسنا

455207