آسانسورهای ناایمن ؛ بلای جان مردم

گیر کردن در آسانسور می‌تواند ترسناک باشد، به خصوص اگر طرفدار آن دسته از فیلم‌هایی باشید که در آن‌ها اتفاقات وحشتناک در آسانسور رخ می‌دهد.
تصویر آسانسورهای ناایمن ؛ بلای جان مردم

به گزارش سایت خبری پرسون،گیر کردن در آسانسور در زندگی واقعی اصلا به فیلم‌ها شباهتی ندارد، البته این مساله رایج‌ترین نقصی است که مشاهده می‌شود، اما همین گیر کردن نقص اصلی نیست و در واقع وقتی مشکلی در سیستم حرکت آسانسور ایجاد می‌شود، ترمز فعال شده و کابین آسانسور نگه داشته می‌شود.

گیر کردن در آسانسور می‌تواند به دلیل قطعی ناگهانی برق، استفاده نادرست از آسانسور، نقص مکانیکی و الکتریکی یا استاندارد نبودن آن باشد.

براساس آمارهای موجود حوادث آسانسور به یک مشکل تبدیل شده است، البته به اعتقاد کارشناسان، دلیل اصلی بروز چنین حوادثی، استاندارد نبودن برخی از آسانسورهاست که مورد گلایه بسیاری از ساکنان واحدهای مسکونی بوده، اما اینکه چه ارگانی باید بر این موضوع نظارت داشته باشد، جای سوال است.

اخذ گواهی استاندارد آسانسور اجباری است؟

مهدی پژوهش_ مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آسانسورها به دو دسته کششی و هیدرولیک تقسیم‌بندی می‌شوند، اظهار کرد: آسانسورهای کششی یا برقی مشمول استاندارد اجباری هستند، یعنی زمانی‌که آسانسور از طریق شرکت‌های دارای پروانه طراحی و مونتاژ معتبر از سازمان صمت صادر و نصب می‌شود، پیش از راه‌اندازی اخذ گواهی استاندارد الزامی است.

وی افزود: اداره‌کل استاندارد طبق رایزنی‌هایی که انجام داده صدور پایان‌کار ساختمان‌ها منوط به اخذ گواهی استاندارد آسانسور و ارائه آن به شهرداری است، یعنی زمانی‌که یک ساختمان جدید بخواهد پایان کار اخذ کند باید گواهی استاندارد آسانسور را به شهرداری‌ها ارائه دهد، اما پس از تحویل ملک به خریداران، در صورت نقص آسانسور امکان ورود این اداره‌کل به دلیل شخصی بودن ملک وجود ندارد.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اعتبار گواهی‌ استاندارد آسانسور یکساله است، تصریح کرد: بعد از گذشت اعتبار برای تمدید یا صدور مجدد، مالکان و مدیران ساختمانی موظف به درخواست بازرسی ادوراری هستند، البته درخواست بازرسی‌ها از طریق سامانه مدیریت بازرسی آسانسور انجام می‌شود.

پژوهش با تاکید بر اینکه نظارت‌ها بر منازل مسکونی و تجاری دارای آسانسور از سوی اداره‌کل استاندارد انجام می‌شود، گفت: امسال بخشی از ساختمان‌های تجاری مورد بازدید قرار داده شد و مجموعه‌هایی که فاقد گواهی استاندارد بودند به معاونت پیشگیری از وقوع جرم اعلام شد، به طوری‌که از ابتدای سال تاکنون ۲۸۶ گواهی ایمنی و عملکرد برای آسانسورهای کششی در استان صادر شده است.

وی در ادامه با اشاره به آسانسورهای هیدرولیک، تصریح کرد: براساس تاریخ پروانه ساختمان از تاریخ ۱۴۰۰/۲/۱ به بعد این نوع از آسانسورها مشمول استاندارد اجباری شده‌اند، به طوری‌که اگر پروانه ساختمانی از تاریخ مذکور به بعد صادر شده باشد صدور گواهی استاندارد اجباری است.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بازدیدهایی از ساختمان‌های عمومی و دولتی انجام و مکاتبه با ارگان‌های مربوطه برای اخذ گواهی استاندارد انجام می‌شود، امسال طی بازدیدهایی که از بخشی از اماکن دولتی، تجاری و پزشکی انجام شد، آسانسور مجموعه‌هایی که استاندارد لازم را نداشت، پیگیری‌ها برای استانداردسازی آسانسورها از طریق دادستانی صورت خواهد گرفت.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد امسال ۵۰ مورد نجات از آسانسور توسط نیروهای آتش‌نشانی انجام شده است.

منبع:ایسنا

455167