میانگین سن اعتیاد در ایران چند سال است؟

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام کرد: حدود ۷۴ درصد کشفیات در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان و یزد است.
تصویر میانگین سن اعتیاد در ایران چند سال است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، اسکندر مؤمنی، اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد تریاک جهان در کشور همسایه ما افغانستان تولید می‌شود و این کشور رتبه اول در تولید تریاک و شیشه (متامفتامین) و رتبه دوم تولید کانابیس و خانواده حشیش را در دنیا دارد.

وی گفت: علی‌رغم اعلام ممنوعیت کشت موادمخدر در افغانستان، تولید و کشت مواد مخدر در این کشور حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است!

آقای مومنی درخصوص سن مصرف مواد مخدر در ایران، بیان کرد: میانگین سن اعتیاد در کشور ما ۲۴ سال است که در مقایسه با میانگین دنیا، شرایطمان بهتر است و این نتیجه اقدامات پیشگیرانه است. میانگین پایین‌ترین سن اعتیاد نیز مربوط به کشور آمریکا و ۱۹ سال ست که بر اساس آمارهای رسمی سازمان ملل صرفاً در سال، ۱۰۷ هزار نفر در اثر سوء مصرف مواد مخدر می‌میرند. در مقایسه با جهان شرایط ما از نظر شیوع مصرف بهتر است، شیوع مصرف در میانگین دنیا هفت و در ایران حدود پنج است؛ (پنج درصد جامعه فعال)، بنابراین شرایط ما، نسبت به شرایط دنیا بهتر است، اما معتقدیم با پیشبرد چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی بازگشت معتادین به جامعه می‌توانیم شرایط امیدوار کننده تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در تقسیم بندی کلی مواد صنعتی و سنتی در کشور ما، ۷۵ تا ۸۰ درصد استفاده به صورت سنتی و ۲۰ تا ۲۵ درصد به صورت صنعتی است که در این بین، مصرف تریاک رتبه اول را دارد.

آقای مومنی گفت: نتیجه یک پژوهش به ما نشان داد که حدود ۳۰ درصد جوانان و نوجوانانی که دچار اعتیاد شده بودند، می‌گفتند ما فکر نمی‌کردیم با یکی دو بار مصرف معتاد شویم و حدود ۳۰ درصد دیگر آنان نیز می‌گفتند در مقابل تعارفی که همسالان مان به ما می‌کردند نمی‌توانستیم «نه» بگوییم، چراکه احساس می‌کردند ترسو هستیم؛ بنابراین با کمک نهادهای فرهنگ ساز و خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان باید به راحتی بتوانند در مقابل این پیشنهادهای مخرب «نه» بگویند.

آقای مومنی با اشاره به اینکه بیشترین کشف مواد مخدر در سیستان و بلوچستان است گفت: حدود ۷۴ درصد کشفیات در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان و یزد است.

443798