همه چیز درباره راه اندازی رادیو جام جهانی

مهدی آذرمکان مدیر رادیو جام جهانی درباره علت راه اندازی این شبکه توضیحاتی داد.
تصویر همه چیز درباره راه اندازی رادیو جام جهانی

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی آذرمکان ـ مدیر رادیو جام جهانی درباره علت راه اندازی این شبکه و تفاوتی که نسبت به سایر شبکه های رادیویی و به ویژه رادیو ورزش دارد؟ توضیح داد: رادیو جام جهانی که از آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه اندازی شد، جزو رادیوهای فصلی محسوب می شود و شبکه ای دائمی نیست؛ به همین منظور از ظرفیت هایی که در خود شبکه های معاونت صدا وجود دارد، استفاده کردیم و نیروهای جدیدی وارد نشدند. اتفاق ویژه درباره راه اندازی شبکه جام جهانی این است که از همان ابتدا فقط درباره جام جهانی صحبت می کند و آخرین اخبار و اطلاعات و همچنین گفت و گوهای لحظه ای را درباره این رویداد مهم ورزشی پخش می کند.

آذرمکان در ادامه گفت: طبق برآوردها اعلام شده که بالغ بر ۵۰ درصد از مردم دنیا، بازی های جام جهانی را دنبال می کنند، بنابراین می توان گفت چیزی حدود چهار میلیارد نفر پیگیر این بازی ها هستند. در ایران نیز مخاطبان بسیاری بازی ها را دنبال می کنند، بر این اساس طبق نیاز مخاطب، ما نیز تصمیم به راه اندازی رادیو جام جهانی گرفتیم.

مخاطب دنبال شنیدن صدای تکراری از رادیو نیست

این مدیر رادیو در پاسخ به اینکه با توجه به تخصصی بودن رادیو جام جهانی تا چه میزان تلاش شده از گویندگان و کارشناسان متخصص حوزه ورزش در این شبکه استفاده شود؟ توضیح داد: در بحث کارشناسی، سعی کردیم از افراد جدید استفاده کنیم. هم در حوزه مسابقاتی که برگزار می شود و هم در امر داوری ها، سعی کردیم از کارشناسان جدید استفاده کنیم. اگرچه ظرفیت محدود است اما از همکاران دیگری که در شبکه های دیگر از جمله رادیو ورزش و سایر شبکه ها فعال اند نیز استفاده می کنیم. به هر حال ۶۴ مسابقه داشتیم و پوشش آنها به شکل زنده، به همراه کارشناسی و تحلیل نیاز به همت بالا و همکاری افراد مختلف داشت که تکراری نباشند. از طرفی مخاطب دنبال شنیدن صدای تکراری از رادیو نیست. مخاطب دنبال تنوع و کارشناسان مختلف است که این اتفاق در رادیو جام جهانی رقم خورد.

رادیو جام جهانی مخاطبش را پیدا کرد

آذرمکان که مدیریت فعلی رادیو ورزش را نیز عهده دار است، درباره ساختار برنامه سازی در رادیو جام جهانی نیز توضیح داد: در حوزه برنامه سازی تلاش کردیم از قالب های مختلف رادیویی استفاده کنیم؛ یعنی علاوه بر پوشش مسابقات و تحلیل آنها، از ساختارهای ترکیبی، مستند، نمایشی و حتی برنامه های کوتاه درباره جام جهانی استفاده کردیم. این برنامه ها از رادیو ورزش و رادیو جام جهانی پخش شد. برخی از این برنامه مختص خود شبکه جام جهانی بود و در همین شبکه ساخته شد. در عین حال از ظرفیت شبکه های دیگر هم استفاده کردیم. بر این اساس برخی برنامه های مرتبط با جام جهانی که در شبکه های دیگر تولید شد را هم از شبکه جام جهانی پخش کردیم. بازخوردهایی هم که گرفتیم رضایت نسبی مخاطبان را به همراه داشت با وجود اینکه رادیو فصلی بوده و مخاطبان عادت ندارند اما به واسطه ی تنوع و موضوع اختصاصی آن، توانسته مخاطب خود را پیدا کند.

رادیو جام جهانی در بحث تحلیل و کارشناسی پیشگام بوده است

آذرمکان در پاسخ به پرسشی درباره پرداختن به حواشی مسابقات و تحلیل بازی ها که می تواند در رادیو پررنگ تر باشد و مخاطبان را با خود همراه کند، چنین مطرح کرد: قطعا این اتفاق می افتد. ما معمولا شب ها مسابقات را پخش می کنیم اما بلافاصله صبح روز بعد با حضور کارشناسان شروع به تحلیل بازی شب قبل می کنیم. همین طور بعد از ظهر ویژه برنامه «جام ۲۲» را داریم که ریتم تندی دارد و آخرین اخبار و تحلیل ها را ارائه می دهد. من فکر می کنم که رادیو جام جهانی نسبت به سایر رادیوها در بحث تحلیل و کارشناسی پیشگام بوده است و به هر حال مخاطب خاص خود را دارد.

رویکرد رادیو جام جهانی و رادیو ورزش نسبت به تیم ملی و حواشی اش

وی درباره رویکرد رادیوهای جام جهانی و ورزش نسبت به تیم ملی و حواشی اش، اظهار کرد: به هر حال تا زمانی که تیم ملی بازی داشت، وظیفه همه رسانه ها حمایت از تیم ملی بود. اینکه بتوانیم انگیزه و روحیه بدهیم و از طرفی حاشیه ایجاد نکنیم که تیم ملی در جام جهانی موفق عمل کند و این وظیفه را به خوبی در رادیو جام جهانی و همچنین رادیو ورزش انجام دادیم. اما به هر حال بعد از بازگشت تیم ملی ما یک وظیفه دیگر هم داشتیم و آن نقد سازنده درباره تیم ملی فوتبال کشورمان و آینده آن بود که در این زمینه هم تلاش کردیم رویکرد نقد سازنده را داشته باشیم.

در رادیو جام جهانی لحظه ای پیش رفتیم

مدیر رادیو جام جهانی در ادامه گفت وگو با ایسنا درباره ی تجربه راه اندازی چنین شبکه ای و اینکه چه میزان زمان و امکانات برای آن صرف شد؟ خاطرنشان کرد: راه اندازی چنین شبکه ای با عنوان رادیو فصلی برای اولین بار در رادیو اتفاق افتاد. البته ما رادیو فصلی های دیگر از جمله رادیو محرم، رادیو مقاومت و رادیو انقلاب را داریم که سال هاست راه اندازی می شوند و تجربه ی اولشان نیست اما این شبکه ها ماهیت متفاوتی دارند. آن رادیو ها نیاز به اطلاع رسانی سریع و لحظه ای ندارند بلکه تولیداتی از قبل آماده دارند. اما تجربه ی راه اندازی رادیو جام جهانی متفاوت بود؛ چرا که اطلاع رسانی لحظه ای لازم داشتیم. بنابراین شبکه ای کاملا پویا بود و از این حیث تجربه جدیدی برای ما محسوب می شد. تلاش کردیم به تناسب رویدادها و اتفاقات، برنامه سازی کنیم و لحظه ای پیش برویم. البته مستندها، برنامه های ویژه و نمایش هایی را هم از قبل آماده کرده بودیم.

رادیو جام جهانی یکباره متولد نشد

وی در پاسخ به اینکه آیا از قبل تصمیم به راه اندازی این شبکه داشته اند یا به یکباره این تصمیم گرفته شد؟ اظهار کرد: ما تقریبا از سه چهار ماه قبل به فکر راه اندازی رادیو جام جهانی بودیم و این شبکه یکباره متولد نشد. در سفری که به کیش داشتیم، جلسه ای با حضور مدیرعامل منطقه آزاد کیش برگزار شد و پیشنهاد راه اندازی این شبکه را در آنجا مطرح کردیم. آن موقع با توضیحات ایشان در این خصوص و پیشنهاد ما برای راه اندازی رادیو جام جهانی، موافقت شد که همکاری مشترکی داشته باشیم. در نهایت رادیو جام جهانی در مدت زمان و پروسه ای سه چهار ماهه راه اندازی شد و ما یک استودیو هم در کیش داشتیم که استودیوی جام جهانی و استودیوی اصلی ما بود.

مدیر رادیو جام جهانی در پایان در پاسخ به اینکه تا چه میزان تلاش شد از حضور گویندگان باتجربه و متخصص در رادیو جام جهانی استفاده شود؟ گفت: حافظ کاظم زاده و آقای رضاپور اجرای ویژه برنامه جام جهانی ما را برعهده دارند که هر دو از جمله گویندگان باتجربه رادیو هستند. همچنین کارشناسان برنامه صبحگاهی ما آقای والی زاده و آقای شهاب قاسمی بودند که هر دو از کارشناسان خبره رادیو و هم تیم ملی هستند. در ارتباط با برنامه سازان هم تلاش کردیم از افراد درجه یک رادیو بهره ببریم.

منبع: ایسنا

442763