پرسون از خدمات دهی ضعیف سازمان بهزیستی گزارش می دهد؛

در دسترس نبودن کارت معلولیت / سردرگمی توان یابان بی نشان

سازمان بهزیستی متولی حمایت از معلولان یا همان توان یابان به شمار می رود و این سازمان همواره از سایر دستگاه های دولتی و خصوصی می خواهد تا خدمات دهی شان را به توان یابان افزایش دهند؛ اما توان یابان معتقدند که خود متولی دفاع از حقوق شان خدمات رسانی مطلوبی ندارد.
تصویر در دسترس نبودن کارت معلولیت / سردرگمی توان یابان بی نشان

به گزارش سایت خبری پرسون، در این روزها یکی از ساده ترین خدمات دهی به توان یابان در حوزه الکترونیک است که گویا سازمان بهزیستی بیشتر در سایت الکترونیکی خود اخبار و عکس های بازدید مدیران را به نمایش در آورده است تا اینکه بخواهد خدمات دهی الکترونیکی را فراهم کند.

آن طور که تعدادی از معلولان در شهر تهران به خبرنگار پرسون عنوان کرده اند خدمات رسانی در زمینه دریافت عضویت معلولیت یا کارت معلولیت در سایت سازمان بهزیستی وجود ندارد و این موضوع عاملی برای از بین بردن حق و حقوق آنها شده است، در گزارش پیش رو بیشتر به این موضوع می پردازیم:

نبود خدمات الکترونیکی

محمد یکی از افرادی است که از ناحیه چشم با مشکل مواجه است؛ او در این باره به خبرنگار پرسون گفت: طبیعتا تردد در شهری مانند تهران برای معلولان به ویژه کم بینایان و نابینایان بسیار سخت است و این در حالی است که سازمان بهزیستی خدمات رسانی ضعیفی در ارائه خدمات الکترونیکی دارد.

وی برای اثبات صحبت هایش به تلفن همراهش استناد می کند؛ افزود: در سایت سازمان بهزیستی کشور هیچ نوع خدماتی برای ثبت نام و دریافت کارت معلولیت افرادی که تاکنون اقدامی برای این موضوع نکرده اند وجود ندارد و گویا معلولان باید برای دریافت این خدمات به شکل فیزیکی به ساختمان بهزیستی مراجعه کنند.

محمد ادامه داد: البته باز هم معلوم نیست به کدام ساختمان این سازمان، ساختمان مرکزی سازمان یا استان تهران یا شهر تهران باید مراجعه کرد.

خدمات دهی سنتی

یکی دیگر از شهروندان تهرانی که از ناحیه پا دچار معلولیت ضعیف است و تمایلی ندارد نامش در این گزارش درج شود؛ گفت: سازمان بهزیستی که خود متولی خدمات رسانی به اقشار معلول است و همواره از سایر دستگاه های اجرایی می خواهد خدمات دهی به معلولان را آسوده کنند؛ اما شاهد آن هستیم که خدمات رسانی این سازمان به ارباب رجوع های خود به شکل سنتی صورت می گیرد.

وی افزود: مدیران این سازمان بیشتر تمایل دارند عکس های خودشان را در سایت سازمان بهزیستی به نمایش در آورند تا اینکه خدمات را الکترونیکی کنند.

این توان یاب ساکن شهر تهران ادامه داد: برای ثبت نام دریافت کارت معلولیت چند روز به شکل مداوم در سایت سازمان بهزیستی جستجو کردم؛ اما بی نتیجه بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در باره اینکه چرا به شکل تلفنی این موضوع را پیگیر نشدید؟ پاسخ داد: گزینه ارتباط با مراجعه کنندگان دارد که درخواست سوال و ثبت تلفن همراهم را انجام داده ام که تاکنون ارتباطی برقرار نشده است؛ از سوی دیگر با تلفن های اعلام شده برای ارتباط با این سازمان تماس گرفته ام که یا جواب نمی دهند یا اینکه مشغول است.

این شهروند توان یاب تهرانی تصریح کرد: متاسفانه کارکنان سازمان بهزیستی متوجه نیستند که مراجعه کنندگان شان از افراد کم توان جامعه به حساب می آیند و کمترین وقت را برای پاسخگویی تلفنی به مراجعه کنندگان می گذارند.

انتظار خدمات رسانی مطلوب به توان یابان

خبرنگار پرسون برای بررسی این موضوع سری به سایت این سازمان مدافع حق و حقوق توان یابان زده است و به این نتیجه رسیده است که هیچ گونه گزینه ای برای ثبت نام کارت معلولیت در سایت سازمان بهزیستی وجود ندارد و تنها در قسمت صدور مجوزها گزینه صدور کارت شناسایی معلولیت وجود دارد که بعد از کلیک به روی آن فرم بدون استفاده الکترونیکی به نمایش در می آید که هیچ خدمات دیگری ندارد.البته در 9 تیر ماه 1398 متنی در خبرگزاری و سایت سازمان بهزیستی با موضوع مراحل پذیرش و تشکیل پرونده برای معلولین چگونه است؟ به انتشار در آمده است که در این متن نیز در مرحله نخست - ارائه درخواست اولیه به سرپرست اداره بهزیستی قید شده است، به همین منظور رسانه پرسون این آمادگی را دارد تا در صورت خدمات رسانی مطلوب این سازمان به توان یابان این موضوع را مورد اطلاع رسانی قرار دهد.

البته خبرنگار پرسون بعد از پیگیری این ماجرا با خبر شد در محله یوسف آباد خیابان 36 مرکز آیت مسئولیت صدور کارت معلولان را برعهده دارد؛ البته خدمات این مرکز کاملا به شکل حضوری انجام می شود و هنوز این زیر مجموعه سازمان بهزیستی به خدمات دولت الکترونیک نه پیوسته است.

گزارشی از: محمدخادمی

442542