کرونا در چین به جان «آواتار۲» افتاد

با شیوع دوباره کرونا چین امیدهای آواتار ۲ برای فروش بسیار عالی در این کشور مخدوش شد.
تصویر کرونا در چین به جان «آواتار۲» افتاد

به گزارش سایت خبری پرسون، چین مهم‌ترین بازار فروش فیلم‌های هالیوودی در خارج از آمریکا است اما با شیوع دوباره کرونا در این کشور، امیدهای آواتار ۲ برای فروش بسیار عالی در این کشور مخدوش شده هرچند که باز چین اصلی‌ترین بازار فروش باقی می‌ماند.

بالأخره فیلم مورد انتظار سال‌های اخیر یعنی قسمت دوم آواتار با نام «راه آب» از راه رسید و اکران خود را در سینماهای جهان آغاز کرد. فیلمی به کارگردانی جیمز کامرون که قسمت اول آن توانست با فروش 3 میلیارد دلاری در جهان با بودجه 250 تا 300 میلیون دلاری، عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای دنیا را بدست آورد. هرچند که همین فیلم در آمریکا به عنوان پرفروش‌ترین فیلم شناخته نمی‌شود بلکه فیلم «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیز» در آمریکا به تنهایی پرفروش‌ترین است.

تا الان فروش دقیق «آواتار 2» در آمریکا اعلام نشده است اما با تخمین‌های زده شده، این فیلم باید در افتتاحیه خود در پایان هفته آمریکا، بین 150 تا 175 میلیون دلار در سینماهای آمریکای شمالی بفروشد.

البته همانطور که «آواتار» با تکیه بر فروش جهانی خود توانست پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شود، این قسمت نیز با نظر به فروش در کشورهای دیگر دنیا، تصمیم دارد فروش بالایی را کسب کند. اینگونه که تحلیل‌گران باکس آفیس جهانی می‌گویند، این فیلم در مرزهای خارج از آمریکا می‌تواند بین 250 تا 350 میلیون دلار فروش کند و فروش جهانی خود را بین 400 تا 500 میلیون دلار افزایش دهد.

اما در میان تمام بازارهای جهانی این کشور چین است که مهم‌ترین بازار خارجی برای این فیلم به حساب می‌آید. طبق تحلیل برخی از شرکت‌های تحلیل باکس آفیس چینی، این فیلم در این کشور به 357 میلیون دلار دست پیدا خواهد کرد. در حال حاضر این فیلم در افتتاحیه خود در چین و اکران پنجشنبه و جمعه توانسته 29 میلیون دلار درآمد داشته باشد.

نکته مهم در خصوص فروش فیلم آواتار چه در سینماهای آمریکا و چه در جهان، مسأله کویید است. همه‌گیری کرونا در دو سال اخیر به طور ویژه‌ای فروش سینماها را تحت‌الشعاع خود قرار داد. با وجود آنکه واکسیناسیون کرونا در تمام دنیا اجرا شده است اما بدون شک سینماها نتوانست به روزهای پرفروش خود در سال‌های قبل برگردد و VODها تا حدودی جای آنها را برای مردم گرفتند. خصوصاً با خیزش چشمگیر دوباره کرونا در چین یکی از شانس‌های بزرگ این فیلم برای فروش آسیب می‌بیند. اینطور که ورایتی نوشته است، با این حال در 10 روز گذشته و از زمانی که «آواتار 2» فرصت اکران خود را دریافت کرد، دولت مرکزی چین بسیاری از محدودیت‌های کنترل کووید را لغو کرد. در ظاهر، به نظر می رسد که این یک شانس دیگر برای فیلم باشد. اما این اقدامات همچنین به این معنی است که این بیماری در جمعیت گسترش می‌یابد. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که مردم با ماندن در خانه برای جلوگیری از عفونت واکنش نشان داده‌اند و داروها، غذاهای مغذی و الکل تهیه کرده‌اند.

طبق نظرسنجی‌های دیگری که در چین صورت گرفته است با اینکه مردم چین علاقه زیادی برای تماشای آواتار 2 در سینماها دارند، اما به‌خاطر شیوع چشمگیر دوباره کرونا در این کشور بسیاری از آنان ترجیح می‌دهند که فعلا به سینما نروند.

بزرگترین فیلم هالیوودی در چین در سال جاری «دنیای ژوراسیک: سلطه» است که 157 میلیون دلار فروخت. بزرگترین فیلم چینی امسال «پل واتر گیت» معروف به «نبرد در دریاچه چانگجین 2» بود که در ماه فوریه اکران شد و 4.07 میلیارد یوان معادل 581 میلیون دلار فروخت. از آن زمان، تعداد کمی از فیلم‌های دیگر - چینی یا وارداتی - به پتانسیل فروش خود توانسته‌اند عمل کنند.

اولین قسمت «آواتار» در سال 2009 حدود 200 میلیون دلار درآمد داشت، زمانی که تعداد پرده‌های سینما و صفحه‌نمایش‌های با فرمت بزرگ در چین بسیار کمتر از امروز بود.

بنابراین به نظر می‌رسد که نگرانی که جیمز کامرون درباره فروش فیلم داشت و آن را به مدیران کمپانی‌های دیزنی و یونیورسال گفته بود بیشتر خواهد شد خصوصاً اینکه او درباره بودجه فیلم رقم دقیقی را اعلام نکرده و تنها گفته که بسیار گران است؛ البته به نظر می‌رسد که رقمی نزدیک به 450 میلیون دلار مجموع هزینه بودجه و تبلیغات فیلم است. او بیان کرده بود که این فیلم باید فروش خوبی داشته باشد تا با توجه به بودجه سنگین فیلم و هزینه تبلیغات بتواند فروش بالایی را کسب کند. اما آن زمان کرونا دوباره در چین شیوع جدی دوباره‌ای پیدا نکرده بود، اما حالا این اتفاق رقم خورده و برای همین یکی از بازارهای اصلی فروش آواتار 2 با مشکل روبرو شده است.

منبع: تسنیم

442286